اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
استاندار خوزستان:
شریعتی گفت: آب تنها یک ماده نیست بلکه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به آن گره خورده است.
غلامرضا شریعتی در اولین سمینار ملی مدیریت منابع آب و سازگاری با خشکسالی که امروز، 11 مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پنج حوضه کارون، دز، کرخه، مارون و زهره در خوزستان وجود دارد که آب در استان علاوه بر تأمین آب شرب، می‌تواند برای مصارف کشاورزی، پرورش آبزیان، صیادی و گردشگری استفاده شود. استفاده بی‌رویه و ناصحیح از این منبع خدادادی بدون توجه به عکس‌العمل‌های منفی، خسارات جانی و مالی فراوانی برای خوزستان ایجاد می‌کند.

وی افزود: گاهی در برخورد با مسائل صبر می‌کنیم، باور نمی‌کنیم و بعد از رخ دادن مشکلات برای آن جلسات مدیریت بحران تشکیل می‌دهیم و سعی داریم بر آن اساس تصمیم‌گیری کنیم. چیدمان مدیریتی ما باید مبنی بر مطالعات کافی باشد و بر مبنای آمایش سرزمین شکل بگیرد. اگر به این شکل تصمیم‌گیری کنیم، هیچ یک از بلایای طبیعی نمی‌تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه همواره مسائل مدیریت آب یکی از مسائل مهم کشور بوده است، گفت: موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خوزستان یکی از دلایل بروز مشکل، در استان است. در زمستان ما نیاز چندانی به آب نداریم و در تابستان است که نیازمان به آب افزایش می‌یابد. در حالیکه در این فصل میزان بارش ما بسیار کم است. 

شریعتی خاطرنشان کرد: با خشکسالی‌های اخیر ذخیره آب سدها کاهش چشمگیری پیدا کرده است و این مسائل گاهی ما را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. این مسأله نیاز به مدیریت منابع آب دارد. برای مدیریت شرایط تلاش کردیم از آب ذخیره پشت سدها استفاده کنیم. همچنین از طریق انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق کم‌آب سعی کردیم میزان آب را مدیریت مکانی کنیم.

وی تأکید کرد: آب نیاز به یک مدیریت بسیار هوشمندانه دارد؛ مدیریتی که در آن حداقل تنش‌های اجتماعی رخ دهد. مشکل این است که ما به آب یک نگاه سخت‌افزاری داریم و آن را به عنوان یک ماده تلقی می‌کنیم که قصد انتقال آن را داریم. آب یک ماده نیست. بلکه مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و شرایط لازم برای زندگی انسان‌ها نیز با آن گره خورده است. نگاه سخت‌افزاری به آب نه تنها مشکلات ما را حل نمی‌کند، بلکه بر آن‌ها می‌افزاید. 

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: بخش زیادی از آب در خوزستان به صورت فاضلاب هدر می‌رود که با ورود به منابع آب زیرزمینی، منابع آبی دیگر را نیز با خطر مواجه می‌کند.

شریعتی تصریح کرد: مدل توسعه در هر منطقه باید متفاوت باشد و این مدل باید در سطح کلان بر اساس پارامترهای مختلفی طراحی شود؛ در غیر اینصورت در جامعه هرج و مرج ایجاد می‌شود و هرج و مرج شرایط ما را بدتر می‌کند. تا سال 2090 با شرایط کم‌آبی مواجه هستیم و اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، می‌توانیم به نحوی از این شرایط عبور و آن را مدیریت کنیم.

وی گفت: گاهی می‌بینیم که به جای مدیریت مصرف آب، کل آب منطقه را استفاده کرده و حتی سطح زیر کشت را نیز افزایش می‌دهیم. در حال حاضر در استان دیگر افزایش سطح زیر کشت نخواهیم داشت. دولت برای آبیاری و استفاده از روش‌های مدرن در کشاورزی، هزینه‌های هنگفتی از محل صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض یا تسهیلات بانکی صرف کرده است. کشاورزان باید استفاده از روش‌های نوین آبیاری را در دستور کار قرار دهند و باید آن‌ها را نسبت به این روش‌ها آگاه کنیم.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در خوزستان اقدامات مختلفی برای مدیریت مصرف آب انجام شده است. افتتاح خط دوم پروژه آبرسانی غدیر برای آبرسانی به آبادان و خرمشهر، تأمین آب لازم برای تالاب‌ها علی‌رغم شرایط خشکسالی موجود و برگرداندن آب به هورالعظیم، انتقال آب به کانون‌های ریزگرد، کاهش چشمگیر خاموشی‌های با برنامه از اقدامات انجام‌شده هستند. همچنین در حد توان تلاش کرده‌ایم با برداشت غیرمجاز آب مقابله کنیم.

شریعتی تصریح کرد: باید از امروز برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. نباید منتظر باشیم شرایط پیش بیاید و بعد تصمیم بگیریم. سال گذشته با ذخیره آبی 4.2 میلیارد مترمکعبی وارد سال آبی جدید شدیم. امسال این عدد به 1.2 میلیارد مترمکعب رسیده است. در حالیکه میزان ذخیره ما در سال 94، برای ورود به سال آبی جدید بیش از 6 میلیارد مترمکعب بود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار