اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
دکتر ایرج مزارعی / کارشناس روابط بین الملل

دقیقا آخر هفته پیش بود که  وزیر خارجه‌ امریکا از تشکیل گروه اقدام ایران در وزارتخانه‌ متبوع خود در راستای براندازی نظام  و تغییر مدل حکومت ایران با رویکردی جدید خبر داد. 

این گروه در راستای مهندسی ، هماهنگی و مدیریت اقدامات ایالات‌متحده علیه کشورمان به ریاست برایان هوک تشکیل شده است که علت تاسیس آن نیز به   ضعف کشور آمریکا در اهداف تخریب گرایانه و براندازانه خود  نسبت به ایران و بیشتر در راستای همگرایی و تعامل بیشتر اروپاییها از دستگاه وزارت خارجه امریکا و خروج ترامپ از بن بست سیاسی موجود برمیگردد .

گروه اقدام ایران درواقع به‌منظور  تمرکز و نظارت بیشتر فعالیت امریکا جهت مقابله با ایران ایجاد شده است که به گفته اقای ظریف وزیر خارجه کشورمان این اقدامات بیشتر در چارچوب اعتیاد آمریکا به تحریم و دشمنی انها با ایران قابل تحلیل است .

پمپئو  وزیر خارجه امریکا پیش بینی میکردند که در کوتاه مدت پس از خروج امریکا از برجام، ایران مجدداً بر سر میز مذاکره خواهد آمد تا بر سر مؤلفه‌های قدرت ملی خود به دادوستد بپردازد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ما مجبور شدیم که تاکتیک خود را با ایران در قالب طرح جدید اقدامات سیاسی نوین علیه ایران باز مهندسی نماییم .

بدون شک باید گفت که این گروه بازویی سیاسی در کنار بازوی اقتصادیِ اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات‌متحده) است که این بازوی سیاسی، دو نقش عمده را ایفا خواهد کرد:

۱ -  فعالیت مضاعف و دوچندان در  اجماع‌سازی علیه ایران در محیط‌های بین‌المللی و بویژه با مدل اجماع سازمانهای بین المللی و منطقه ای علیه ایران

۲ - تلاش برای هماهنگ‌سازی اقدامات داخلی ، چابک سازی و برطرف کردن برخی موانع بوروکراتیک در وزارت خارجه امریکا نسبت به ایران از اهداف داخلی دیگر این طرح است.

اما به نظر میاد که این طرح نیز چون طرحهای گذشته آمریکا در این ۴۰ سال اخیر ، بعید به نظر می‌رسد که موفقیتی کسب نماید و در سطح بین‌المللی و حداقل در موضوع هسته‌ای از حمایت کشورهای جهانی برخوردار شود چرا که سیاست های یکجانبه گرایانه و بی توجهی دستگاه وزارت خارجه امریکا به دیگر کشورهای جهان بویژه بی‌اعتنایی انها به بسیاری از هنجارها و نهادهای بین‌المللی، اجماع‌سازی علیه ایران را با چالش اساسی مواجه خواهد کرد . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار