اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
شوشان- دکتر ایرج مزارعی 
کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه

چند روز دیگر به انتخابات مجلس نمایندگان و سنا آمریکا مانده است و این روزها شاهد اوج رقابت حزب مورد حمایت ترامپ با حزب دموکرات میباشیم . در غالب انتخابات  گذشته آمریکا همیشه پیروزی از حزب حاکم دولت بوده است که شاید هم این امری نسبتا طبیعی باشد . اما به نظر میآید که در این دوره به لحاظ عملکرد ضعیف و سیاست های نامتوازن و در عین حال ضد و نقیض ترامپ در دو بعد داخلی و خارجی حزب جمهوری خواه آمریکا را با چالش اساسی مواجه کرده است و عملا نظر سنجیها  نیز همه حکایت از افول حزب حاکم در آمریکا خبر میدهند و دموکراتها را با یک رشد عجیبی در نظرسنجی‌ها میبینند . در‌حالی‌که پیش‌تر گفته می‌شد که دموکرات‌ها فقط توان بازپس‌گیری مجلس نمایندگان را دارند حالا به‌نظر می‌رسد که برای کسب اکثریت در سنا هم شانس بالایی پیدا کرده‌اند . 
براساس آخرین برآوردهای نظرسنجی چون موسسه گالوپ و غیره در آمریکا که بسیار هم دقیق میباشند ، دموکرات‌ها را  شانس کسب ۵۲ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا میبینند و در مجلس نمایندگان نیز این حزب را احتمالا ۲۰۹ کرسی میبینند و تعداد کرسی‌های حزب  جمهوری‌خوا را نیز ۱۹۷ کرسی میبینند . 
هر چند در خصول علل و عوامل تغییر رویگردانی مردم امریکا از حزب جمهوری خواه و گرایش به سمت دموکرات سیاستهای نادرست و ناثواب ترامپ عامل اصلی شناخته شده است اما شخص ترامپ برای رفع این نقیصه سعی کرده در این روزها با تاکید بر حس  ملی‌گرایانه و میهن پرستی امریکایها وضعیت کسب کرسی جمهوری‌خواهان را در انتخابات آتی ترمیم کند .‌
در پایان باید تاکید نماییم که در   انتخابات میاندوره ای امریکا شانس پیروزی حزب دموکرات فزونی گرفته است و این خود نشان میدهد که سیاست اساسی ترامپ چون  مهاجرت ، خروج از معاهدات بین المللی ، حضور در منطقه خاورمیانه ، حمایت از گروهای تروریستی چون داعش ، فروش تسلیحات  و تحریمهای یک جانبه علیه ایران ، چین ، روسیه،  هند  و حتی اتحادیه اروپا در مجلس آتی با یک اپوزسیون بسیار قوی در مجلس مواجه شده باشد و از طرفی عملا این شکست خود زمینه ساز شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا را   بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد . 



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار