اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
تصور ما از فضای مجازی، ابتدا یک فضای رسانه‌ای بود. زمانی که ما هنوز به دنبال تعریف اصلی شبکه ملی اطلاعات بودیم، پیام‌رسان‌های همراه پا به عرصه شبکه مجازی گذاشتند.
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان‌ اینکه دانشگاهیان می‌توانند با مسئله‌یابی درست، مشکلات را مرتفع کنند، گفت: لازم است ما دانشگاهیان، جامعه زنده و مرده را به‌ درستی تحلیل و به لحاظ علمی و تخصصی مشکلات خود را مرتفع کنیم که بی‌شک برای انجام این کار، لازم‌ است تمام نظام‌های مدیریتی، پشتیبان و یاریگر دانشگاهیان باشند.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی در نشست علمی و هم‌اندیشی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با موضوع «سواد رسانه‌ای؛ چالش‌های داخلی و خارجی فراروی جمهوری اسلامی ایران» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی در اوایل پیروزی انقلاب به‌عنوان یک نهاد مستقل انقلابی، اسلامی تأسیس شد و خوشبختانه نیروهای متعهد، علمی، ارزشی و انقلابی زیادی را تربیت و تحویل جامعه داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع کاستی‌های سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تأسیس شد، افزود: ماهیت تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی این بود که تمام بخش‌های یک دانشگاه اعم از استاد، دانشجو، ساختار، نظام آموزشی، روابط، فرآیندهای آموزش و... که در ده‌ها سال گذشته از مدل‌های غربی شکل گرفته بود، باید اصلاح می‌شد؛ بنابراین این دانشگاه با تأکید بر پسوند اسلامی درصدد تحول نظام‌ آموزش عالی کشور به‌صورت انقلابی برآمد.

وی ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اگر قرار بر آسیب‌شناسی حوزه‌های مختلف انقلاب اسلامی و نظام‌ حاکمیتی کشور را داشته باشیم، بی‌شک دانشگاه آزاد اسلامی از این امر مبرّا نیست؛ چراکه این نهاد نیز آسیب‌های خاص خود را دارد و اگر آسیب‌شناسی به‌درستی صورت نگیرد، نه تنها هدف‌گذاری اولیه دانشگاه آزاد اسلامی محقق نخواهد شد؛ بلکه ممکن است تصمیم‌گیران در برخی حوزه‌ها برعکس عمل کنند.

ضرغامی با اشاره به اینکه استادان دانشگاه نقش بسیار مهمی در آسیب‌شناسی و تحول دانشگاه دارند، تأکید کرد: به گفته حضرت امام، بی‌تردید اگر بینش استاد الهی باشد، متن مادی را هم الهی درس می‌دهد و اگر نگاه استاد مادی باشد، متن الهی را نیز مادی درس می‌دهد. یکی از دلایلی که می‌گوییم در تحول نظام آموزشی، محور استاد دانشگاه است، این است که یک استاد خوب و جامع‌الشرایط در معنای خاص خود، تحول‌آفرین است؛ بنابراین اگر نیروهای خودی و نیروهای انقلابی از موضع ایجابی خود آسیب‌ها را با رعایت ملاحظات تشخیص نداده و راهکارهای مناسبی در این خصوص ارائه ندهند، ناکامی ممکن خواهد شد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز جایگاه مهم و برجسته‌ای در کشور دارد، گفت: لازم است استادان و هیأت ‌علمی دانشگاه‌ها و ظرفیت علمی و تخصصی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان به‌عنوان نمایندگان سایر واحدهای دانشگاهی، مشکلات موجود را برای حل و رفع، ارزیابی تخصصی کنند و هیچ تعارفی با یکدیگر نداشته باشند.

ضرغامی با اشاره به اینکه اگر دانشگاه از ظاهر مناسب و محیط علمی برخوردار نباشد، هیچ بذری شکوفا نخواهد شد، افزود: اگر دانشجویان همه محیط‌های دانشگاهی دنیا را رصد و تحقیق کنند، متوجه خواهند شد که دانشگاه یک کافی‌شاپ نیست و هر محیط علمی با رعایت ضوابط خاص به سمت ایده‌آل‌ها گام برداشته است‌.

عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص اقتدار جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه متأسفانه اینترنت در کشور ما ناقص‌الخلقه متولد شده است، ادامه داد: تصور ما از فضای مجازی، ابتدا یک فضای رسانه‌ای بود. زمانی که ما هنوز به دنبال تعریف اصلی شبکه ملی اطلاعات بودیم، پیام‌رسان‌های همراه پا به عرصه شبکه مجازی گذاشتند.

وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی همه شئون زندگی و سبک زندگی انسان را متحول و استحاله می‌کند، افزود: ‌وقتی از فضای مجازی سؤال می‌شود، به این مفهوم است که یک سبک زندگی جدید و تحول بزرگ‌ در زندگی بشر به‌ویژه ایرانیان با توجه به برنامه‌ریزی‌های منسجم توسط اشخاص حقیقی، دولتمردان و حاکمان چه در داخل و چه خارج از کشور، اتفاق می‌افتد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیام‌رسان‌های همراه آنقدر سریع رشد و سیطره پیدا کردند که ابعاد کل زندگی مردم را دربر گرفتند تا جایی که مردم تلگرام را که یک پیام‌رسان اجتماعی است به‌عنوان اینترنت می‌دانند؛ البته این تعریف با به‌وجود آمدن کاربری‌های مختلف و جدی‌تر بی‌تردید تغییر پیدا خواهد کرد.

ضرغامی بر ضرورت مواجهه و رویارویی عالمانه، جهادی و انقلابی با فضای مجازی تأکید کرد و تجربه پیشرفت‌های علمی و موشکی در جنگ را الگوی مناسبی برای تلاش در عرصه فضای مجازی دانست.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار