اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
بمناسبت روز خبرنگار به قلم نجمه ایرانیان
هنر و عشقی که خبرنگار باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند در این زمینه موفق شود.

خبرنگاران چشم و گوش شهروندان تلقی می شوند ، در واقع رابطین میان مردم و مسئولین هستند.
 
اما در زمانه‌ای که واژه مطالبه‌گری را یدک می کشیم به سختی می توان رسم چشم و گوش بودن را القا کرد.

برخی خبرنگاران آنقدر به قلم اهمیت می دهند که متاسفانه اخلاق خبری و خبرنگاری را فراموش کردند و اهمیتی بدان نمی دهند.

حال بکجا میرویم؟

حرفه ارجمند خبرنگاری در پرتو شجاعت طبع و قوت روحیه خبرنگاران، شغلی شریف و خوشنام در عصر ارتباطات است و نگارندگان جسور و خستگی‌ناپذیرِ عرصه خبر، همچون پروانه‌ای بی ‌پروا خود را بر آتش شمع حوادث زمانه می‌زنند و این آزادگی و بلندی همت ، رمز محبوبیت این فن شریف است.

خبرنگاری هر چند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسياری از مردم مرارت ها و دشواری های اين شغل پر مخاطره  نمی دانند.

خبرنگار و روزنامه نگار با خلق بهترين آثار و واژه ها در تلاش است تا درد و مشكلات همه مردم را بازگو كند اما وقتی كه به مشكلات خود می رسد از خودش چيزی نمی نويسد.
  
 او براي مردم می نويسد اما كسی برای او نمی نويسد. اگر نبود شهادت عزيزانی مثل شهيد محمود صارمی شايد روزی برای خبرنگار نامگذاری نمی شد و كسی نيز بهانه ای نمی يافت از او بنويسد.

 خبرنگار چرا از خود نمی نويسد؟؟؟ چون او برای مردم می نويسد و مشكلات و معضلات شهروندان و شهر را مهم تر از مسايل خود می داند.

خبرنگاران همواره در بحران ها در كنار نيروهای امدادی به عنوان نخستين افراد حاضر می شوند. اخبار و اطلاعاتی كه آنان از اين حوادث منتشر می كنند در توزيع كمک رسانی و امدادی نقش بسزايی ايفا می كنند.


خبرنگاران بسیاری از رسانه های ايرانی در دفاع مقدس و ساير تحولات به شهادت رسيدند همانند شهيد محمود صارمی خبرنگار كه در سال 1377 در جريان كشتار ديپلمات های ايرانی كشته شد و شورای فرهنگ عمومی كشور در اولين سالگرد اين رخداد، 17 مرداد ماه را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری كرد.

هر چند با نامگذاری اين روز به عنوان روز خبرنگار گراميداشت فعالان اين بخش سامانی به خود گرفت اما هنوز به نظر می رسد برخی از متوليان امور به ارزش كار خبرنگاران واقف نيستند.

جدای از داشتن استعداد و علاقه، انتخاب شغل خبرنگاری بدون عشق قابل تصور نيست.

آنانی كه اهميت مأموريت و رسالت خبرنگاران در انعكاس درست و سريع اخبار را می دانند، فعاليت اصحاب قلم در رسانه كه بی ادعا به اين فعاليت شبانه روزی اهتمام دارند را ارج می نهند.

امروزه اين خبرنگاران رسانه ها هستند كه با تيزهوشی ودقت، نقش واسطه بين مردم و مسئولان را ايفا می كنند.

 نقش خبرنگاران در 8 سال جنگ تحميلی انكار ناپذير است و آنان در طول آن دوران با توليد هزاران خبر و گزارش برگ زرينی از تاريخ روزنامه نگاری كشور را به نمايش گذاشتند.

ويژگی حق محوری، حق طلبی و حق گويی، از مهم ترين ويژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چينی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ويژگی های نكوهيده ای است كه هر انسان عاقلی از آن ها بيزاری می جويد. پس چه نيكوست كه صاحبان بنگاه های خبری و نيز خود خبرنگاران، همواره به دنبال واقعيت باشند و از جنجال آفرينی و بد كردن مردم با هم بپرهيزند.

 17 مرداد روز خبرنگار بهترين فرصتی است تا نگاهی هر چند كوتاه به فعاليت ها، خدمات و تاثيرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشيم.

*امید است قلم هایمان راهنمایی باشد برای ارتقاء و پیشرفت  کشوری سربلند*

ارادتمند نجمه ایرانیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار