اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
استاندار خوزستان:
غلامرضا شریعتی گفت: تفکر و اندیشه بدون مطالعه راه به جایی نمی‌برد و مطالعه جامعه را به سمت تعالی سوق می‌دهد و موتور محرکه پیشرفت در جامعه است.
غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در چهارمین نشست نهاد کتابخانه های عمومی استان در استانداری خوزستان اظهار داشت: برخی کشورها با نگاه به بیرون و نادیده گرفتن توان داخلی موفق به توسعه یافتگی شدند ولی توسعه یافتگی آنان وابسته بوده است در حالی که ما با نگاه استقلال طلبانه ای به دنبال توسعه هستیم چراکه توسعه همه جانبه با نگاه به درون انجام می‌شود.

وی مطالعه را عاملی برای بارور کردن تفکر و اندیشه دانست و گفت: تفکر و اندیشه بدون مطالعه راه به جایی نمی‌برد و مطالعه جامعه را به سمت تعالی سوق می‌دهد و موتور محرکه پیشرفت در جامعه است . 

استاندار خوزستان توسعه زیرساخت های مطالعه در کشور و ترویج فرهنگ کتاب خوانی را 2 عامل بالا بردن سرانه مطالعه برشمرد و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی برای ساخت کتابخانه در نقاط مختلف استان تلاش های بسیاری داشته است که این کار را ارزشمند می دانیم.

وی تاکید کرد به منظور ایجاد عدالت اجتماعی و برخورداری همه نقاط شهرها و حاشیه ها از امکانات رفاهی و خدماتی ضرورت دارد پروژه های نیمه تمام در مناطق حاشیه ای در اولویت کاری نهاد کتابخانه های عمومی استان قرار گیرند. 

شریعتی ادامه داد: اگر در پی کاهش آسیب پذیری در مناطق حاشیه ای هستیم، باید شرایط مطالعه مفید و استفاده از کتابخانه ها را فراهم آوریم چراکه قطعا رفتارهای اجتماعی به تبع بالا رفتن مطالعه ارتقا می یابد و می توانیم از مطالعه در جهت کنترل آسیب های اجتماعی به عنوان یک ابزار غیر مستقیم بهره بجوییم.

وی بر بالا بردن جذابیت محیط کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: نوجوان و جوانان زمانی به سمت کتابخانه ها می روند که بدانند غذای روحشان در آنجا یافت می شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: از نهاد کتابخانه های استان می خواهم برای راه اندازی کتابخانه های الکترونیکی در استان نیز برنامه ریزی کنند تا در این زمینه در کشور پیشگام باشیم.
 
وی توضیح داد: همچنین ابلاغیه اعتباری هفت میلیارد ریالی صادر شده تا بتوانیم توسط این اعتبار کتابخانه های نقاط حاشیه ای مانند ملاشیه، کارون، باوی و... را تجهیز کنیم.

شریعتی در خصوص سهمیه نیم درصد درآمد شهرداری ها به مدیران امور کتابخانه ها گفت: با شهرداری های حوزه فعالیت خود برای گرفتن این سهم اعتباری مذاکره کنید ، من به عنوان استاندار نیز حمایت لازم را دراین زمینه خواهم داشت. 

***تنها منبع درآمد کتابخانه‌ها با چالش رو به روست
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به سهم نیم درصد کتابخانه ها از بودجه شهرداری ها گفت: کتابخانه های عمومی هیچ منبع درآمدی جز این منبع ندارند که در چند سال گذشته این موضوع نیز با چالش رو به رو بوده است.

منصور رستمی بیان کرد: در هفت ماهه نخست سال نهاد کتابخانه های استان تنها 500 میلیون ریال از شهرداری اهواز دریافت کرده در حالی که هزینه یک دوره آب و برق سه کتابخانه در کلانشهر اهواز 620 میلیون ریال شده و ما در این شهر به تنهایی 17 کتابخانه فعال داریم.

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه ملاشیه اهواز گفت: این کتابخانه از نظر اداره کل نهاد کتابخانه ها عمومی تکمیل شده است اما هنوز زیرساخت های آن مانند آب و برق با وجود پرداخت حق انشعاب واگذار نشده است.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان برنامه های هفته کتاب که از 19 آبان در استان آغاز می شود را تشریح کرد و گفت: به منظور بهره برداری بیشتر از هفته کتاب، تا روز 30 آبان برنامه های متنوعی را تدارک دیده ایم که از جمله آنها می توان به نشست های مختلف کتابخوانی، مسابقات کتابخوانی، برنامه های مختلف کتابخوانی برای کودکان، برگزاری نمایشگاه های مختلف کتاب و ... اشاره کرد.

وی توضیح داد: 12پروژه احداث کتابخانه از سال 91 داشتیم که پیشرفت آنها به کندی انجام می شد اما با تلاش یک سال اخیر اکنون اغلب آن ها به مرحله بهره برداری رسیده اند و 2 کتابخانه نیز در هفته کتاب در مناطق محروم به بهره برداری می رسد.

***لزوم بازتعریف معماری کتابخانه های استان
مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان نیز بیان کرد: کتابخانه یکی از المان‌های مهم در یک منطقه می تواند محسوب شود برای همین لازم است در طراحی و معماری کتابخانه های استان بازتعریف دیگری داشته باشیم.

شهاب صدیقی بیان کرد: با وجود این که در برخی نقاط کتابخانه عمومی وجود دارد اما تعداد کسانی که جذب کتابخانه می شوند کم است، لذا ضرورت دارد به فراخور حال هر کتابخانه ، فعالیت های جنبی مانند نمایش فیلم به منظور جذب جوانان به سمت کتابخوانی صورت گیرد.

وی با اشاره به بودجه شهرداری ها و سهم نیم درصد کتابخانه ها از این بودجه بیان کرد: در سال 96 بودجه جاری شهرداری ها 27میلیارد ریال بود که از این میزان 17میلیارد ریال محقق شد و 10 شهر از میان 76شهر استان بیشترین میزان بودجه را داشتند.

مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان در ادامه بیان کرد: در حالی که می‌بایست وصولی نهاد کتابخانه ها از این بودجه بین 50 تا85 میلیاردریال باشد اما باز هم وصول کتابخانه ها به این میزان نرسید و بسیار پایین تر بود.

خوزستان 220 کتابخانه عمومی دارد که می توان گفت تقریبا فضای موجود کتابخانه های استان 9 هزار و 337 متر مربع است و به ازای هر یکصد نفر یک 1.9متر مربع سرانه کتابخانه ای وجود دارد که این رقم با شاخص سال1400 حدود 2 متر مربع فاصله دارد.
ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار