اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
گزارش خبرگزاری آنا از حال و روز مزارع نیشکر
خبرگزاری آنا : کارگران نیشکر خوزستان، این‌ روزها به دنبال کاهش سطح کشت نیشکر با ابرچالش بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ کارشناسان «کمبود آب» را علت اصلی این وضعیت چالشی عنوان می‌کنند.

«حال نیشکر این روزها خراب است و حال ما خراب‌تر؛ مزارع نیشکر تشنه و خسته‌اند، تشنه از بی‌آبی و البته بی‌مهری. ما کشاورزیم و کارگر نیشکر؛ سالهاست که با نیشکر زندگی کرده‌ایم و مثل اولادمان این گیاهان را تر و خشک کرده‌ایم. حال در کنار ساقه‌های نیشکر می‌ایستیم تا ایستاده نمیرند» این متن، دل نوشته‌ یکی از کارگر شرکت نیشکر خورستان است که این روزها دیگر کامش با نیشکر شیرین نمی‌شود.


در حال حاضر ۶۵ هزار هکتار نیشکر در شرکت توسعه نیشکر، زیر کشت قرار دارد که ۵۹ درصد این سطوح به دلیل بی‌آبی در آستانه خسارت ۷۹ تا ۱۰۰ درصدی هستند. این در حالی است که به ازای کاهش هر هزار هکتار کشت نیشکر ، ٣٠٠ نفر بیکار می‌شوند و در صورت از بین رفتن کشت و خشک شدن مزارع نیشکر، اشتغال و اقتصاد خوزستان ضربه خواهد خورد. این را معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کشاورزی آنا می‌گوید.

‎حسین آمیلی معتقد است باید پیش از هر تصمیم، به تبعات اجتماعی آن فکر کرد.

وی می‌گوید: اگر کاهش ٢٠ درصدی در کشت نظر را بگیریم، سطح زیر کشت نیشکر حدود ١۴ هزار هکتار کم می‌شود و با چهار هزار و ٢٠٠ نفر نیروی اضافی در شرکت توسعه نیشکر مواجه می‌شویم که قطعاً تبعات اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت.

آمیلی به اشتغال ۱۹ هزار نفر در کشت نیشکر اشاره و از بی‌مهری به این صنعت در خوزستان انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ درصدی از ۱۹ هزار نفر نیروی شاغل در این شرکت قابل ترخیص و کنار گذاشته شدن نیستند، عنوان کرد: ما با همه توان و تلاش خود زنجیره نیروی انسانی در توسعه نیشکر و صنایع جانبی را حفظ می‌کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از ادعای برخی مسئولان مبنی بر ضرر زیست محیطی سوزاندن نیشکر گفت: سوختن نیشکر، هیچ عارضه بهداشتی ایجاد نمی‌کند؛ تحقیق ۳۵ ساله دانشگاه هاوایی آمریکا بر روی مزارع نیشکر، نتوانست ثابت کند که هنگام آتش زدن نیشکر مشکل تنفسی در افراد ایجاد می‌شود.

نزدیک به شش دهه از زمان فعالیت کشت و صنعت هفت‌تپه می‌گذرد و در کنار آن تعدادی روستا وجود دارد و مردم این روستاها با وجود سال‌ها سکونت در کنار این کشت و صنعت، تا به امروز از نظر پزشکی، سلامت و بهداشت دچار مشکل نشده‌اند و ریه‌های آن‌ها با مردم عادی تفاوتی نداشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مزارع نیشکر در تیرماه، تنها یک نوبت آبیاری شده‌اند، افزود: در صورت عدم آبیاری تا پایان تابستان، بخش زیادی از گیاهان مرده و از بین خواهند رفت و با آبیاری مجدد نیز قابل برگشت نیستند. در این صورت، آسیب‌هایی نظیر بحران‌های کارگری، توقف تولید شکر و بیکاری، امنیت اقتصادی و اجتماعی خوزستان را تهدید خواهد کرد.

این مقام مسئول، خشکسالی، کم‌آبی و قطع مکرر برق را عامل اصلی خسارت به محصولات نیشکر عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی، مقرر شد که ۲۰ درصد از سهمیه آب توسعه نیشکر کاهش پیدا کند، اما نه تنها این میزان آب تخصیص پیدا نکرد، بلکه برق را هم قطع کردند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کیفیت آب به صورت ناخواسته مطلوب نیست، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل خشکسالی، کیفیت آب چندین برابر نامطلوب شده است و در کشت نیشکر، این مسئله به معنی افت ٢٢درصدی ظرفیت تولید است.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی معتقد است:در صورت عدم آبیاری، خسارتی ۶۰۰ میلیارد تومانی گریبان‌گیر توسعه نیشکر می‌شود و آینده این صنعت برای پنج سال آینده با چالش مواجه خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار