اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
ولیعهد سعودی می‌گوید کشورش با کمک اعضای اوپک و حتی کشورهای خارج از اوپک، به خواسته آمریکا عمل کرد و کاهش نفت صادراتی ایران را جبران کرد.
به گزارش فارس، «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با وبگاه شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ از همکاری‌های سعودی‌ها و آمریکا به خصوص دولت «دونالد ترامپ» گفته است.

در بخشی از این مصاحبه، خبرنگار بلومبرگ در خصوص همکاری‌های ترامپ و سعودی‌ها در موضوع نفت سوالی پرسید.

ولیعهد سعودی پاسخ داده است: «ایالات متحده عملاً از عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک خواست که به آنها اطمینان بدهند که کاهش تولیدی از جانب ایران نخواهد بود و ما آن را جبران خواهیم کرد. همین اتفاق هم افتاد. ایرانی‌ها اگر اشتباه نکنم اخیراً ۷۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دادند و عربستان سعودی، اعضای اوپک و حتی کشورهای خارج از اوپک روزانه ۱.۵ میلیون بشکه (بیشتر) نفت تولید کردند. به این ترتییب، ما به ازای هر بشکه نفت ناپدید شده ایران، ۲ بشکه نفت صادر کردیم.»

ولیعهد سعودی در خصوص ناپدید شدن یک معارض سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول هم سخن گفته است. این معارض که «جمال خاشقجی» نام دارد روز سه‌شنبه برای ثبت طلاق همسر پیشین خود وارد کنسول‌گری عربستان شد ولی هنوز نزد خانواده‌اش بازنگشته است.

ترکیه اعلام کرده که بررسی تصاویر ضبط‌شده نشان می‌دهد که خاشقجی با پای پیاده از کنسول‌گری بیرون نیامده است؛ در این زمان البته خودروهای دیپلماتیک متعددی از کنسول‌گری خارج و به آن وارد شده‌اند. وزارت خارجه ترکیه سفیر عربستان در این کشور را احضار کرده و از وی خواسته که این مسئله را حل کند. سعودی‌ها می‌گویند خاشقجی مدتی کوتاه پس از ورود به کنسول‌گری، از آنجا خارج شده است.

بن سلمان در این خصوص گفته که حاضر است اجازه ورود نیروهای امنیتی ترکیه به کنسول‌گری و تفتیش این مکان را صادر کند. وی گفته: «این ساختمان بخشی از اماکن تحت حاکمیت ما است ولی ما به آنها اجازه می‌دهیم که وارد شوند، جستجو کنند و هر آنچه می‌خواهند انجام دهند. ما چیزی برای مخفی کردن نداریم.»

محمد بن سلمان در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ، به سخنان تحقیرکننده اخیر ترامپ هم واکنش نشان داده است. ترامپ اخیراً گفته بود که در تماس با «ملک سلمان» پادشاه سعودی به او گفته که در صورت قطع حمایت‌های نظامی واشنگتن از ریاض، ایرانی‌ها ظرف ۲ هفته این کشور را فتح می‌کنند.

بن‌سلمان در پاسخ به این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «عربستان پیش از ایالات متحده وجود داشت. کا از سال ۱۷۴۴ میلادی وجود داریم و فکر کنم که این یعنی بیش از ۳۰ سال قبل از به وجود آمدن آمریکا.»

خبرنگار پرسیده: «آیا اهمیت نمی‌دهید که او (ترامپ) این چیزهای واقعاً گستاخانه را درباره پدر شما می‌گوید؟»

ولیعهد سعودی در پاسخ گفته: «خُب، می‌دانید، باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰ درصد چیزهای خوبی درباره شما می‌گویند. این ماجرا حتی درون خانواده‌ها هم صادق است. همیشه سوءتفاهم‌هایی وجود دارد و ما این (سخنان ترامپ) را هم در همین دسته طبقه‌بندی می‌کنیم.»

خبرنگار بلومبرگ در خصوص ماجرای هتل «ریتز کارلتون» و میهمانی اجباری‌اش هم سوالی پرسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار