اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷
متخصص بیماری های تنفسی:
دکتر حشمت ا... توکل، عوارض و راه های پیشگیری از دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم را در برخی شهرهای خوزستان تشریح کرد.
دکتر حشمت ا... توکل افزود: هر فرد سالم در حالت استراحت در هر دقیقه هفت تا هشت لیتر هوا را به ریه کشیده و بیرون می دهد اما در حالت ورزش 20 برابر افزایش می یابد.

وی گفت: هوا از نظر فیزیکی و شیمیایی عاری از آلودگی نیست و اگر دفاع بدن ضعیف شود و یا هوای استنشاقی مواد آلوده زیادی داشته باشد زمینه ساز بیماری ریوی می شود.

توکل ادامه داد: دود ناشی از سوختن نیزارهای هورالعظیم در یک ماه گذشته خوزستان را فرا گرفته، ممکن است یک فرد سالم را که فعالیت زیادی ندارد در حد تحریک کردن دستگاه تنفس، سرفه کردن و به صورت گذرا درگیر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در افراد با سابقه بیماری قلبی، تنفسی و یا سن بالا عوارض بیشتری را به همراه دارد چون دفاع بدن در سنین خیلی بالا و پایین ضعیف است.

وی گفت: دود از مهمترین محرک ها برای یک فرد مبتلا به آسم است که راه های هوایی را تنگ کرده و فرد دچار تنگی نفس، سرفه، خس خس و حمله تنفسی می شود واحتمال بروز این عوارض برای افراد سیگاری با بیماری برونشیت مزمن نیز وجود دارد.

توکل بیان کرد: افراد با بیماری قلبی در هوای دود آلود دچار عوارض تنگی نفس و تپش قلب خواهند شد.

این متخصص بیماری های تنفسی ادامه داد: دود ناشی از این آتش سوزی در بلند مدت عوارض احتمالی از جمله برونشیت مزمن و عوارض دیگر را در برخی افراد به دنبال دارد.

وی توصیه کرد: در روزهای دود آلود گروه های حساس از جمله کودکان، افراد مسن و دارای سابقه بیماری از منزل خارج نشوند و سایران در صورت خارج شدن از منزل ورزش نکنند.

توکل گفت: در صورت اجبار برای خروج از منزل بهتر است از ماسک فیلتر دار استفاده شود.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است که منابع تغذیه آن رودخانه کرخه و دجله هستند.

آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق حدود یک ماه پیش آغاز شد و گفته شده هشت کانون آتش در آن فعال است. در ایران نیز حدود 2 هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.

کار مهار آتش در خاک عراق از 29 تیر آغاز و سوم مرداد، در پی اعلام مهار آتش توسط هوافضای سپاه، متوقف شد اما پس از گسترش آتش سوزی در تالاب هورالعظیم در خاک عراق توسط بالگردهای آبپاش، از 11 مرداد دوباره از سر گرفته شد.

وزش باد موجب انتشار دود غلیظ ناشی از این آتش سوزی در برخی نقاط خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان را درگیر کرده است.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار