اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۳۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
در سال 1317 در اهواز هیچ گونه سینمایی وجود نداشت. تنها مکان ممکن برای پخش فیلم مکانی در محله باغ معین به نام شیرین بود. اما از این سال به بعد ساخت سینما در اهواز رشد می گیرد

اختصاصی شوشان: لنین می گفت : " سینما با ما، همه ارتش های دنیا علیه ما. سر انجام پیروز خواهیم شد. " همین جمله کافی است تا به اهمیت و تاثیرگذاری سینما و فیلم سازی در جوامع پی ببریم . اگر تنها به معنای واژه سینما بپردازیم خواهیم یافت که این واژه یونانی به معنای "حرکت " است.

توالی داستان و شخصیت پردازی ها، با هرگونه مقاصد اقتصادی ، سیاسی و یا اجتماعی مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرد و ذهن او را تسخیر می کند. به خاطر همین امر کشورهایی با توان اقتصادی و بعضا سیاسی بالای خود در جهان ، بزرگترین سینماها را در اختیار دارند و بزرگترین سازندگان فیلم های سینمایی هستند.

به گزارش شوشان ، در ایران هم اینک تقریبا ۲۴۷ سالن سینما وجود دارد. بر اساس تحقیقی که در سال ۱۳۹۱ صورت گرفت حدود ۸٫۵ میلیون ایرانی به سینما رفتند. به عبارتی دیگر هر ایرانی هر ۹ سال یکبار به سینما می رود! این در حالی ست که سینماهای ترکیه طی نیمه نخست امسال، موفق به جذب 16میلیون مخاطب شده است.

نگاهی به گذشته نشان می دهد که سینا در شهرهای مختلف خوزستان از رونق خاصی برخوردار بوده که متاسفانه با مرور زمان هر روز کمرنگ تر شده است.

به گزارش شوشان ، در سال 1317 در اهواز هیچ گونه سینمایی وجود نداشت. تنها مکان ممکن برای پخش فیلم مکانی در محله باغ معین به نام شیرین بود. اما از این سال به بعد ساخت سینما در اهواز رشد می گیرد و هر سال بر تعداد آنها اضافه می شود. در ذیل تاریخ ساخت سینماهای اهواز به ترتیب آروده شده است :



سینما میهن سینما ساحل امروز

اولین سینما در اهواز در سال 1318 تاسیس شد. سینمایی که امروز نام ساحل را بر خود دارد. این سینما توسط شخصی به نام حسامیان تاسیس شد. سینما میهن با ظرفیت 800 صندلی دارای دو سالن تابستانی و زمستانی بود. این سینما در سال 1340 جهت بازسازی تخریب شد و در سال 1341 با نام جدید سینما ساحل و با پخش فیلم شکوه علفزار کار خود را آغاز کرد. این سینما بعد از انقلاب اسلامی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داده شد و بنیاد مذکور نام آن را به صحرا تغییر داد و در آن به نمایش فیلم پرداخت. سینما صحرا در سال 1376 برای بار دوم تخریب شد و پس از بازسازی دوباره نام ساحل را برگزید.

سینما پارس

این سینما در سال 1319 توسط شخصی به نام فرصت در خیابان امام خمینی تاسیس شد. شخصی به نام علی نادری که کارمند سینما بود و امور آن را اداره می کرد فیلم های صامت آن را که زیر نویس لاتین داشتند ترجمه می کرد و هنگام نمایش فیلم روی سکو می ایستاد و با صدای بلند زیرنویس ترجمه شده را برای تماشاچیان می خواند. بعد از چند سال مالک سینما سهم کوچکی از آن را به نادری واگذار کرد اما در سال 1323 شخصی به نام عقدایی سهام دار عمده سینما شد و چون نادری نتوانست با وی کار کند سینما را ترک و به آبادان رفت و سینما رکس را در آن شهر تاسیس نمود.

این سینما دو بار دچار آتش سوزی شد یک بار در سال 1335 که نام آن به آپادانا تغییر یافت و دیگری در سال 1346 که پس از مدتی وقفه با امکانات مجهزتری شروع به کار نمود. سینما آپادانا پس از پیروزی انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در اختیار بنیاد پانزده خرداد قرار گرفت و بنیاد نیز آن را تبدیل به فروشگاه تعاونی مصرف نمود.



سینما ایران / سینما قدس امروز

امروزه نام این سینما قدس است. سینمایی که توسط شخصی به نام جواهری تاسیس شد و یک بار نیز نام خود را به سینما آریا تغییر داد ولی بعد از پیروزی انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و از آن زمان به بعد نام قدس را بر خود پذیرفت.

سینما ملی / سینمای بهمن امروز

محلی بود برای انجام فعالیت های تئاتر ولی در اوایل دهه 30 شمسی توسط رحیم حسامیان و جهانگیر روان خریداری شد و تبدیل به سینما گردید. این سینما پس از مدتی تعطیل و ساختمان آن تبدیل به حجره تجاری سرای دهکردی شد و پس از آن نیز به عنوان قصاب خانه ارتش مورد استفاده قرار گرفت. تا این که سرانجام به عنوان سینما فلسطین آغاز به کار کرد . نام کنونی این سینما بهمن است.

سینما سعدی

این سینما توسط عقدایی در منطقه کمپلو تاسیس شد و فقط شب ها به نمایش فیلم می پرداخت این سینما در سال 1355 تعطیل شد و در مکان آن منازل مسکونی ساخته شد.



سینما کسری

در سال 1340 در خیابان دکتر شریعتی آغاز به کار کرد و پس از یک ماه به سینما کارون تغییر نام داد. این سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. در اوایل جنگ مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفت و بعد از آن تحویل سپاه پاسداران شد و به عنوان حسیینیه مورد استفاده قرار گرفت .

سینما دنیا

در سال 1342 در خیابان امام خمینی در طبقه دوم پاساژ عیاری توسط دو نفر به نام های یعقوب و قاضی عیضر یا ظرفیت 700 نفر تاسیس شد .این سینما دارای یک سالن با دیوارهای متحرک بود که در شب دیوارها کنار زده می شد تا کوران هوا از دو طرف باعث خنکی گردد. این سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بنیاد نیز به عنوان مجتمع فرهنگی آن را در اختیار اداره کل ارشاد اسلامی قرار داد. ولی پس از مدتی دادگاه سینما را به مالک آن رفیعیایی باز پس داد و مالک آن را به فروش رساند . هم اکنون این مکان تبدیل به پاساژ ملاصدرا شده است.

سینما مهتاب

در سال 1343 تاسیس شد و در سال 1350 در حالی که نام آن به مولن روژ تعییر یافته بود بر اثر بارش باران سقف آن فرو ریخت و برای همیشه تعطیل شد.

سینما تاج

در سال 1343 در منطقه کمپلو خیابان ارفع تاسیس شد اما پس از دو سال تعطیل و تبدیل به گاراژ و اتوبخار شد.

سینما اوکسین

مجهزترین سینمای اهواز در سال 1347 توسط فهیمی پور تاسیس شد . این سینما دارای یک سالن اصلی و دو بالکن با ظرفیت 1200 نفر می باشد. در زمان جنگ از این سینما به عنوان انبار کالا و مواد غذایی استفاده می شد. یک بار نیز گلوله توپ در نزدیکی پارکینگ آن اصابت نمود و باعث شهادت یکی از کارکنان آن شد. این سینما به آفریقا و سپس به نام اولیه خود سینما اوکسین تغییر نام داد.

سینما هلال

سینمایی است که عموما فیلم های مورد پسند خانواده ها را به نمایش می گذارد . این سینما در سال 1371 با نمایش فیلم کشتی آنجلیکا کار خود را آغاز کرد.

علاوه بر این سینما ها چندین سینمای دیگر دولتی هم وجود داشت . شرکت نفت که دارای چهار سینما در مناطق شرکتی کارون ، کوت عبدا... و خرمکوشک بود و به دلیل قرار دادهای مستقیم با کمپانی های مشهور فیلم سازی ، فیلم هایش بدون ممیزی پخش می شد. البته بعدا در سال 1349 اداره فرهنگ و هنر توانست تا حدودی نظارت خود را بر نمایش فیلم ها عمال کند. گاهی فیلم هایی که در حال پخش در سینماهای لندن بودند به طور همزمان در سینما های شرکت نفت به نمایش در می آمد.

سینماهای دیگر

سینمای سازمان آب و برق در منطقه گلستان،سینمای راه آهن در باشگاه راه آهن ،سینمای تصفیه شکر در 20 کیلومتری جاده اهواز - اندیمشک ،سینمای کارخانه نورد لوله در سه راهی اهواز – خرمشهر،سینمای لشکر متعلق به ارتش در منطقه پادگان اهواز، سینمای شرکت فولاد خوزستان واقع در منازل سازمانی 200 دستگاه.

مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۸
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
comment
0
0
comment مفید و گویا بود . بیشتر از این مطالب بنویسید
comment
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
comment
0
0
comment به نظرم اهواز سینماهای دیگه هم داشت. مکان هایی بود که روی پرده های کوچکتر فیلم نمایش می دادن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
comment
0
0
comment عکسای قدیمی کاش می ذاشتید. عکس قدیمی از سینما اکسین خاطره انگیز است
comment
ناشناس
|
Tajikistan
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
comment
0
0
comment در مورد سينما شهر فرنگ که بعدن به فلسطين وسپس بهمن تبديل شد مطلب دقيقي نوشته نشده است.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
comment
0
1
comment خیلی متشکرم، واقعا جای این گونه مطالب تو سایت خالی بود.
البته در رابطه با بعضی سینماها مطالب بیشتری میتونستین بنویسین
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
comment
0
0
comment لطفا در مورد مکان های قذیمی و تاریخی خوزستان هم بنویسید
comment
علی قلمی
|
United States
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
comment
0
0
comment مطلب سودمندی است و زحمت بسیاری برای تهیه آن کشیده شده است ولی از آنجایی که بنده بیش از شصت سال است که در اهواز متولد و اقامت دارم نکاتی به نظرم رسید که یادآور می شوم:
1- نام سینما آپادانا در همان بازسازی که در سال 46 صورت گرفت از پارس به آپادانا تغییر یافت
2- محل سینما بهمن امروز را از زمانی که سرای دهکردی بود به یاد دارم (آقای دهکردی به کار در کشتارگاه اشتغال داشت و بد نیست گفته شود که خانه مسکونی او فعلا به بیمارستان اروند تبدیل شده) این ساختمان در اوایل دهه 50 تبدیل به سینما شهرفرنگ شد و با نمایش فیلمی با بازیگری نعمت الله آغاسی کارش را شروع کرد. نام مالک آن نیز قدکساز بود.
3- نام فامیل یکی از مالکان سینما دنیا (احتمالاً همان یعقوب که نوشته شده) شمع ریز بود که هر هر دو مالک کلیمی بودند.
4- من در سال 43 چیزی به نام سینما تاج در خیابان ارفع ندیده ام. سینمایی که در خیابان ارفع بود همان سینما سعدی بود که در جای دیگری از همین مطلب در موردش نوشته شده.
5- در مورد سینما کارون باید بگویم آنچه به آن اصابت کرد گلوله جنگی نبود بلکه یک موشک بود که همراه یک موشک دیگر همزمان در شهر اهواز فرود آمدند. در مجاورت این سینما یک ساندویچ فروشی بود که تخریب شد و موشک دوم به خانه صاحب آن ساندویچی که شخصی با نام فامیل آزادیخواه بود اصابت کرد و او را شهید کرد.
همه این مطالب را کهنسالان ساکن در اطراف این محل ها به خاطر دارند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
comment
0
0
comment سلام اهواز سینمای رو باز هم داشت در منطقه عامری خرمکوشک
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار