اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:
احمد مطیعی: به مساله مصرف آب و سوءمدیریت مصرف آب چندان توجه نداریم و بحث تخریب منابع طبیعی همچنان ادامه دارد.

به گزارش شوشان؛ احمد مطیعی در نشست تشریح اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری که در نمایشگاه هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: بحث ریزگردها، محیط زیست و جنگل ها و مراتع از جمله مشکلاتی هستند که در خوزستان وجود دارند و همه در حال حاضر آن‌ها را لمس کرده اند.

وی افزود: اگر کارشناسان در گذشته برای اطلاع و آگاهی مردم مطالبی را بیان می‌کردند امروز می‌بینیم که همه با مساله ریزگردها درگیر هستند و مساله ای که همه با آن درگیر هستند باید هرچه سریع‌تر حل شود و برای حل آن باید هرچه سریع‌تر هر کاری انجام داد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: در تمام جهان از جمله خوزستان شرایط اقلیمی درحال تغییر است به  شکلی که بارندگی‌ها کاهش یافته و دما درحال افزایش است. این تغییر اقلیم بر تمام جانداران تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب تغییر مراحل رشد گیاهان شود و موجب می‌شود گونه‌های گیاهی و جانوری دچار تغییر شوند.

مطیعی ادامه داد: به این ترتیب مواد جامد نیز در استان خوزستان دچار تغییر می‌شوند. این تغییرات اقلیمی در خوزستان بیشتر از دیگر مواقع به چشم می آیند و توجه‌ها به آن‌ها جلب شده است که دولت یازدهم و دولت دوازدهم در این زمینه توجه خاصی داشته اند.

وی تصریح کرد: در این دو سال حدود 20 هزار هکتار در استان خوزستان در کانون‌های هفتگانه ریزگرد درختکاری و نهال کاری انجام شده است. حدود 15 هزار هکتار مالچ پاشی نیز در استان خوزستان انجام شده است.  امیدواریم حمایت دولت در این زمینه‌ها ادامه داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان افزود: 50 سال است در خوزستان مالچ پاشی انجام می‌شود. در گذشته روش کنترل شن زارها، مالچ پاشی و درختکاری بود اما پدیده ریزگردها پدیده‌ای نو و در حال تغییر است و سابقه مقابله با آن بسیار کم است و شاید در کشور حدود 10 سال است که با این مساله روبه‌رو هستیم.

مطیعی گفت: آمارهای مختلفی درباره میزان منشا داخلی یا خارجی ریزگردها منتشر شده است و به جرات می‌توانم بگویم این آمارها در مقطع خودشان همه درست هستند. در سال 94 مشخص شد که 85 درصد ریزگردها منشا داخلی دارند و 10 درصد منشا خارجی و 5 درصد نیز دارای منشا مشترک هستند. این آمار درست بود اما هرچه پیش می‌رویم ریزگردهای با منشا داخلی بیشتر می‌شوند چراکه به چیزی که موجب از بین رفتن ریزگردها  شده یا آن‌ها را کمتر کند توجه نمی کنیم.

وی ادامه داد: به مساله مصرف آب و سوءمدیریت مصرف آب چندان توجه نداریم و بحث تخریب منابع طبیعی همچنان ادامه دارد. من می ترسم که این ریزگردها بیشتر شوند. در چندسال گذشته توجه خوبی به مساله ریزگردها و شن‌زارها به خصوص در خوزستان داشتیم اما کارهای باقی مانده بسیار بیشتر از کارهای انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: در سال 96 در استان خوزستان 136 آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها رخ داد و حدود 2 هزار و 667 هکتار از مراتع و جنگل‌های خوزستان در آتش سوخت.

با پیگیری‌های انجام شده با مشارکت جوامع محلی، دهیاری‌ها، آموزش‌های سازمانهای مردم نهاد این آمار کاهش پیدا کرد. در دی ماه امسال 64 فقره آتش سوزی رخ داد که در بروز این آتش سوزی ها در 30 مورد عوامل انسانی دخیل بودند و علت 30 مورد از این آتش سوزی ها نامعلوم است.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار