اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
نوید قائدی

 لزوم رعایت شرایط ایمنی در پارک‌های شهری خصوصاً برای کودکان موضوعی بسیار مهم و الزامی است که شهرداری باید به آن توجه ویژه داشته باشد؛ زیرا در محیط‌های بازی، از مصالح به‌کاررفته تا حصار و سطح زمین‌ بازی و وسایل بازی می‌توانند برای کودکان مخاطره‌آمیز بوده و در صورت وجود نواقص و معایب هر چند کوچک صدمات جبران‌ ناپذیری را به همراه داشته باشند.

به‌اجبار باید یک مثال ناخوشایند زد مبنی بر این‌که فرض کنید سر یک کودک در حین بازی به یک نرده معیوب برخورد کرد که منجر به خونریزی مغزی شود یا خدایی نکرده چشم آن صدمه جرحی دید، آن‌وقت شهرداری اهواز در برابر این حادثه که قطعاً در اثر سهل‌انگاری متولیان پیش‌آمده چه جوابی می‌تواند داشته باشد؟

حتماً باید به انتظار نشست تا حادثه‌ای رخ دهد و جانی به خطر افتد و شهرداری دیه بپردازد و موضوع رسانه‌ای شود تا شهرداری از خواب بیدار شود.

 حتی اگر کارشناس نباشید رصد موضوع کار سختی نیست، می‌توانید به چندین پارک کودکان در شهر اهواز مراجعه کنید، ازجمله باغ معین یا شهید صباغان، مجموعه پارک‌های ساحلی و پارک جزیره و ... اولین مشاهدات شما دیدن حصارها و لوازم بازی و کف‌ پوش‌های تخریب‌ شده و صدمه‌دیده‌ای است که ایمنی لازم را ندارد و مسئولان ذی‌ربط در خصوص موضوع بی‌توجه هستند. 

البته مردم یعنی استفاده‌کنندگان هم بی‌توجه هستند چون این موضوع مهم به‌عنوان یک مطالبه عمومی درنیامده است که فرزند من باید در محیطی بازی و فعالیت نماید که ایمنی لازم را داشته باشد.

البته نهادهای نظارتی مانند شورای شهر اگر دید کارشناسی داشته باشند و در طول روز و هفته از محله‌های مختلف شهر بازدید میدانی داشته باشند می‌توانند به‌راحتی بسیاری از این نواقص به‌ظاهر ساده اما مهم را رؤیت و پیگیری نمایند.

لذا مجدد تأکید می‌گردد توجه به‌سلامتی و ایمنی کودکان در پارک‌های شهری یک صورت مهم و اساسی است.

علاوه بر متولیان نگهداری پارک‌ها والدین باید در این زمینه فعال و نسبت به موضوع حساس باشند و پیگیری جهت بالا بردن سطح ایمنی پارک‌ها برای خانواده‌ها به یک ضرورت تلقی شود همچنین جراید و ناظرین امور شهری باید نسبت به موضوع حساس و بررسی آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.

اجرای صحیح ایمنی در پارک‌ها نیاز به ایجاد و استقرار یک‌رویه یا دستورالعمل و یا الزام به استفاده از یک استاندارد در سیستم شهرداری را دارد، این موضوع مهم باید در قالب پیاده‌سازی الگوی HSE-MS از طریق شهرداری اجرایی شود، با همفکری و مشاوره با دیگر کلان‌شهرهای کشور و رجوع به استانداردهای بین‌ المللی آمریکایی و اروپایی که در این زمینه فعالیت دارند بهره برد تا دستورالعمل اجرای و نظارتی بومی تهیه شود.

توجه ویژه داشتن به مبحث ایمنی و بهداشت در تمامی حوزه‌های مدیریت شهری باید به‌ عنوان یک اصل اساسی در شهرداری اهواز پذیرفته شود زیرا تمامی فعالیت‌های این سازمان خدماتی بازندگی روزمره مردم ارتباط در ارتباط است.

اگر شهرداری اهواز با استقرار این رویه بتواند نظارت خود را اعمال و موارد معیوب و مصدوم را اصلاح و بعد نظارت خود را قوی نماید می‌تواند امیدوار باشد که در آینده یک ریل‌گذاری صحیح در اجرای امور خدماتی گذاشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار