اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که کشورش از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده است.
به گزارش روز جمعه ایرنا، دونمز در حاشیه نشست کمیسیون بودجه مجلس در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: برخی خبرها از معافیت ترکیه در تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران حکایت می کند.
معافیت کشورها از تحریم های نفتی آمریکا بیانگر واکنش و مقاومت کشورهای مختلف در مقابل سیاست های یکجانبه ترامپ علیه ایران است؛ سیاستی که حتا در کاخ سفید نیز موجب بروز اختلاف و دو دستگی شده است. 
شکست آمریکا در ادعای به صفر رساندن صادارت نفت ایران هر روز اشکار تر می شود تا آنجا که جان بولتن مشاور امنیت ملی ترامپ چهره افراطی و وابسته صهیونیست ها به عدم امکان کاهش مورد نظر صادرات نفت ایران اعتراف کرده است. 
خبرگزاری بلومبرگ ساعتی پیش خبر داد که 8 کشور از تحریم های نفتی امرکیا علیه ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، معاف شده اند که ترکیه در پی اعلام دونمز نهمین کشور محسوب می شود. 
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز پیشتر اعلام کرد که آنکارا در چارچوب منافع اقتصادی خود حرکت می کند و موافق تحریم نفتی آمریکا علیه ایران نیست.
وی گفت : ایران از مهمترین شرکای تجاری ـ بازرگانی ترکیه به شمار می رود که قراردادهای مهم دوجانبه اقتصادی فراوانی از جمله در زمینه نفت و گاز میان دو کشور منعقد شده است و به همین دلایل آنکارا به هیچ عنوان وارد تعاملی که این توافقات را به خطر اندازد، نمی شود.
وزیر سابق اقتصاد ترکیه نیز گفت که تصمیم ایالات متحده در خصوص تحریم نفتی ایران به این کشور ارتباطی ندارد و آنکارا مجبور به اجرای آن نیست.
از سوی دیگر، اواخر سپتامبر سال جاری ( شهریور ) مولود چاووش اوغلو پس از دیدار سه جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران به موضوع تحریم های واشنگتن علیه تهران پرداخت و گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یکجانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد: آنکارا از هیچ تحریمی حمایت نمی کند و به تجارت خود با ایران، روسیه و سایر کشورها ادامه خواهد داد؛ چرا که ترکیه کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت است.
وی پیش از آن در ماه آگوست ( مرداد ) نیز در مصاحبه با آناتولی درباره آغاز دور دوم تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا از چهارم نوامبر(13 آبان) اظهار کرد: ترکیه دارای همکاری فشرده تجاری با ایران به ویژه در بخش نفت بوده و دیدگاه خود درباره خرید نیاز نفتی خود از تهران به شکل شفافی به واشنگتن اعلام کرده است.
چاووش اوغلو با بیان این که 'ترکیه از ایران و روسیه گاز طبیعی وارد می کند' افزود: هنگامی که به خرید خود تنوع نداده ایم، مجبور به خرید انرژی خود از این کشورها هستیم.
وی تأکید کرد که کشورش از آمریکا خواسته است تا در اجرای تحریم علیه ایران، به ترکیه معافیت ویژه ای اعطا کند.
وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: شرکت توپراش ترکیه نیز که خریدار نفت ایران است، با اعزام یک هیأت به آمریکا، دلایل لزوم خرید نفت از تهران را به مقامات واشنگتن اعلام کرده است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اوایل ماه گذشته میلادی در نخستین نشست مجلس ترکیه پس از تعطیلات تابستانی، گفت: 'تحریم آمریکا علیه ایران و تلاش برای منزوی کردن آن را صحیح نمی دانیم.'
وی افزود: اعمال تحریم در خصوص مسایلی که ممکن است توسط نهادهای بین المللی براحتی حل و فصل شود، به معنای مجازات کشورهای دیگر بوده و هرگونه تلاش در این زمینه نادرست است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر خواند و گفت: به رغم تصور آمریکایی ها، تهران در دوره گذشته تحریم ها از هم نپاشید.
وی، اوایل آگوست سال جاری گفت: امیدواریم در خصوص تحریم علیه ایران گام اشتباهی برداشته نشود.
اردوغان پیش از سفر به جمهوری آفریقای جنوبی به منظور شرکت در اجلاس سران بریکس به خبرنگاران اظهار کرد: همان گونه که آمریکا شریک راهبردی ترکیه است، ایران نیز شریک راهبردی ماست و به همین علت، قطع روابط ما با شرکا به درخواست یک کشور دیگر با درک ما از استقلال در جهان مغایرت دارد.
وی بیان کرد: در ارتباط با تحریم علیه ایران پیش از هر چیز باید مشخص شود که هدف ما اقدام بر اساس اصل برد- برد است و تحولات زیادی در این زمینه جریان دارد.
اردوغان تأکید کرد: ترکیه انرژی خود را از ایران تأمین می کند و اگر نیاز خود را از جمهوری اسلامی تأمین نکنیم، چه کسی در فصل زمستان کشور ما را گرم خواهد کرد.
ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار