اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
شوشان خرمشهر:


گزارش ازعباس مدحجی: جامعه ی خبری خرمشهری طی دو_سه سال گذشته تغییرات فراوانی را تجربه کرده و تاثیرات مهمی(مثبت و منفی) بر جامعه مدنی شهر گذاشته است. جامعه ی جوان خبری_رسانه ای این شهر در حال کسب تجربه و گزار از خبر رسانی سنتی به توسعه ی مطالبه گری ، پرسش گری ، نقد جسورانه و بسط گفتمان مسولین و مردم است. قطعا اشتباهتی هم داشته که در مسیر ارتقای سطح آگاهی مردم اجتناب ناپذیر است. آنچه که بیش از پیش نیاز است ، مسیرنمایی و تعدیل مسیر این گذار است. راهنمایی های علمی، نقدهای عالمانه، نظرات غیر مغرضانه و کمکهای تجربی فانوسهای روشن کننده ی این مسیر برای ایجاد رسانه های مستقل ، قدرتمند و کاربردی در شهر است. پیرو همین مقوله بخش دوم نظرات تعدادی از فعالین شاخص شهرستان را در ادامه میخوانید: 




رضا مردانی: آنچه که طی این سه سال بر جامعه خبری گذشت نکات روشن و قابل تاملی داشت که بصورت اختصار می شود در چند نکته بیان نمود:
1_ یکی از نکات مهم و تاثیر گذار، سبقت و پیشی گرفتن خبرنگاران فهیم، بصیر، سختکوش و تلاشگر از افراد ناگاه و بی اطلاع و بعضا شایعه پراکن در فضاهای مجازی بود. که این مهم موجب شده مردم خبر صحیح و داغ به همراه تحلیل و بررسی خبر را از طریق جامعه خبری دنبال کنند تا فضای مجازی.
2_ با ورود خبرنگاران پویا و تحصیلکرده به جامعه خبری شهرستان روند خبری به لحاظ دانش و تفکر و جریان شناسی سرعت بسیار چشمگیری به خود بگیرد.
3_ انسجام و وفاق جامعه خبری نسبت به سال‌های گذشته در خصوص پیگیری مطالبات و حصول نتیجه بیشتر و کاملتر شود.
4_ جامعه خبری طی این چند سال کمتر سفارشی کار کرده و مستقل تر و مطالبه گر تر بدور از جریان های سیاسی و... به موضوعات مختلف شهرستان پرداخته اند.
5_ و در آخر بیشتر موضوعات دنبال شده توسط جامعه خبری به نتیجه و یا حداقل به جواب قانع کننده تری رسیده است.

یعقوب عبدالحسین پور : هرگاه تأثیر موجب تغییرگردید میتوان گفت مؤثّر وموفّق بوده است. 
نمیدانم نیست یا من کم بینا شده م ، رسانه های صوتی و تصویری که دراختیارند و مجری دستورات بالا سری ها و مسلوب الاراده . عدّه ای هم که قلمشان در بازار غلامان قابل معامله است. عدّه ای هم هستند که چون شریفند ونزیه فرصت تأثیر ندارند و یا متّهمند و یا درکش وقوس رفتن به این اداره ویا آن دادیاری و یا آن باز پرسی. مرض ازحالت خوش خیم به بد خیم تغییرحالت داده دیگر از آسیب شناسی گذشته است.

ناجی شمایل راد : رسانه بعنوان وسیله مورد اعتماد وپلی مطمن بین مردم ومسولین است حقیقتا در چند ماه اخیرضرورت وجودی رسانه خبری را برای همه ثابت شد واز نیازهای اولیه هرکشور که باید مورد حمایت مدعیان و قانون کشورقرار گیرد. ملاک شفافیت و مدیریت شیشه ای که از موفق ترین نوع مدیریت در جهان بحساب می آید همکاری خوب با رسانه است. و رسانه ای کردن کارهاست.


مصطفی اگزوشنی: متاسفانه برخی خبرنگاران و فعالان اجتماعی که اذعان دارند مستقل و پیگیر منافع عمومی شهر هستند، دقیقاً برعکس عمل کرده و به مدح و ستایش محبوب و مراد خود پرداخته و فعالیتهای ایشان را برجسته میکنند. همچنین متاسفانه برخی از مسئولین نسبت به انعکاس خبری مشکلات و کمبودهای شهر بی اعتتا بوده و اهمیتی نمی دهند.

عارف علیزاده: از آنجایی که افرادی اعم از روشنفکر و عامی در زیر لوای ترس و منافع شخصی و تسلط افراد عوام فریب بر مال و افکار مردم و نبود رسانه ی آزاد که بتوان توسط آن صادقانه آنچه را که اتفاق می افتد اعم از منفی یا مثبت به گوش مردم و مسئولان دلسوز برسانیم باعث شده که درکانال یکطرفه ی برخی مسولین این شهر حرکت کرده و هیچ آبی از این موضوع گرم نخواهد شد . بعضی وقت ها رسانه واقعیت گرا نیست و فقط مصالح شخصی خودش رو در نظر میگیرد ویا به صورت ضعیف عمل میکند و گاهی هم که برخی رسانه ها مشکلات را غیر مستقیم یا مستقیم و یا حتی با زبان طنز بیان کردند ، عواقب و مشکلاتی هم گریبان گیرشان شد. 

ریاض زیارتی: همواره نقش اصحاب محترم رسانه در آگاه سازی جامعه بی نظیر بوده و بی‌شک آگاهی از شیوه های نوین ارتباطی و اطلاع‌ رسانی و همچنین التزام به آن نیز ضرورت هایی را به همراه دارد که از جمله مهمترین این ضرورتها، اخلاق‌ مداری، امانت ‌داری و ارزش ‌آفرینی می باشد. در طول ۳ سال گذشته رسانه‌های خرمشهر در تمامی صحنه‌ها حضور فعال تر داشته‌ و تلاش شما عزیزان هرگز قابل وصف و تقدیر نخواهد بود؛ ضروری است از این همراهی با مردم تشکر و قدردانی نموده و به پاس انعکاس اخبار دقیق و اطلاع رسانی مناسب، سپاسگزار شما باشم و امیدوار به اینکه همچون همیشه در تمامی عرصه ها همدل و همراه ما باشید.


حسین کلبعلی: امروزه پیشرفت هر جامعه نیازمند مردمان آگاه ، مسئولیت پذیر و با دانش خواهد بود چنین است که خودرا دربطن اداره کشور محق و متعهد خواهند دانست . رسانه در این آگاهی بخشی و تنویر اذهان به جهت تلاش برای آبادانی شهر با بیان مشکلات و موانع و راهکار و پیشنهادات و آشنایی با حقوق اجتماعی و پیگیری مطالبات قانونی نقش اصلی را ایفا می کند و امروزه با ظهور و گسترش رسانه های اجتماعی دسترسی جامعه به اخبار و اطلاعات از لحظات گذر کرده و به استیلای رسانه های دولتی و وابسته پایان داده است . در خرمشهر ما در چندسال گذشته فضای اطلاع رسانی با عبور از رسانه های سنتی و رسمی به منابع خبری یکطرفه پایان داده و شاهد دوره ای جدید از عرصه اطلاع رسانی هستیم . در این میان حوزه رسانه خرمشهر با ورود نسل جدیدی از فعالان رسانه ای دوره ای پویا از آگاهی بخشی روزافزون و تقویت روحیه مطالبه گری را شاهد بوده است که این مهم به مدد ظهور تک نخبه ها و فعالین رسانه ای میسر گردید . به چالش کشیدن و پاسخگو کردن اصحاب قدرت ، مدیران و مقامات شهری به مدد رسانه های اجتماعی و همین نسل جدید خبری میسر گردید که امروز شاهد تسری بخشی مطالبه گری به بخش های گسترده ای از مخاطبان در گروهها و کانال های مجازی هستیم . باید اذعان داشت در این بین کماکان رخوت، محافظه کاری و وابستگی تشکیلاتی و و خودسانسوری و فشار ارکان قدرت و منفعت طلبی شخصی و تیغ تیز سانسور در بخش عمده رسانه خرمشهر همچنان مانع از بهره مندی بیشتر از مواهب این دوران روبه گسترش عصر حاکمیت رسانه ای گردیده است . از نقاط ضعف فعالان رسانه ای خرمشهر عدم ارتباط و حضور در رسانه های رسمی با گستره ملی است و در این میان تنها به مدد نبوغ همان تک ستاره های نوظهور است که گاها رد قلم اهالی رسانه ای خرمشهری را در روزنامه های سراسری و پرتیراژ می بینیم . اکتفای صرف به حضور در رسانه های محلی و استانی نمی تواند پویایی و گستره نفوذی در برداشته باشد . شاید لازمه این حضور تشکیل انجمن صنفی مستقل روزنامه نگاران خرمشهری باشد که امید است در اسرع وقت نسبت به تشکیل آن اقدام گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار