اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: خوزستان با داشتن منابع عظیم انرژی، صنایع بزرگ پتروشیمی، توسعه نیشکر و کشاورزی جایگاه اول کشور در تولید ناخالص را دارد.
علی حقیقی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری امروز (10آذرماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد بر اساس آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های وزارت علوم و تحقیقات تعریف شده است و شامل ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور و ارتقای منزلت و جایگاه پژوهش و فناوری، معرفی توانمندی‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری، تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه در هیأت علمی، پژوهشگران، فعالان این عرصه، فراهم‌سازی زمینه ارتباط بیشتر و هدفمند صنعت و دانشگاه در حوزه کاربردی پژوهش‌ها است. 

وی افزود: شعار هفته پژوهش امسال، "پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی" است. اگر بخواهیم طبق شعار سال عمل کنیم باید در نظر بگیریم که سیاست‌گذاری‌های دانشگاه چقدر به سمت حل مشکلات و معضلات خوزستان است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، توسعه مراکز تحقیقاتی، افزایش حجم قراردادهای پژوهشی میان صنایع مختلف و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نشان‌دهنده ایجاد تحولات مثبت در این زمینه است. اگرچه در این زمینه نیاز به شتاب بیشتری است.

حقیقی ادامه داد: امروزه پژوهش، یک فرهنگ و باور است و این فرهنگ، باور و روحیه پرسشگری باید از کودکی تقویت شود. در مدارس باید روحیه پژوهش پرورش داده شود. زیرا این باور منجر به تولید علم در دانشگاه‌ها و ایجاد کارآفرینی در جامعه می‌شود. متاسفانه در کشور بار پژوهش عمدتاً بر دوش دانشگاه است و بعد از دانشگاه مراکز علمی، شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند که بار پژوهش ها را برعهده دارند. 

وی خاطرنشان کرد: در طول 12 سال تحصیلی در مدرسه فرصت پرورش این روحیه و باور وجود دارد اما در آموزش و پرورش به این مقوله توجه زیادی نمی‌شود. امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهدکودک‌ها به پژوهش جدی‌تر پرداخته شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: اگر طبق شعار هفته پژوهش، جایگاه خوزستان را به لحاظ تولید ناخالص ملی در کشور در نظر بگیریم، خوزستان با داشتن منابع عظیم انرژی، صنایع بزرگ پتروشیمی، توسعه نیشکر و قطب کشاورزی، رتبه اول را در تولید ناخالص در کشور دارد. بنابراین انتظار می‌رود جایگاه خوزستان در پژوهش‌های کاربردی و رشد شرکت‌های فناوری افزایش یابد که قطعا رسیدن به این امر نیاز به سیاست‌گذاری قبلی دارد و همکاری تمام نهادهای علمی و آموزشی استان را می‌طلبد.

حقیقی گفت: ستاد برگزاری هفته پژوهش شامل سه دبیرخانه می‌شود که عبارتند از دبیرخانه علمی هفته پژوهش که دانشگاه شهید چمران اهواز است، دبیرخانه نمایشگاه و فن‌بازار که پارک علم و فناوری استان خوزستان است و دبیرخانه اجرایی پژوهش که سازمان برنامه و بودجه استان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: بر اساس شعار امسال هفته پژوهش، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های حامی پژوهش لازم است که تعامل چند جانبه داشته باشند. 

حقیقی افزود: خوزستان درگیر مشکلات زیادی از جمله معضل ریزگردها، مشکلات اجتماعی زیست محیطی و... است که مشکلات جدی هستند. خوزستان بیشترین منابع آب کشور را دارد و شایسته نیست که کشاورز استان بیکار شود و یا مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر مشکل آب آشامیدنی داشته باشند. همچنین تنوع اقوام در خوزستان علی‌رغم اینکه یک فرصت است بعضاً می‌تواند تبدیل به تهدید شود. همه این مسائل نشان‌دهنده این است که دانشگاه شهید چمران اهواز باید نقش جدی‌تر و مهم‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایفی که دانشگاه شهید چمران اهواز برای خود تعریف کرده است مدیریت و مهار ریزگردها و حفاظت از محیط زیست است، این موضوع شامل جنبه‌های فنی، مهندسی و اجتماعی، توسعه و مدیریت جامع منابع آب و انرژی در استان، توسعه پایدار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تعلیم و تربیت آموزش عالی و سلامت جسمانی و روانی استان، توسعه فناوری‌های متناسب با کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق شعار دام سالم غذای سالم و انسان سالم و آخرین مأموریت ظرفیت سازی در زبان و فرهنگ و تنوع اقوام در خوزستان است. امیدواریم سایر دانشگاه‌های خوزستان که به صورت تخصصی کار می‌کنند، وارد این عرصه شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه پژوهشی سه مجله با رتبه بین‌المللی به زبان انگلیسی داشته‌ایم که نمایه ISI را کسب کردند. تأسیس پژوهشکده سیاست‌گذاران توسعه پایدار و امور زیربنایی که در سیاست‌گذاری استان کمک می‌کند، تأسیس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی، تأسیس مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه شهید چمران که با همکاری پارک علم و فناوری تأسیس شد، تأسیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما که جزو مهم‌ترین اقدامات انجام شده هستند، از اقدامات ما می باشند.

حقیقی با بیان اینکه هفته پژوهش در سال جاری از روز شنبه، 24 آذر تا چهارشنبه 28 آذرماه برگزار خواهد شد، گفت: نمایشگاه هفته پژوهش و فن‌بازار از 10 آذر تا 13 آذر برپا می‌شود که امیدواریم پوشش رسانه‌ای و استقبال خوبی شود.

وی ادامه داد: مانند سال‌های گذشته هر روز در هفته پژوهش مختص یکی از جنبه‌ها و اهمیت پژوهش است. روز شنبه 24 آذرماه روز پژوهش، فناوری مدرسه و دانشگاه، یکشنبه 25 آذر، روز پژوهش، فناوری و رسانه، روز دوشنبه 26 آذر روز پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی، سه‌شنبه 27 آذر روز پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر و روز چهارشنبه، 28 آذرماه روز پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی و پژوهش، فناوری و فناوری بین‌المللی نام‌گذاری شده‌ است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در روز شنبه مراسم زنگ پژوهش در مدرسه دارالفنون فرهنگ‌شهر اهواز به صدا در می‌آید. شنبه 28 آذر، روز دانشگاه‌ها با درهای باز خواهد بود که در این روز درهای دانشگاه به روی تمام نهادها، سازمان‌ها و مدارس باز است. مراسم اختتامیه هفته پژوهش نیز چهارشنبه 5 دی‌ماه ساعت 14 در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار خواهد شد.

حقیقی افزود: سه دبیرخانه اجرایی، علمی و فن‌بازار وجود دارد. امسال در 7 محور پژوهشی، پژوهشگران برتر معرفی می‌شوند که شامل علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم پزشکی هستند. امیدواریم پژوهشگران کیفی انتخاب شوند. امسال تلاش کردیم که به نحو شایسته‌تری از پژوهشگران تجلیل به عمل آید.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار