اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸
شهردار اهواز در جمع بانوان فعال حوزه های فرهنگی و اجتماعی:
بانوان ما به عنوان نیمی از جمعیت کشور و شهر اهواز به وضعیت اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهر حساس هستند ما خدا را شاکریم که از زمان شکل گیری انقلاب تا امروز بانوان فعال بودند و فعالیت داشتند و افتخار می‌کنیم که در مسیر تعالی شهر و انقلاب حرکت می کنند.
در این جلسه منصور کتانباف شهردار اهواز  گفت: بانوان ما به عنوان نیمی از جمعیت کشور و شهر اهواز به وضعیت اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهر حساس هستند ما خدا را شاکریم که از زمان شکل گیری انقلاب تا امروز بانوان فعال بودند و فعالیت داشتند و افتخار می‌کنیم که در مسیر تعالی شهر و انقلاب حرکت می کنند.


شهردار اهواز با بیان اینکه فعالیت های شهرداری اهواز در زمینه بانوان در این دوره مدیریت شهری وارد مرحله تازه ای شده است، اظهار داشت: در این مدت کوتاه علی رغم اینکه این واحد در چارت تعریف نشده است اما امور بانوان را در شهرداری راه اندازی کردیم. همزمان با پیگیری قرار دادن این واحد در چارت سازمانی شهرداری از طریق مراجع قانونی وزارت کشور، امور بانوان شهرداری فعالیت های خود را آغاز کرد و موضوعاتی همچون توانمند سازی زنان بدسرپرست و بی سرپرست، مشاوره جهت بانوان، ایجاد بازارچه ویژه بانوان و ... را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: مجموعه پارک بانوان فعلی نیز در حال تجهیز و رفع نواقص هستند که از آن جمله می‌توان به پروژه احداث استخر ویژه بانوان اشاره کرد.همچنین درصدد هستیم این مجموعه ها را با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی تجهیز کنیم و جهت بهره برداری در اختیار  بانوان قرار دهیم.

منصور کتانباف تصریح کرد: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که منابع درآمدی و هزینه های آن به دو روش مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم تامین می شود. روش مستقیم شامل عوارض نوسازی، بهای خدمات، پسماند و صدور پروانه و ... است. روش غیر مستقیم نیز مالیات بر ارزش افزوده است که بابت خدمات و خرید هر کالا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مردم می‌گیرند که ۶ درصد آن را دولت و سه درصد آن را قانونا به شهرداریها می‌دهند.


شهردار اهواز اظهار کرد: دریافت تسهیلات یکی دیگر از منبع درآمد های شهرداری است که اهواز کمتر از آن استفاده کرده است.  در سنوات گذشته شهرهای بزرگ ایران هرکدام تا ۱۳ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت کرده اند اما در همه ایام دریافت تسهیلات شهرداری اهواز صفر بوده است. در این دوره با توافق انجام شده با بانک شهر مقرر شد که تا 300 میلیارد تومان برای سال ۹۷ تسهیلات جهت پروژه های عمرانی دریافت شود.

وی یکی از دیگر از راههای تامین منابع شهرداری را سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی دانست و افزود: خوشبختانه در چند ماه اخیر با فعالیت‌های گسترده سازمان مشارکتها و همکاری بنده بیش از ۲۰ بسته سرمایه گذاری قابل انجام، تعریف و قابل اجرا است. به عنوان مثال تعدادی از پزشکان جهت احداث بیمارستان تخصصی سرطان، یک صندوق ذخیره دولتی جهت احداث مجتمع تفریحی فرهنگی ورزشی و شرکت هایپر استار برای احداث یک شعبه از این فروشگاه بزرگ اعلام آمادگی کردند که قرار است با واگذاری زمین به آنها این پروژه ها به زودی اجرایی شود و با اجرایی شدن این پروژه ها حداقل برای ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.

شهردار اهواز گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش درآمدها و افزایش هزینه ها اکثر شهرداری ها بر این باورند که در مقطع کنونی باید به حفظ و نگهداری شهر بسنده کرد و امکان توسعه مقدور نیست ولی ما در اهواز به دلیل عقب افتادگی ادواری نمی‌توانیم به نگه داشت شهر بسنده کنیم و باید به توسعه نیز بپردازیم.

منصور کتانباف ادامه داد: با توجه به وضعیت و نیازهای موجود و نظرسنجی از طرف مردم اولویت اصلی ما در درجه اول موضوع خدمات شهری بود که شامل پاکسازی، نظافت، فضای سبز، روشنی پارک، مبلمان شهری و...است و تلاش شد که علاوه بر احیای فضای سبز مسئله گسترش پیدا کند که البته فعلا با مشکل آبیاری مواجه هستیم و امیدواریم که تا پایان سال فضای سبز جدید نمود پیدا کند.


وی ادامه داد: در زمینه حقوق و مزایای پرسنل عقب ماندگی شش ماه (متوسط) را به دو ماه (متوسط) رساندیم و توانستیم از این بحران عبور کنیم و بدهی‌های انباشته را تا حدودی جبران کنیم.همچنین یکی از مطالبات اصلی مردم اهواز پروژه قطار شهری بوده و هست. این پروژه به دو دلیل تعطیل شده بود دلیل اول عدم وجود تضمین‌های لازم برای تامین مالی و نکته بعدی اختلافات قدیمی بین شهرداری و پیمانکار که در بدو شروع فعالیتم در دوره اخیر با مذاکره پیمانکار را متقاعد کردیم که کارگاه را فعال کند خوشبختانه با شروع مجدد پروژه پس از یک سال وقفه حدود ۹۰۰ متر تونل از فلکه ساعت به پارک حجاب و همچنین ۲ کیلومتر ریل‌گذاری به سمت زیتون اضافه شد و به موازات فعال شدن کارگاه چندین نوبت پیگیری برای حل مشکل تضمین های مالی و اخذ اوراق مشارکت و همچنین حل اختلاف با پیمانکار انجام شد که در نهایت با رایزنی های انجام شده با وزارت کشور، معاونین، وزیر کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مشکل تضمین تقریباً حل شد. در خصوص اختلافات قبلی نیز براساس جلسه ای که در استانداری خوزستان با محوریت معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد مقرر شد شورای عالی فنی کشور در این خصوص حکمیت و رای نهایی را صادر کند.

منصور کتانباف ضمن برشمردن برخی اقدامات خود در این دوره گفت: ۱۴ کیلومتر ساحل سازی در شرق، احداث مسیر های دسترسی پل نهم، تکمیل ۳ سرای محله بخشی از اقدامات انجام شده در این دوره هستند که با وجود مشکلاتی نظیر محدودیت های مالی، کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها و معارضین گوناگون و ... این پروژه‌ها در حال تکمیل و اجرا هستند.

در زمینه اصلاح ساختارها در شهرداری دو حرکت ایجابی و سلبی در حال انجام است. در حرکت ایجابی در حال اتصال نرم‌افزارهای جزیره‌ای و تشکیل یک شبکه واحد هستیم این شبکه ی واحد نرم افزاری درصد تخلفات را به میزان قابل توجهی پایین می آورد.

وی ادامه داد: در بحث تفکیک سازی زباله، مطالعات با استفاده از تجربیات موفق کلانشهرهای دیگر آماده شده و تا پایان امسال اجرایی می شود و انتظار داریم شهروندان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و بانوان فعال می توانند روی اهمیت موضوع تفکیک زباله اطلاع‌رسانی و مردم را تشویق به مشارکت در این طرح کنند.

همچنین در این جلسه رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز با ذکر این نکته که همواره در بررسی عملکرد خویش باید نگاه کنیم که کجا بوده و به کجا می رویم گفت: این نکته ای ضروری است که همواره باید مد نظر مسئولین باشد. به عنوان مثال در زمان جنگ علیرغم تمام مشکلات و چالش ها مردم شرایط را تحمل می کردند چرا که نسبت به عملکرد مسئولان احساس بدی نداشتند و همراهی می کردند اما این اعتماد نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.

محمد جعفرفلسفی افزود: شهر اهواز با سایر کلان شهرها دچار فاصله زیادی است که باید برای برون رفت از این مشکل چاره اندیشی اساسی صورت گیرد تا با  شناسایی مشکلات و رفع آنها در جهت خدمت به شهروندان تلاش کنیم.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی شهر اهواز ناکارآمدی و سوء استفاده از جایگاه هاست و این خطری جدی است که موجب بی اعتمادی مردم شده است و زمانی که مردم ناراضی باشند و بی تدبیری صورت گیرد دیگر قابل قبول نیست و یک هشدار برای ما محسوب می شود.

وی با ذکر این نکته که شهر اهواز دارای پتانسیل های بالایی است که باید از آنها استفاده شود افزود: باید عملکرد مسئولان و منتخبین شورا توسط مردم رصد شود و اگر مسئولان در قبال وظایف خود احساس مسئولیت نکنند قطعا باعث بروز مشکلات خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز به عملکرد شورای شهر و شهرداری اهواز در یکسال گذشته اشاره و تصریح کرد: در این مدت در برخی مناطق کم برخوردار مانند منبع آب، مهدیس و ملاشیه کارهای جدی انجام شد که بیشتر مناطق کم برخوردار شهر اهواز بدلیل فقدان زیرساخت ها، شهرداری اهواز را در خدمات رسانی با مشکل مواجه کرده است.به عنوان مثال کارهایی که در یکسال گذشته در منبع آب صورت گرفته، نسبت به سالهای گذشته بی سابقه است.

وی گفت: شهرداری اهواز فراتر از توانش مشکلات مناطق را پیگیری می کند. در زمینه سرمایه گذاری هم فعالیت های خوبی در حال انجام است که موجب رونق اقتصادی شهر اهواز و ایجاد اشتغال می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار