اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
کیامرث حاجی زاده با اشاره به بالازدگی فاضلاب در برخی مناطق شهر اهواز گفت: با این وضعیت اگر در اهواز پنج میلیمتر باران ببارد، باید با قایق در شهر تردد کنیم.
کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خوزستان که امروز (۱۷ مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در چندین منطقه از شهر اهواز بالازدگی فاضلاب مشاهده می شود که با توجه به پیش بینی بارندگی در آخر مهرماه باید شرکت آب و فاضلاب با کمک شهرداری نسبت به لایروبی و آهک پاشی فاضلابها اقدام کند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: با این وضعیت اگر در اهواز پنج میلیمتر باران ببارد، باید با قایق در شهر تردد کنیم.

وی افزود: روز گذشته به دلیل مشکلات کمیت آب، شاهد مشکل آب شرب در رامهرمز بودیم. زمانی که مشکلات کمیت را داشته باشیم، رشد میکروبها افزایش می یابد و قطعا آسیب‌پذیری نیز بیشتر می شود.با توجه به اینکه اکنون در پیک دوم بیماریهای روده ای قرار داریم، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری اهواز باید نسبت به لایروبی فاضلابها و جمع آوری آب‌های سطحی اقدام کنند.

حاجی‌زاده  ادامه داد: همچنین باید گزارشهای مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت لایروبی فاضلابها جدی‌تر شود و به هیچ وجه مسامحه نکنند. یکی از معضلاتی که خوزستان دچار آن است این است که در تذکر، توجه و برخورد کردن مسامحه می کنیم. بنابراین باید دستگاه‌های نظارتی در این زمینه جدی‌تر وارد شوند.

وی با اشاره به آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: تالاب هورالعظیم بالغ ۳۶۰ هزار هکتار است که دو سوم از این مساحت در عراق قرار دارد. سیاستهای رژیم عراق و ندادن حقابه تالاب هورالعظیم در خشکاندن این تالاب موثر بوده است. در حال حاضر این تالاب در عراق کاملا خشک شده است و تنها قسمتهایی که در نزدیکی دایک مرزی ایران قرار دارد مرطوب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: متاسفانه سیاستها و گروهکهای تکفیری، نیازهای زیستی اولیه را از مردم گرفتند.

وی بیان کرد: علیرغم همه مشکلاتی که داشتیم به دلیل اهمیت تالاب هورالعظیم، ۱۲۰ هزار هکتار از مساحت این تالاب را آبگیری کردیم.

حاجی‌زاده با اشاره به انجام عملیات اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم گفت: تنها راه عملیات اطفای حریق هورالعظیم، عملیات هوایی بود که علیرغم یکسری ناامنی ها در منطقه و با پیگیریهای سخت، ششمین عملیات اطفای حریق را انجام دادیم که هزینه‌های بالایی برای ما در پی داشت. هفته آینده نیز مجددا عملیات اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم انجام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه تنها راه حل رفع مشکلات هورالعظیم و جلوگیری از تبدیل این تالاب به کانون ریزگرد، تامین حقابه تالاب است، گفت: حتما باید با کشور عراق مذاکره شود و عراق حقابه تالاب هورالعظیم را بدهد. علیرغم همه مشکلات، ما حاضر به رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم شدیم اما پس از بررسی کارشناسان متوجه شدیم به دلیل اینکه شیب تالاب به سمت ایران است در صورتی که آب را رها کنیم تنها دو تا سه کیلومتر از بخش عراقی تالاب هورالعظیم نمناک می‌شود.

حاجی‌زاده  با اشاره به مشکلات محیط زیستی خوزستان گفت:  اگر محیط زیست را حفظ می‌کردیم، مشکلات موجود از جمله بی آبی رخ نمی داد و خشکسالی را بهتر مدیریت می کردیم. عوارض عدم توجه به محیط زیست در خوزستان بیشتر از مناطق دیگر مشخص است.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل جلسه ستاد بحران در شهرستانهای خوزستان در زمینه رسیدگی به وضعیت آمادگی در برابر بارندگیها گفت: باید جهت لایروبی و آهک پاشی فاضلاب‌ها در شهرستانهای خوزستان اقدام شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به تشکیل جلسه هرس درختان بیان کرد: درختان کنوکارپوس تنها یکی از مولفه‌های مشکلات تنفسی در خوزستان است و فلرهای نفتی و گرد و خاک و مولفه‌های دیگری نیز وجود دارند که در اهواز و استان خوزستان موجب بروز مشکلات تنفسی می‌شوند.

وی گفت: این که تنها یک گونه گیاهی در شهرها کاشت شود، از نظر علمی پذیرفته نیست زیرا هر کدام از گونه های گیاهی شرایط خاصی دارند.

حاجی‌زاده  ادامه داد: باید گونه هایی که با محیط خوزستان سازگاری دارند، کاشت شوند بنابراین باید کمیته ای در دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل شود و گونه‌های جدید را بررسی کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تأکید بر لزوم ایجاد پایگاههای اطفای حریق در مناطق زیست محیطی خوزستان عنوان کرد: مقرر شده بود که چهار پایگاه اطفای حریق توسط اداره کل منابع طبیعی احداث شود اما این کار اجرایی نشد که باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: آیا وقت آن نرسیده است که در تالاب هورالعظیم پایگاه اطفای حریق مجهز داشته باشیم؟ همچنین ماه گذشته تالاب شیمبار دچار آتش‌سوزی شد که باید در این منطقه نیز پایگاه اطفای حریق وجود داشته باشد.

حاجی‌زاده  عنوان کرد: در حال حاضر برخی جنگلهای استان خوزستان در حال از بین رفتن هستند که با توجه به این مسائل باید  طرح جامع مخاطرات زیست محیطی خوزستان تهیه شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار