اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۶۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

شوشان - لفته منصوری :

پریروز خبری در سپهر سیاسی ایران طلوع و به سرعت غروب کرد. خبر این بود: «صباح الساعدی» یکی از رهبران ائتلاف «سائرون» اعلام کرد که مرجعیت عالی شیعیان در عراق به طور رسمی اعلام کرده است که با نامزدی پنج نفری که در رسانه‌ها برای تصدی پُست نخست‌وزیری از آن‌ها سخن گفته می‌شود، مخالف است. وی مدعی شد که آیت‌الله سیستانی اعلام کرده است که «حیدر العبادی»، «نوری المالکی»، «هادی العامری»، «فاتح الفیاض» و «طارق نجم» شانسی برای نخست‌وزیری ندارند.[1]

این خبر با مصوبه نیم‌بند و پر تبصره‌ی مجلس شورای اسلامی برای منع به‌کارگیری بازنشستگان در کشور ما که قرار است امروز در شورای نگهبان بررسی شود و امید فراوانی در کف جامعه‌ایجاد کرده؛ همزمان گشته است.

راستش من و خانواده‌ام هفته گذشته بنا به دعوت عتبه حسینی برای یک سفر زیارتی در عراق بسر بردیم. ایران و عراق علیرغم همه مشترکات تاریخی، مذهبی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، اما تفاوت‌های شاخص و روشنی در مشی سیاسی و مذهبی با یکدیگر دارند.

کار سیاسی در عراق مانند رانندگی در جاده‌های بین شهری آن کشور است. جاده‌های عراق فاقد علائم راهنمایی و تابلوهای کیلومتر شمار و شانه‌ی راه و پارکینگ است! راننده‌ی عراقی محدودیت سرعت مجاز ندارد! اگر تریلر با بار سنگین و غیرمجاز وسط جاده حرکت کند و با بوق و چراغ خودروی پشت سر برای سبقت راه ندهد؛ راننده‌ی عراقی حق دارد از سمت راست سبقت بگیرد!

پمپ‌بنزین هم که نیست و به طریق اولی آقای قرائتی و ستاد نمازی هم ندارند که در کنار هر پمپ‌بنزینی، نماز خانه‌ای و به بهانه‌ی تجدید وضو دست‌شویی بنا کنند! بنابراین علاء مراد راننده عتبه حسینی، صندوق تویوتا کاستر و جلوی دو صندلی داخل اتاقک آن را پر از بشکه‌های گازوئیل کرده بود که چنانچه راه بصره بسته شد از العماره و چنانچه آن هم بسته باشد از هر کوره راه دیگری بالأخره ما را به ایران بازگرداند. برای قضای حاجت هم راهی جز پناه بردن به «سیطره ی نظامی» نیست!

آیت‌الله العظمی سیستانی، شخصیتی که گوشه‌ای عزلت اختیار کرده و سال‌ها از کنج بیت محقرش بیرون نیامده، با رسانه‌ها گفتگو نکرده و کمترین تصویر و فیلمی از او منتشرشده؛ اما درعین‌حال موثرترین و پر نفوذترین شخصیت‌های مذهبی در عراق است.

 

او در این خبر می‌خواهد «امید» را به جامعه‌ی عراقی بازگرداند. جامعه‌ای که از چهره‌های ثابت و تکراری حزبی و سیاسی خسته شده است. نه به تکرارِ چهره‌های سیاسی امتحان پس داده باهدف ایجاد تغییر و تحول است. برای تبدیل ریل «مالکیت» به «مدیریت» است. برای اعتمادآفرینی است. جامعه‌ی ما هم به شدت به این بهسازی زیست‌بوم سیاسی خود نیاز دارد.

پانویس:

1-  موضع آیت‌الله سیستانی درباره نامزدهای نخست‌وزیری عراق (19/6/1397) در روز چهارشنبه 21 شهریور 1397 به نقل از خبرگزاری فارسwww.farsnews.com  به نشانی اینترنتی https://www.farsnews.com/news/13970619000838.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
comment
0
0
comment مطلب آقای منصوری در خصوص بهسازی زیست بومی سیاسی درست است و مدیریت کشور به آن نیازمند است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار