اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
مسلم سلیمانی - شوشان: 

واقعن اهواز چگونه شهرداری می خواهد؟

آیا اگر قوی ترین فرد از جهت مدیریتی در رأس این نهاد قرار بگیرد می تواند مشکالت اهواز را حل کند؟

هر چند پاسخ به این مطلب می طلبد تا از زوایای مختلف به بحث و تحلیل پرداخت اما در این یادداشتِ مختصر تالش می کنم که ضمن پاسخ راه حلی هم ارائه دهم.

اول از هر چیز باید شورای شهر مخاطب باشد. زیرا با انتخاب یک شهردار کارآمد و وضع قوانین و نظارت بر حسن انجام امورات است که شهر در مسیر درست توسعه و ارائه خدمات قرار می گیرد هر چند که شورای شهر اهواز می بایست در برابر افکار همومی پاسخگو باشد که نصب و انتصابات در شهرداری با چه مکانیزم شایسته ساالری انجام گرفته؟ آیا رانت، قوم گرایی و حزب گرایی در جریان نصب مدیران ارشد و میانی شهرداری نقش داشته است؟

چه بگوییم داشته یا نداشته ) که صد البته داشته( وضع شهر چنین است که حاجت به بیان نیست. اما چه باید کرد؟

شورای پنجم تا فرصت باقی است و در صورتی که جناب کتانباف نتواند شهردار بماند موارد زیر را عملیاتی کند و از نیروهای فهیم و کاردان و دلسوز در بدنه شهرداری استفاده کند و نیروهای وارداتی را پس بزند.

الف: توان شخصی شهردار آینده: شهردار آینده می بایست به لحاظ تحصیالت آکادمیک در یکی از رشته های عمران، شهرسازی و یا معماری مدرک ارشد و همچنین در حوزه مدیریت اجرایی مدرک کارشناسی به باال را داشته باشد تا با شناخت خوبی از بستر توسعه و مدرنیزه کردن شهر با شم مدیریتی خوب بتواند از ظرفیتهای درون خانواده شهرداری استفاده کند. همچنین این شهردار می بایست جزو نیروهایی باشد که در بدنه شهرداری مراحل کارشتاسی، مدیریت میانی و مدیریت ارشد را طی کرده باشد و اینک آماده سکانداری یک کالنشهر باشد.

سالمت اخالق و بدور از حاشیه های قومی و سیاسی به خدمت مردم بپردازد. نه سودای مجلس رفتن داشته باشد و نه به مجلس رساندن! در خصوص توان شخصی حرف برای گفتن بسیار است که به همین میزان بسنده می کنم که دوستان فکر نکنند با تجمیع شرایط به قحط الرجالی می رسند. 

ب: برنامه محور: اگر یک شهردار را با توان حداقلی که در فوق بر شمردم را پیدا کنید بی شک می بایست یک برنامه جامع 6ماهه، یک ساله و دوساله ارائه بدهد و به سرعت دو سال گذشته را جبران نماید.

این برنامه بدون درک درست همه اعضای شورای شهر امکان پذیر نیست. زیرا باید در صحن علنی و کمیسیون ها بررسی و در نهایت ظرف یک ماه تصویب و برای اجرا به شهردار ابالغ شود.

اما کدام شهردار؟ شهردار با مشخصات فوق و تیم اجرایی که بر اساس جدول ارشدیت(شایسته سالاری) انتخاب می کند. که آن نیز مکانیزمی دارد و اگر از ما خواسته شد ارائه خواهیم کرد.

رویکرد این برنام دو چیز است:یکی شایسته ساالری برای شناسایی مدیران کارآمد در تیم ستادی شهرداری اعم از مدیران ارشد، میانی و کارشناس.

دوم: برنامه ای جامع برای ارتقا سطح درآمدهای شهرداری. رسیدن به درآمد چند برابری در شهرداری بدون اینکه بر مردم فشاری وارد شود امکان پذیر است. اما نه برای مدیرانی که باورندارند. تمام مدیرانی که فکر می کنند درآمدهای شهرداری ساالنه بیش از 02 درصد نمی تواند اضافه شود باید جایشان را با مدیران خالق و برنامه محور عوض کنند!

برای شهرداری تا 51 راهکار را پیش بینی کرده ایم که برخی از آن راهکارها خود چندین راهکار زیر مجموعه دارد. اما این برنامه را نمی توان به مدیری داد که یا باور ندارد و یا فرق t.O.B از F.C.P.E را نمی داند و یا اصولن با توسعه متوازن شهری اشنایی ندارد!

ج: مدیریت جهادی (مدیریت در صحنه): مدیریتی دانا و کارآمد که داری نقشه راه )برنامه محور( باشد باید در هر ساعت از شبانه روز در دسترس و پای کار باشد. نه اینکه ساعت 55 بیاید سرکار و ساعت 51 هم تشریف ببرد!

حاصل اینکه: عزیزان شورای شهر! اگر جناب کتانباف ماندنی شد، باقی کارها را بر اساس این الگوریتم دنبال کنید اگر نه، از انتخاب شهردار جدید با مکانیزم ارائه شده شروع کنید. با بسیاری از شما عزیزان چه قبل از انتخابات و چه بعداز آن در خصوص این موضوع صحبت کردم و این ادبیات برای شما ناآشنا نیست. بدانید فرصت شما خیلی زود دیر می شود. برای خودتان هم که شده فرصت باقیمانده را جبران کنید.

به امید رسیدن به اهواز مدرن.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار