اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
شوشان- حسن نسیمی 

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر سوزانده شدن تعدادی سگ ولگرد از سوی برخی نهادها در فضای مجازی در حال بازنشر است  که موضوع بحث و جدل های دو سویه بین مواففان و مخالفان گشته است. 
فارغ از تایید یا رد این شبه خبر، مدتهااست موضوع سگ های ولگرد و نحوه معدوم ساختن آن ها به چالشی میان حامیان حقوق حیوانات و متولیان شهری بدل گشته است.
انتشار تصاویر و ویدئوهای آزار دهنده از نحوه معدوم کردن این حیوانات از قبیل رگبار بستن یا تزریق اسید و.. باعث واکنش های متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی شده است.
 

⭕ منشاء تکثر و رشد فزاینده جمعیت سگ های ولگرد از چیست؟ 

بی شک همه شاهد ساخت و سازهای انبوه  در مناطق حاشیه ای و در حال توسعه شهر هستیم. ساختمان های در حال ساخت زیادی که نگهبانان این مجنمع ها، از سگ برای نگهبانی بهره  گرفته که پس از اتمام کار پروژه ساختمانی، همان سگ های نگهبان در منطقه به حال خود رها گشته و به جمعیت در حال تزاید سگ های ولگرد اضافه می شوند.

قطعا یکی از دلایل اصلی رشد فزاینده جمعیت سگ های ولگرد وجود همین ساختمان های در حال ساخت است که با اتمام کار ساخت و ساز و رها سازی این تعداد سگ در دراز مدت جامعه را با انواع چالش ها مواجه خواهد کرد.

لذا بر اساس آنچه گفته شد برای خلاصی از این بحران، راهکار و مکانیزم  بسیار ساده ای وحود دارد.
ابلاغ یک یخشنامه یا دستورالعمل از سوی نهادهای مرتبط مثل شهرداری یا فرمانداری به سازمان نظام مهندسی برای ممنوعیت نگهداری سگ توسط نگهبانان در مجتمع های در حال ساخت.

با ابلاغ این دستور العمل هیچ مجتمع در حال ساختی حق نگهداری سگ را نخواهد داشت.
قطعا با این سیاست راهبردی از تکثر و تزاید این حیوانات جلوگیری خواهد شد.

گام بعدی، به خدمت گرفتن ظرفیت انجمن های مردم نهاد حامیان حیوانات برای نگهداری سگ های موجود در معابر و سطح شهر است.

قطعا افرادی هستند که با قدری حمایت از سوی شهرداری در تخصیص مکان مناسب، مایل به نگهداری از سگ های ولگرد خواهند بود.

نگارنده بارها در محافل مختلف موضوع لزوم عدم بکارگیری سگ های نگهبان از سوی پیمانکاران پروژهای ساختمانی و نیز روش مدرن عقیم سازی بجای معدوم ساختن به شیوه های نادرست را با مسئولین ذیربط در میان گذاشته شده اما ظاهرا  تجارت پول ساز لاشه سگ ها، سفره پر چربی برای بعضی شده که نان خود را در زاد و ولد و رشد جمعیت سگ های ولگرد می دانند. 


پ ن1: طبق معمول ساده ترین و بهترین راه ممکن برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت تکذیبیه است. اما باید به مسئولین ذیربط متذکر شد که 300 قلاده یا 3 قلاده، تاثیری در توجیه عمل غیر انسانی آن ها ندارد. حیوانات مخلوقات عزیز خداوند هستند و   هیچ بهانه ای، نمی تواند دست آویزی برای سلب حیات آن ها باشد. آن هم با چنین روش های ناجوانمردانه ای...


پ ن 2: نگارنده نه تنها هیچ مخالفتی با جمع آوری سگ های ولگرد نداشته بلکه بر جمع آوری این مخلوقات خداوند از سطح معابر تاکید دارد. ولی نسبت به روش های موجود در معدوم سازی نقد جدی دارد.
بی تردید این نوع خبرها خیلی زود نه تنها بین کاربران ایرانی انتشار پیدا میکند بلکه خوراک خوبی برای رسانه های بین المللی هم هست و با انتشار این خبرها چهره ای خشن و منفی از خوزستان به تصویر کشیده می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار