اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
مدیرکل هواشناسی خوزستان:
شوشان- مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: کاهش حقابه پایین دست یکی از مشکلات اصلی در فعال شدن کانون های گرد و خاک در استان است.

به گزارش شوشان محمد سبزه زاری عصر شنبه در همایش و هفتمین کارگاه بین المللی گرد و خاک در هتل نیشکر اهواز اظهار کرد: در چند سال گذشته شاهد پدیده ریزگرد بوده ایم اما امسال به دلیل افزایش بارش ها با پرد و خاک شدید و متوالی همراه نبودیم.

وی افزود: خوزستان اکنون از نظر بارش ها امسال رتبه سوم کشور را در اختیار دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر کانون های مختلفی از گرد و خاک شناسایی شده اند که شامل جنوب شرق، جنوب و غرب هستند که بعضا گرد و خاک ناشی از آن ها استان های ایلام و کرمانشاه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بیان کرد: اکنون کانون های جنوب شرق عراق نیز خیلی فعال بوده و فاصله کمی با خوزستان دارند. گرد و خاک گسترده عراق در مرز غربی عراق و سوریه تشکیل می شود و جریان باد به نوعی است که آن را به سمت خوزستان می آورد.

سبزه زاری تصریح کرد: گرد و خاک های عراق حتی تا یک هفته نیز پایدار است اما گرد و خاک های محلی به دلیل وزش باد ایجاد می شود  و گذرا است.

وی بیان کرد: همچنین خشکسالی در کشورهای نزدیک ایران رخ می دهد که کاهش بارندگی در عراق از مهمترین عوامل آن است . 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۷ روند نزولی را در بارش ها در اهواز داشته ایم  و از سال ۱۹۹۰ دمای هوا نیز افزایش داشته و به خشکسالی دامن زده است . 

وی بیان کرد: خشکسالی در استان های مجاور خوزستان نیز تاثیر بالایی داشته که این روند طبیعی است و نمی توان از آن جلوگیری کرد اما تاثیر انسانی را می توان کنترل کرد. 

سبزه زاری گفت: اکنون زمین های کشاورزی به کانون های گرد و خاک تبدیل شده که شاید یکی از دلایل آن سد سازی بوده است که تنها مشکل نیست بلکه هرچیزی جنبه های مثبت و منفی دارد.

وی تصریح کرد: کم بودن بارش باران باعث خشکسالی و خشکسالی باعث ایجاد کانون‌های ریزگرد و پس از آن فرسایش خاک شده است و همین امر کانون های گرد و خاک را فعال می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار