اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
شوشان - نوید قائدی : 

حجم بالایی از مخاطرات ذهنی که اکثراً ریشه در مشکلات اقتصادی و معیشت مردم دارند همه‌روزه ذهن و روان میلیون‌ها ایرانی را درگیر خودکرده است. فارغ از عللی که منجر به وقوع چنین مشکلاتی برای مردم شده است و چه وقت و چگونه حل خواهند شد باید گفت که ضروی است مردم برای عبور از بحران فعلی به‌گونه‌ای خود و خانواده و دوستان و به‌نوعی جامعه را ایمن روانی نمایند. نیاز است در این زمینه از اساتید فن مانند جامعه شناسان و خصوصاً روانشناسان خبره و نظرات آنان بهره برد خصوصاً افرادی که درزمینهٔ بیوسایکو سوشیال یعنی نوعی از روانشناسی اجتماعی-سیاسی تخصص و تجربه دارند.

بگذارید برای روشن شدن مطلب مثالی بزنم، نوعی از ویروس‌ها وجود دارند که در شرایط حاد و نامساعد محیطی غشایی ایمن و سخت به دور خود می‌پیچند تا از شرایط بحرانی عبور نمایند و بعدها در صورت مساعد شدن شرایط به چرخه حیات عادی خود بازمی‌گردند. ما انسان‌ها نیاز داریم با بررسی همه‌جانبه اوضاع و شرایط فعلی و برای گذر از این دوران سخت و پرمشقت به فکر راه چاره باشیم. به گونه که خود و خانواده و جامعه دچار کمترین آسیب‌های اجتماعی شویم مگر نه در صورت دوام این سختی‌ها و عدم آمادگی برای مواجه‌شدن با این بحران‌ها ما را بیشتر در معرض مخاطرات فردی و اجتماعی قرار خواهند داد. نتیجه این مخاطرات می‌تواند برخوردهای خشن در جامعه، بروز انواع بیماری‌ها وپاشیدگی خانواده و... باشد.

یکی از پرمخاطره‌ترین راه‌های آسیب در شرایط فعلی حضور در انبوهی از شبکه اجتماعی و خبری است که با هر بار ورود با سیل عظیمی از مطالب مواجه خواهید شد که می‌توانند به‌نوعی روح و روان شمارا پریشان و بیمار نمایند. متأسفانه قاعده و قانون مشخص اجتماعی برای بیان مطالب و بررسی صحت‌وسقم آن‌ها نیست و در ثانی اکثر استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی سواد رسانه‌ای ندارند و با روست هر مطلب خبری به انتشار آن می‌پردازند و باعث می‌شوند جامعه بیشتر ملتهب و نگران و به سمت افسردگی سوق داده شود. واقعیت این است که لازم نیست همه افراد از همه رویدادهای کشور و جهان و همسایگان خبر داشته باشند و اصلاً آگاهی از این حجم مطالب و اطلاعات سودی برای آنان نخواهد داشت. بهتر است هر فردی در زمینه‌های تخصصی و موردنیاز خود اطلاعات لازم را کسب و پیگیری نماید، این موضوع که در شبکه‌های اجتماعی پیگیر همه‌چیز باشیم نه‌تنها مفید نیست بلکه ضررهای بشمار دارد و باید اصلاً از آن دوری کرد.

در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها متأسفانه بیشتر اطلاعات خام و بدون تحلیل‌های مفید و واقعی ارائه می‌شوند و تحلیل کارشناسی در کار نیست. مثلاً در همین التهاب بازار سکه و ارز بیشتر اخبار هیجانی و آنی است و سوداگران بی‌انصاف از همین نقطه‌ضعف افکار عمومی برای کسب منافع خود بهره می‌برند. متأسفانه در چنین اخباری چون تحلیل مستدل و کارشناسی نیست تبدیل به تهدید می‌شوند و باعث می‌شوند ما از زندگی ناامیدتر وزندگی برای ما تلخ‌تر و آستانه تحمل روانی ما کمتر شود. مجدد تأکید می‌گردد آگاهی از مسائل جاری و اجتماعی خوب است اما به شرطی که تحلیل‌های درست و کارشناسی در پشت اخبار باشد. اگر تحلیل درست نباشد و خودمان هم نتوانیم درست و کارشناسی تحلیل کنیم و یا وقتش را نداشته باشیم پس بهتر همان است که بی‌اطلاع بمانیم تا به روح و روان خود و خانواده و جامعه بیشتر صدمه وارد نکنیم.

رسالت مدیران شبکه‌های اجتماعی و خبری این است که از انتشار اخبار بدون منبع موثق و علمی و تحلیل های کارشناسی ممانعت به عمل‌آورند. در مورد موضوعات مطرح‌شده تحلیل مفید و واقعی ارائه نمایند و اجازه داده شود کارشناسان موافق و مخالف نظرات خود را در کمال آرامش و ادب و با رعایت شئون اخلاقی ارائه دهند. اگر انتشار اخبار با تحلیل‌های درست علمی همراه شود و به‌جای توهین و تهمت و پخش مطالب سطحی و بی‌ارزش و التهاب آفرین و بعضا تشویش آفرین این اراده حاکم شود که فضای شبکه‌های اجتماعی به چنین مشی درستی هدایت شود می‌توان بخش زیادی از التهابات جامعه را کم کرد که این اصلاح به نفع همه مردم ایران خواهد بود.
من ا.. التوفیق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار