اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
مدیرکل بهزیستی خوزستان:
غلامرضا صدیق راد گفت: سالمندان دارای معلولیت، زنان سالمند بیوه، مردان سالمند مجرد و سالمندان بی‌سرپرست و فقیر از آسیب‌پذیرترین گروه‌های سالمندان هستند.
غلامرضا صدیق‌راد با تبریک هفته تکریم منزلت سالمندان گفت: شعار امسال روز جهانی سالمندان " گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان" است. شرایط خاص دوران سالمندی نیازمند تدابیر ویژه است. سالمندی دوره ای است که گریزی از آن نیست و در هر حال بخش قابل توجهی از زندگی بشر را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به آسیب‌های دوران سالمندی افزود: سالمندی معمولا با آسیب‌هایی همراه و همگام است و از این رو با همان منطقی که در حقوق زنان و حقوق کودک وجود دارد، توجه به حقوق سالمندان نیز امر شایسته و بایسته است با این تفاوت که آن دو نظام حقوقی به مراحل رشد خود رسیده‌اند اما حقوق سالمندان در آغاز راه خود است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تأکید کرد: سالمندان دارای معلولیت، زنان سالمند بیوه، مردان سالمند مجرد و سالمندان بی‌سرپرست و فقیر از آسیب‌پذیرترین گروه‌های سالمندان هستند.

صدیق‌راد اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده در سال 95، تعداد 332199 سالمند در استان وجود دارد و در حال حاضر 21952 سالمند تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند و از این تعداد 12803 نفر مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 7 مرکز مراقبتی شبانه‌روزی سالمندان تحت نظارت بهزیستی در سطح استان فعالیت می‌کنند، بیان کرد: این مراکز ضمن نگهداری از سالمندان به ایشان خدمات متفاوت و متناسب با نیاز آنان ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: 5 مرکز خدمات روزانه سالمندان در شهرستان های اهواز، شوشتر، گتوند، بهبهان و مسجدسلیمان فعال است که در این مراکز خدمات توانبخشی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی انجام می‌شود و برنامه‌های آموزشی نظیر حرفه‌آموزی و سوادآموزی و اوقات فراغت از جمله برنامه‌های این مراکز است.

صدیق‌راد درباره دیگر فعالیت‌های این مراکز گفت: در این مراکز علائم حیاتی سالمند به صورت هفتگی توسط پزشک ثبت شده و روانشناسان مستقر در مراکز نیز با توجه به اختلالات سالمندی که معمولا آلزایمر و پارکینسون است به سالمندان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

وی همچنین افزود: 5 مرکز ویزیت در منزل نیز که تیمی از پزشک، پرستار، اکیپ درمان، مددکار و روانشناس را شامل می‌شود در ماه دو مرتبه به وضعیت سالمند در منزل رسیدگی کرده و بسته به وضعیت سالمندان نیاز سنجی‌های لازم را انجام داده و اقدامات مورد نظر را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به لزوم بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن و ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی گفت: دبیرخانه شورای سالمندان و بنیاد فرزانگان با همکاری‌های بین‌بخشی با سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی، تأکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اسای سالمندان نیازمند در کشور، تأکید بر حفظ احترام، شأن و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم، انجمن ها و موسسات غیردولتی را در دستور کار خود دارند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به اصول پذیرفته شده سازمان ملل در رابطه با حقوق افراد سالمند از جمله اصل استقلال، مشارکت، مراقبت، خودشکوفایی و تکریم تصریح کرد: تمامی سالمندان جامعه هدف این فعالیت‌ها هستند و شناسایی، تبیین و حمایت از حقوق سالمندان علاوه بر حقوقی که به عنوان یک شهروند دارند ضروری است و لازم است تلاش‌های مستمری در این زمینه صورت گیرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار