اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

شوشان - دکتر ایرج مزارعی / کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه :

امروزه به جهت وفور بازیگران غیر دولتی چون رسانه ها که تعداد انها به ۳۲ هزار شبکه نیز میرسد ، کشورهای جهان به شدت بر هم دیگر متاثر شده اند . بطوری که هر کشوری اگر بتواند فارغ از قدرت نظامی ، سیاسی و اقتصادی ، خود را به آن مجهز نماید قطعا بر روابط بین الملل تاثیر مضاعف در راستای منافع ملی خود خواهند داشت .

با این مقدمه که رسانه ها و افکار عمومی نقش محوری در عرصه های مختلف جامعه دارند و بعنوان مثال فقط فیس بوک با حدود ۲ میلیارد مخاطب ، پیش بینی میشود که شاهد حضور چشمگیر و نفوذ بیش از حد قدرتهای نوین جهان در قالب رسانه در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۴ نفر از صد کرسی سنا در ۶ نوامبر در کشور آمریکا باشیم .

کاخ سفید و نهادها امنیتی آمریکا معتقدند که درحال حاضر هیچگونه شواهدی دال بر نفوذ یا اخلال در زیرساختها ی آمریکا در انتخابات اتی وجود ندارد ، اما تنها چیزی که میتواند کشورهای مخالف امریکا را قادر به ممانعت از رای دادن، تغییر شمارش آرا یا تاثیر مستقیم بر نتایج انتخابات آمریکا بکند ، وجود رسانه ها و افکار عمومی متاثر از ان در جهان میباشد .

این روزها شاهد این هستیم که با نفوذ انتشار سیاستهای ضد و نقیض ترامپ در کشورش و جهان رسانه های مختلف نیز به شدت در حال آگاه بخشی به افکار عمومی آمریکا میباشند ، بطوری که عملا با اتحاد ۳۵۰ رسانه امریکایی علیه ترامپ و اعلام برائت از جنگ کثیف ترامپ با رسانه ها عملا زمینه ساز شکست حزب حاکم جمهوری خواه آمریکا در انتخابات فرا رو فراهم کرده اند . هر چند باید اعتراف کرد که خود امریکا نیز تا کنون در انتخابات ۸۰ کشور جهان دخالت مستقیم و غیرمستقیم رسانه ای داشته است و بر همین اساس در صدر کشورهای مداخله گر در فرآیند انتخابات جهان با نفوذ مستقیم رسانه ای خود بوده است .

بنابراین از آنجا که بازیگران و کشورهای جهان همه از همدیگر متاثر میشوند به نظر میاد که کشورهای مخالف سیاست امپریالیستی امریکا با استفاده از ظرفیت رسانه ای خود به تبیین بیشتر سیاست های یک جانبه گرایی امریکا در جهان بپردازند ، عملی که بر اساس ان بدون شک نتایج فرآیند انتخابات امریکا از ان متاثر می پذیرد و احتمال تغییر چینش و ترکیب مجلس نمایندگان امریکا در انتخابات ابانماه از جمهوری خواه به دموکرات را افزایش خواهد داد .

فلذا با این نگاه که ابزارهای تاثیرگذار بر افکار عمومی از دست دولت های اروپایی و امریکایی خارج شده و اغلب کشورهای جهان توانایی تاثیر گذاری بر همدیگر را دارند و عملا جریان یکسویه خبررسانی از کشورهای توسعه یافته به سمت کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته تغییر است ، عملا باید گفت که بازیگران غیر دولتی چون رسانه ها و افکار عمومی که از آن متاثر میشوند در عرصه تاثیرگذاری بر سیاست ، قدرتمند تر شده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار