اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
بازگشت فیلم کوتاهی به کارگردانی شهریار پورسیدیان و با طراحی صدا و صداگذاری حسین قورچیان در سومین جشنواره جهانی فیلم کوتاه پونا هندوستان کاندید دریافت جایزه در بخش صدا شد.
شوشان خرمشهر:بازگشت فیلم کوتاهی به کارگردانی شهریار پورسیدیان و با طراحی صدا و صداگذاری حسین قورچیان در سومین جشنواره جهانی فیلم کوتاه پونا هندوستان کاندید دریافت جایزه در بخش صدا شد.
قورچیان در زمینه طراحی و ترکیب صدا و صداگذاری در سینمای ایران فعالیت می‌کند. وی جوایز بین المللی بهترین طراحی صدا از فستیوال‌های گانادور مکزیک ، فروستبیت امریکا و ملبورن استرالیا و تندیس بهترین صداگذاری و میکس را از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای فیلم «کل به جز» دریافت کرده است.
قورچیان در دانشگاه انیمیشن خوانده ، اما آنرا در اواسط تحصیل رها کرده است ، وی دلیل نیمه رها کردن دانشگاه را عدم علاقه به رشته منتخب خود عنوان کرد و گفت: رشته انیمیشن آن طور که باید نیازها و علایقم را پاسخ نمیداد، به همین خاطر دانشگاه را رها کردم و تصمیم گرفتم کار صداگذاری و طراحی صدای فیلم را به صورت تجربی و حرفه ای ادامه دهم، چرا که در کار ما هیچ تحصیلات آکادمیک مشخصی وجود ندارد و صرفا از طریق تجربه و کار میتوان به سطح دلخواه خود رسید، به همین خاطر تمام انرژی و وقتم را صرف به دست آوردن تجربه برای بهتر شدن تخصصم کرده ام.
قورچیان با اشاره به حرفه ی صدابرداری گفت: خوشبختانه صدابرداران خوبی داریم و این کار تکنیکال طرفداران بیشتری دارد، اما فضای طراحی صدا و صداگذاری بسیار متفاوت و مجزا از فضای کار صدابرداری است، چرا که خلاقیت در صداگذاری و خلق صدا نیازمند هوش ، ظرافت ، دقت ، ذوق  وروحیه ی متفاوت است. متاسفانه تعداد کمی در مقوله صداگذاری وارد میشوند و در حال حاضر تعداد صداگذاران حرفه ای به معنای واقعی کلمه به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد، و متاسفانه هنوز اهمیت این مقوله از هنر در میان علاقمندان کمرنگ است.
حسین قورچیان ادامه داد: ما میتوانیم با صداگذاری به فیلم روح بدهیم، و یک فیلم را از لحاظ حسی، ریتمی، درام و روند نقل داستان و ماهیت چندین پله ارتقا دهیم و این کار تنها روی میز طراحی صدا و صداگذاری امکان پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت صداگذاری در جهان سمعی فیلم گفت: فیلم بدون صدا قطعا گنگ و نامفهوم است و لذتی ندارد، میتوان به کمک صدا ، امکان ایجاد فضایی خارج از کادر 180 درجه ای پرده سینما ؛ و استفاده از 360 درجه فضای پیش روی مخاطب کرد، تا جهان فیلم به تکامل نهایی خود برسد. گاهی طراحی صدا در یک اثر بصری میتواند آنقدر موثر باشد، که کارگردان حتی به آن فکر هم نکرده است، به همین دلیل زمانی دست به طراحی صدا میزنیم که بخواهیم با صدا به مفهوم و حس فیلم کمک کنیم.
وی با انتقاد نسبت به مشترک دانستن جایزه صدابردار و طراح صدا (صداگذار) در جشنواره های داخلی گفت: صدابرداری کاری فنی است و اگر به هر دلیلی صدابردار نتواند کار خود را درست انجام دهد روش های متفاوتی وجود دارد تا صدای یک فیلم را احیا کرد اما به دلیل نبود کارشناسان بخش صدا در میان داوران جشنواره های داخلی، کاندیداهای بخش صدا در دو بخش صدابرداری و صداگذاری به صورت مشترک انتخاب می شوند و این مقوله موجب نادیده گرفته شدن زحمات صدابرداری است که یک کار پر دیالوگ را صدابرداری کرده و یا سکانس پلان های طولانی را در کار تجربه کرده، و در مقابل برخی کارها صدابرداری آنچنانی ندارند و صرفا به جهت صداگذاری معقول و مناسب جایزه صدابرداری را میگیرند، به همین دلیل باید کارشناسی وجود داشته باشد تا این بخش مجزا را با نظر صحیح و درست تفکیک کرده و داوری کند.
حسین قورچیان در پایان گفت: هرآنچه در ذهن داریم میتواند به صدا تبدیل شود و ذهنیتی که مادی نیست را با روش های مختلف به حاشیه ی فیلم اضافه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار