اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
در جلساتی که من در گذشته با آقای مصباح داشتم، ایشان صریحاً می‌گفتند که حوصله روزنامه‌ خواندن ندارد و روزنامه را زائد و خواندنش را اتلاف‌وقت می داند.

حجتی کرمانی: آقای مصباح، حوصله روزنامه‌ خواندن ندارد و روزنامه را زائد و خواندنش را اتلاف‌وقت می دانددر روزهای گذشته، محمد‌جواد حجتی‌کرمانی در پی حادثه اخیر مدرسه فیضیه قم به آیت‌الله مصباح‌یزدی هشدار داد که در حال حاضر، انگشت اتهام به سوی او و جبهه پایداری است و در همین راستا او را به مناظره دعوت کرد.

به گزارش جماران، وی همچنین در نامه‌ای به مسئولین حوزه علمیه نوشت: «سؤال من از مسئولان بزرگوار حوزه مقدسه علمیه قم که باید چشم و چراغ دنیای اسلام و تشیع باشند، این‌است که اولاً چرا و چگونه می‌شود چنین ناروایی‌هایی در قلمرو اداره و مسئولیت شما برادران بزرگوار پدید آید و شما دست روی دست گذاشته باشید و ثانیاً در قبال حرکات زشت این عدّه که بنام حوزه و روحانیت انجام شده، حضرات بزرگوار چه عکس‌العملی داشته‌اید و برای تعقیب کسانی که آبروی حوزه مقدسه علمیه و عاصمه فقه و تشیع و انقلاب‌اسلامی را برده‌اند چه کار کرده‌اید؟»

در همین رابطه، محمد جوادحجتی کرمانی با اشاره به پیشنهاد مناظره‌ای که اخیراً به آیت‌الله مصباح‌یزدی داده بود، گفت: خبر ندارم که ایشان از قبول پیشنهاد مناظره امتناع کردند یا نه؛ حتی نمی‌دانم به اطلاعش رسیده یا خیر. از این‌رو، نمی‌توانم حکم کنم که ایشان با اطلاع جواب نمی‌دهند. اگر میسر بود که من با خود آقای مصباح تماس بگیرم، می‌توانستم بفهمم که ایشان این مطلب را خوانده‌اند یا نه.

حجتی‌کرمانی در گفت و گو با جماران، درباره نامه‌ای که اخیراً به مسئولین حوزه‌های علمیه نوشته است، گفت: گردهم آیی‌ها، آشوب‌ها، ساختارشکنی‌ها و فحاشی‌ها معلول یک‌سری وادادگی است که در کل نظام وجود دارد. این وادادگی در همه‌جا هست و نمونه بارزش در اتفاق فیضیه قم بود که افرادی گمان کردند امنیت دارند و می‌توانند همه حرفی زده یا هر کاری که دلشان می خواهد، انجام دهند و کسی هم جلودارشان نیست.

نظام دچار یک بیماریست و دربرابر ناهنجاری‌ها واکسینه نیست

وی افزود: سوالی که من از آقای مصباح یا حوزه علمیه و اساتید مطرح کردم، در واقع سوال از کل شرایطی است که در کشور وجود دارد و آنها تنها بخشی از آن را در بر می گیرند. آنچه مشخص است؛ نظام دچار یک بیماریست و دربرابر ناهنجاری‌ها واکسینه نیست. بسیاری از مقامات نیز نظر مساعدی درباره این نوع اقدامات ندارند، ولی توان و نیروی بازدارنده‌ای که باید در برابر برخی افراد باشد، وجود ندارد.

حجتی‌کرمانی در ادامه گفت: بخش دیگر از عواملی که باعث به وجود‌آمدن چنین شرایطی می‌شود به فساد مالی، اداری، سوءاستفاده‌ها و درگیری‌هایی بازمی‌گردد که در کشور وجود دارد.

آقای مصباح، حوصله روزنامه‌ خواندن ندارد و روزنامه را زائد و خواندنش را اتلاف‌وقت می داند

وی با اشاره به پیشنهاد مناظره‌ای که اخیراً به آیت‌الله مصباح‌یزدی داده بود، در پاسخ به این پرسش که علت امتناع آقای مصباح را در چه می داند؛ گفت: خبر ندارم که ایشان امتناع کردند یا نه، حتی نمی‌دانم به اطلاعش رسیده یا خیر. از این‌رو، نمی‌توانم حکم کنم که ایشان با اطلاع جواب نمی‌دهند. اگر میسر بود که من با خود آقای مصباح تماس بگیرم، می‌توانستم بفهمم که ایشان این مطلب را خوانده‌اند یا نه.

حجتی‌کرمانی در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه در گذشته مسبوق به سابقه بوده، آیا امکان دارد پاسخ شما را نشریه منتسب به آیت‌الله مصباح بدهد، اما خود ایشان از آن بی اطلاع باشد، گفت: بعید نمی‌دانم. زیرا در جلساتی که من در گذشته با آقای مصباح داشتم، ایشان صریحاً می‌گفتند که حوصله روزنامه‌ خواندن ندارد و روزنامه را زائد و خواندنش را اتلاف‌وقت می داند. لذا مطمئن نیستم که حتی همان مجله «پرتو سخن» که متعلق به ایشان است را هم مطالعه کند و این بدین‌خاطر است که ایشان گرفتار کار علمی و فلسفه است.

آقایان از جمله آقای مصباح «سیاسی مصطلح» نیستند

وی بیان کرد: من نیز خود چنین گرفتاری‌ای دارم و زمانی که یک کتاب علمی یا تفسیر می‌خوانم، مباحث درون روزنامه‌ها برایم بسیار سبک به نظر می رسد، ولی چون احساس مسئولیت می‌کنم، برخی اوقات مطلبی در روزنامه می‌نویسم. والا روحیه حوزوی ما به گونه‌ای است که وقتی غرق در مسائل اخلاقی، فلسفی یا تفسیری می‌شویم، میل به سخن گفتن پیدا نمی‌کنیم. از این رو، ممکن است اگر ایشان اظهارنظری هم می‌کند، بدان خاطر باشد که اسلام واقعی را در خطر می‌بیند.

حجتی کرمانی بیان کرد: به نظر می‌رسد که برای آقای مصباح‌یزدی نیز، کار سیاسی در حاشیه قرار دارد. مشکل ما نیز همین است، اینکه آقایان؛ از جمله آقای مصباح «سیاسی مصطلح» نیستند، بلکه تنها از آنجایی که احساس وظیفه می کنند، لب به سخن می گشایند. بنابراین آنها نمی‌توانند مسائل سیاسی را بررسی کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار