اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
جلسات شعری كه به صورت هفتگی در حوزه هنری خوزستان و در شهر اهواز برگزار می‌شود باید تكمیل شود.

شوشان : سرپرست حوزه هنری خوزستان گفت: حوزه هنری نهاد باسابقه‌ای است كه وظیفه خلق اثر و رویداد فرهنگی در حوزه گفتمان انقلاب را برعهده دارد.

محمود نادری در گفت‌وگوی تفصيل‍ی با ایسنا بيان كرد: نگاه به این موضوع نه می‌تواند تنگ باشد و نه فراخ. از اين رو، در شروع كار باید برنامه‌هایی را كه در دستور كار حوزه هنری هستند را اجرا كنیم.

جشنواره پایتخت پنجره‌ها هویت دفاع مقدسی دارد

نادری با اشاره به جشنواره پایتخت پنجره‌ها بیان كرد: ضمن اجرای برنامه‌های دفاع مقدس پنجمین دوره جشنواره مقاومت پایتخت پنجره‌ها را داریم كه از 31 شهریور تا پنجم مهر 92 همزمان با شكست حصر آبادان در شهرستان آبادان برگزار می‌شود. این جشنواره در رشته‌های شعر، داستان، نمایشنامه‌نویسی و عكس است. این جشنواره هویت دفاع مقدسی دارد كه اجرای آن در موقعیت جغرافیایی شهرستان آبادان تعریف شده است.

وی افزود: برنامه ما اكنون اجرای آبرومندانه این رویداد است كه از قبل تعریف شده است. خوشبختانه این رویداد در آبادان خیلی جا افتاده و جذاب است و علاوه بر هنرمندان مردم هم چشم به اجرای این رویداد دارند. این جشنواره كه امسال به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود اجرای نمایشنامه‌خوانی هم دارد. علاوه بر برگزاری این جشنواره برنامه‌های جنبی آن شامل برپایی كارگاه‌ها هم اجرا خواهند شد.

پنجره‌های جدیدی در پایتخت پنجره‌ها باز خواهیم كرد

سرپرست حوزه هنری خوزستان بیان كرد: قطعاً جشنواره پایتخت پنجره‌ها در دوره‌های بعدی تقویت خواهد شد اما برای جشنواره امسال وقت زیادی نداریم. با اين همه، برنامه‌ای توسط دبیرخانه جشنواره طراحی شده كه بعد از اجرای جشنواره پنجم یك طراحی اساسی دیگر در جشنواره خواهیم كرد و آن را از محدودیت رها خواهیم كرد. به اين ترتيب كه برای اين جشنواره موضوعات آزاد تدوین خواهیم و پنجره‌های جدیدی باز خواهیم كرد. يعنی به ايجاد شادی و توسعه و آبادانی شهر آبادن در فرهنگ و هنر توجه خواهیم كرد. امیدواریم این جشنواره در دوره ششم بتواند پوست بیندازد و به رویدادی ملی تبدیل شود.

پرویز پرستویی باشد كه بهتر است اما...

وی درباره حضور پرویز پرستویی به عنوان مجری در اختتامیه جشنواره پایتخت پنجره‌ها اظهار كرد: ما به سمتی می‌رویم تا پایتخت پنجره‌ها آن چنان قدرتی داشته باشد كه آثار خوبی به دست‌اش برسد و چیدمان برنامه‌هايش جذابیت داشته باشد و خیلی بحث انتخاب مجری تأثیرگذار نباشد. من برنامه‌ای را موفق می‌دانم كه تك‌تك آیتم‌های آن بر اساس تفكر باشد و با محیط و زمان اجرا و آدم‌های مجری كارایی خوبی داشته باشد. در خیلی از برنامه‌ها برای جبران نقص سراغ مجری بزرگ می‌روند اما من ترجیح می‌دهم اگر قرار است پولی را به مجری بدهم كه از تهران می‌آيد آن را به چند هنرمند بدهم تا با آن چند فیلم ساخته شود و جشنواره رونق بیشتری بگيرد

او ادامه داد: البته قطعاً برای برنامه‌های‌مان مجری خوب انتخاب می‌كنيم. اگر پرویز پرستویی باشد كه بهتر است و باعث افتخار ما است كه به خوزستان بیاید ولی سعی می‌كنیم برنامه‌ها آن چنان طراحی شود كه هزینه زیادی نكنیم. همان طور كه سعی می‌كنیم آیتم‌های خوبی داشته باشیم مجری برنامه هم یكی از این آیتم‌ها است.

خودمان را تحریم نكنیم

نادری درباره تحریم جشنواره پایتخت پنجره‌ها توسط برخی از عكاسان استان خوزستان اظهار كرد: ما این قدر مشكل داریم كه دیگر خودمان، خودمان را تحریم نكنیم. یك رویداد از وقتی كه در قالب طرح و ایده است تا هنگامی كه به مرحله اجرا برسد انواع و اقسام مشكلات را دارد. اگر در این میان یك كج‌سلیقه‌گی صورت گرفته شرط و شروط‌هایی كه خودمان می‌گذاریم را برداریم چراكه با این كار گاهی وقت‌ها فقط ضربه می‌زنیم. من به عكاسان و حقوق آن‌ها احترام می‌گذارم. آنها اگر زحمتی كشیده‌اند حتماً حقوق آن‌ها باید پرداخت شود.

او بيان كرد: من معتقدم تمام حق و حقوق هنرمند را از ابتدا باید در طراحی فراخوان يك رويداد فرهنگی لحاظ كنيم. ممكن است ما در بخش عكس جشنواره پایتخت پنجره‌ها به تمام آن چیزی كه فكرش را می‌كنیم نرسیم اما به بخشی از آن می‌رسیم. پس بیاید با صیمیمیت كمك كنیم و حرف از تحریم نزنیم چراكه در این صورت هنر ضرر می‌كند.

وی گفت: من این تعهد را می‌دهم كه حتی‌الامكان برگزاری رویدادهای هنری از جمله عكس به استانداردهای حرفه‌ای نزدیك‌تر شود. در چاپ اثر آن اثری مستحق است كه ماندگار باشد. اثر باید سیستماتیك و از سیلقه شخصی خارج شود و فرد طبق منافع شخصی خودش تصمیم نگیرد و آن اثر خودش را نشان دهد و ما بتوانیم از آن استفاده و هم نظر مخاطبان را و هم نظر هنرمندان را تأمین كنیم. يعنی ايجاد تعامل دو جانبه. ضمن ارج نهادن به زحمات دوستان، در رویدادهای آینده از فكر گروهی بهره خواهیم گرفت تا بتوان به تم اصلی برسیم. اگر از 10 عكاس 2 نفر بیایند و هشت نفر نیایند این كار به درد نمی‌خورد.

برگزاری جلسات شعرخوانی ماهانه از مهر ماه

نادری خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در حال تدوین برنامه‌هایی بر اساس علاقه‌مندی‌های شخصی خودم در شش ماه هستم. تقویت حوزه شعر و ادبیات، رونق محافل ادبی و رونق نشریات از مهمترین این برنامه‌ها است. جلسات شعری كه به صورت هفتگی در حوزه هنری خوزستان و در شهر اهواز برگزار می‌شود باید تكمیل شود. همچنین جلسه شعرخوانی ماهانه با حضور هنرمندانی از سایر شهرستان‌های استان و مهمانانی از شاعران سراسر كشور خواهیم داشت كه از مهر ماه اجرا خواهد شد.

نشریه، هفته‌نامه، ماهنامه و...

این كارشناس و مسؤول فرهنگی همچنین گفت: برای جلسات ادبی حوزه هنری خوزستان نشریه داخلی هفتگی تهیه خواهیم كرد و در ادامه ماهانه و فصلنامه هم خواهیم داشت. اعتقاد دارم كه با تداوم محافل ادبی می‌توانیم دوام و قوامی به این جلسات بدهیم تا هنرمندان این عرصه با زبان خاص حوزه هنری آشنا شوند. به نظر می‌رسد این جلسات مدتی است به پراكندگی دچار شده كه می‌خواهیم این مشكل را برطرف كنیم.

حوزه هنری مكان مستقلی برای برگزاری جلسات ادبی ندارد

نادری در عین حال تصریح كرد: رمان و ترجمه داستان هم از علاقه‌مندی‌های من است كه اميدواريم با حضور استادان برجسته‌ای در خوزستان بتوانیم جلسات خوبی به صورت دروه‌ای در این مقوله داشته باشیم اما مشكلی كه برای برگزاری این جلسات داریم بحث مكان آن است زيرا حوزه هنری مكان مستقلی برای برگزاری جلسات ادبی ندارد و در ساختمان‌هایی كه كاربری دیگری دارند این جلسات برگزار مي‌شنود. در حالی كه شایسته هنرمندان نیست كه مثلاً جلسه شعر را در طبقه دوم سینما قدس برگزار كنند. برای این مشكل هم فكری اندیشیده شده كه حل خواهد شد. ما خوشبین هستیم تا برای برگزاری جلسات ادبی از مكان‌های فرهنگی بهره ببریم. قطعاً امكاناتی كه حوزه هنری دارد باید در خدمت فرهنگ و هنر و ادبيات باشد. من احساس می‌كنم با تعامل مثبتی كه برقرار می‌كنيم در این زمینه موفق خواهیم شد.

پیگیری تملك مجدد مركز آموزش حوزه هنری خوزستان

سرپرست حوزه هنری خوزستان درباره تملك دوباره مركز آموزش حوزه هنری خوزستان اظهار داشت: یكی دیگر از برنامه‌های ما دسترسی و تملك ساختمانی برای برگزاری كلاس‌های آموزشی است. اين موضوع جزو اهداف عمرانی ما است. در حال حاضر ما چنین مكانی در سینما اكسین اهواز داریم كه متاسفانه به دلیل اختلاف سلیقه مدیران فعلاً پلمپ شده است. این مكان مورد اختلاف ما و بنیاد مستضعفان استان خوزستان است. در این مورد اقدامات مثبتی انجام شده تا در آینده نزدیك به این مكان دسترسی پیدا كنيم. بنابراين یكی از برنامه‌های ما پیگیری تملك مجدد مركز آموزش حوزه هنری خوزستان واقع در جنب سینما اكسین اهواز است.

به علت مسايل بودجه‌ای احتیاط می‌كنيم

وی اظهار كرد: برنامه‌های دیگری هم برای اجرا داریم كه من در اجرای آن‌ها به علت مسايل بودجه‌ای احتیاط می‌كنم. همایش‌های فرهنگی از جمله اين برنامه‌ها است. امیدواریم همكاری مشتركی میان حوزه هنری خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز یا جهاد دانشگاهی خوزستان برقرار شود تا بر اساس توان پژوهشی دانشگاهیان رویدادهایی را در عرصه ادبی انجام دهیم.

از هر گونه فعالیت‌ هنری در مساجد حمایت می‌كنیم

سرپرست حوزه هنری خوزستان گفت: نكته دیگر احیا و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد است. با توجه به محیط پاك و خلاق مساجد من وظیفه حوزه هنری می‌دانم كه در آموز، ادبیات، تئاتر، موسیقی و سینما كمك كند. در جلساتی كه داشتیم توافق شد تا از هر گونه فعالیت‌ هنری در مساجد حمایت كنیم و با اعزام مربی و برگزاری كلاس تمام هزینه‌ها و حمایت‌ها را انجام ‌دهیم.

وی تاكيد كرد: باید یك جریان هنری در مساجد شكل بگیرد كه از دل آن راه‌اندازی انتشارات، برپايی‌ نمایشگاه و برگزاری جشنواره بيرون بيايد. نكته دیگر این كه باید زمینه‌ای برای فعالیت هنری طلاب حوزه علمیه فراهم كنیم. با توجه به این كه كمتر دیده شده كه فعالیت‌های فرهنگی و هنری طلاب سازماندهی شود حوزه هنری این توانایی را دارد تا زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را برای آنان فراهم كند. فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم در مساجد و هم در حوزه‌های علمیه خیر و بركت خواهد داشت. اميدواريم بتوانیم برای رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر از آن‌ها بهره بگیریم.

در بخش آموزش نگاهی‌ نو خواهیم داشت

نادری خاطرنشان كرد: ما فقر نهادهای خصوصی را در بخش آموزش داریم كه نهادهای مانند حوزه هنری باید این خلاء را پر كنند. شاید در جایی مانند تهران چون انواع آموزشگاه‌های خصوصی وجود دارند این خلاء به چشم نيايد اما در خوزستان به دلیل مشكلاتی كه هست حوزه هنری باید این خلاء را پر كند.

وی اظهار كرد: حوزه هنری در پر كردن اوقات فراغت سابقه خوبی دارد. بنابراين آموزش‌ها تخصصی در دستور كار ما است تا با بهره گرفتن از تجربیات حوزه تهران در خوزستان هم در عرصه آموزش اقدامات خوبی انجام دهیم. سعی می‌كنیم در آموزش نگاهی ‌نو وجود داشته باشد. تلاش می‌كنيم این نگاه به روش‌های متعدد باشد تا از جذابیت‌های جدید و نو بهره داشته باشند.

وجود دانشكده هنر می‌تواند یكی از عوامل توسعه استان خوزستان باشد

سرپرست حوزه هنری خوزستان با اشاره به ضرورت وجود دانشكده هنر در استان خوزستان اظهار كرد: مدت‌ها است كه در خوزستان آموزش‌های آزاد هنری برگزار می‌شود اما آن چیزی كه لازم است هنوز رخ نداده است. با توجه به تجربیات و توان‌مندی‌هایی كه در حوزه هنری در سطح كشور وجود دارد امیدواریم اين توان‌مندی‌ها به استان خوزستان هم تسری پیدا كند و حداقل در رشته‌های جامع علمی و كاربردی بتوانیم رشته‌هایی را تعریف كنیم اما گام‌های بعدی برعهده دانشگاهیان است. ما انتظار داریم در دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشگاه مادر یك دانشكده هنر وجود داشته باشد. وجود این دانشكده می‌تواند یكی از عوامل توسعه استان خوزستان باشد. حوزه هنری خوزستان در اين زمينه به اندازه توان خودش فعال خواهد بود.

نادری در عين حال گفت: با اين كه در قطعیت ایجاد رشته‌های هنری در دانشگاه‌های خوزستان فاصله داریم اما رشته‌های هنرهای نمايشی و هنرهای تجسمی از جمله رشته‌هایی است كه استعدادهای فراوانی در خوزستان دارند. از مشكلات موجود این است كه وقتی دانشجو برای این رشته‌ها به تهران می‌رود جذب همان جا می‌شود و دیگر برنمی‌گردد. بنابراين باید این دانشگاه شكل بگیرد و در كنار آن عوامل فرهنگی هم باشند تا مجموعه آن‌ها جهشی بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر خوزستان ایجاد كند.

مركز آموزش حوزه هنری خوزستان رفع پلمپ می‌شود

نادری در خصوص رفع پلمپ مركز آموزش حوزه هنری خوزستان بیان كرد: بنیاد مستضعفان با ارايه مستنداتی خواهان استراداد ملحقات سينما اكسين اهواز كه مركز آموزش جزو آن‌ها می‌باشد شده است. مشكل اصلی برای رفع پلمپ مركز آموزش حوزه برطرف شده و ما تنها منتظر مستندات هستیم تا به قاضی پرونده ارايه و دستور رفع پلمپ صادر شود. مشكل تا حدودی حل شده و طبق صحبت‌های انجام شده مركز آموزش به زودی رفع پلمپ می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار