اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
شوشان- عبدالرحمن نیک سرشت

ترس ترامپ از وضع تحریم های جدید در چه موضوعی نهفته است.


۱- امکان مصونیت پذیری اقتصاد ایران در مقابل فشار های فزاینده ی تحریم ها با توجه به سابقه ی قبلی آن که در تلاش مشترک کنگره و دو رئیس جمهور امریکا (جورج دبلیو بوش و باراک اوباما) تقریبا که در طی دو دهه گذشته شاهد آن بودیم تا اقتصاد ایران را فلج کنند، امری غیر قابل تحقق نیست.

۲- امکان مسدود شدن کانال های دیپلماتیک مبنی بر بازگشت قدرتمندانه ی آمریکا به سیر مذاکرات، دور از دسترس نیست.

۳-امکان از بین رفتن قدرت و نفوذ آمریکا بر روی متحدان اروپایی، خاورمیانه ای و شرقی خود در تبعیت از فرامینی که در خصوص تحریم های اعمال شده،  هر آینه در دراز مدت ممکن است عملی شود.

۴-با درک واقعیت موجود مبتنی بر مخالفت بین‌المللی با خروج امریکا از برجام و حمایت ضعیف بین‌المللی از تجدید تحریم‌ها، بازسازی این فشار اقتصادی بعد از خروج واشنگتن از برجام حتی ممکن است تولید چالش بزرگ‌تری را برای ایالات متحده در بر داشته باشد.

 نتیجه گیری:

وقوع این وضعیت نتیجه ی «برد-برد» را می تواند در این ماراتن دیپلماتیک آخر الامر برای ایران فراهم سازد که در حالت خیلی خوشبیانه ممکن است ایران خود را از بند محدودیت‌های موجود برجامی برهاند و به تبع آن نیز بر فعالیت های هسته‌ای خود بیفزاید و یا اگر به این مهم دست نیازد شاید بتواند بخشی از تعلیق تحریم‌‎ها را حداقل به خاطر آنچه چانه‌زنی کرده، حفظ نماید.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار