اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
سلامتِ جسمی و روانی؛
شوشان-سهام خزلی:

یکی از معضلات کلان شهر اهواز پرسه سگ های ولگرد در مناطق تفریحی و مسکونی است که با گسترشِ روز افزون میرود تا به معضلی بزرگ تبدیل شود. معضلی که اگر به زودی چاره ای برای آن اندیشیده نشود هم جانِ این موجودات بی گناه را به خطر می اندازد هم سلامت جسمی و روانیِ شهروندان را تهدید می کند. 

متاسفانه بروز پدیده ی تقریبا نوظهوری بعنوان سگ های ولگرد در پارک ها و فضاهای عمومیِ اهواز موجب سلب آسایش ِشهروندان و تهدیدِ امنیت جسمی و روانیِ آنها شده است و اگر نسبت به کنترل سگهای ولگرد چاره ای اندیشیده نشود این امر علاوه بر بعدِ روانی از نظر انتقالِ بیماری نیز مشکل ساز خواهد شد.

یکی از دلایل اصلی بروز چنین معضلی  دفع ناصحیح و غیر بهداشتیِ زباله هاست که متاسفانه در مناطق مختلف کلان شهر اهواز موجب بروز این مشکل شده است.

تا چندی پیش حشرات موذی و سگ های ولگرد فقط در برخی مناطق حاشیه ای سلامتِ روانی و جسمی ساکنین را تهدید میکرد اما چند صباحی ست پای این موجودات به مرکز کلان شهر اهوازهم کشیده شده و چهره ی آن را مخدوش کرده است.

متاسفانه باید به این نکته نیز اشاره کرد که ساکنین این مناطق با نادیده گرفتنِ نکاتی همچون استفاده از کیسه های استانداردِ دفعِ زباله و عدمِ رعایت ساعت بیرون گذاشتنِ زباله ها به این موضوع دامن میزنند.

بدیهی ست اگر تمامی مواد دور ریختی رأس یک ساعت مقرر برای جمع آوری و دفع در اختیار مأموران زحمتکش شهرداری قرار داده شود دیگر زباله ای وجود نخواهد داست تا کانونی برای تجمع جانورانِ موذی و سگ های ولگرد باشد.

 عواملی همچون دفعِ غیرِ بهداشتیِ زباله ها و شبکه ی ناسالمِ فاضلابِ شهری در برخی مناطقِ شهر موجب شده تا چهره ای بسیار نازیبا و زننده ایجاد شود که البته وجود بافتِ فرسوده و قدیمی و نبودِ مبلمانِ زیبای شهری به این معضل دامن میزند.اگر گذرتان به مناطق مرکزی شهر اهواز افتاده باشد حتما تاکنون با ظاهر زننده ی کوچه پس کوچه های آن که گاهی لبریز از زباله های جمع آوری نشده و یا فاضلاب های دفع نشده است  مواجه شده اید و بی شک گاری های نا کار آمد ِ حمل زباله  را نظاره کرده اید. چشم اندازی به غایت نازیبا و زننده که حالا با حضورِ گله ایِ سگ های ولگرد , مخوف هم شده است . در این میان به نظر میرسد که گام نخست میبایست توسط ساکنین چنین مناطقی برداشته شود. بی شک وقتی بهداشت توسط اهالی رعایت شود قدم های نخست برای اصلاح ظاهر محله برداشته شده است. اما اگر مسئولانِ مرتبط با این مسأله به سرعت چاره ای برای حلِ این معضل نیاندیشند بی شک علاوه بر سلامت جسمی , امنیت روانیِ شهروندان نیز به مخاطره خواهد افتاد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار