اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
به مناسبت ۱۲ آذر روز تصویب قانون اساسی؛
شوشان
سید بهروز حسینی – وکیل دادگستری و مشاور فرماندار شوشتر


حقوق شهروندی یعنی ارزش زدایی از هرگونه تعلق دیگر (قومیت، نژاد، رنگ، شهری و روستایی بودن) غیر از آنکه شما شهروند یک کشور هستید، حقوق شهروندی قرارداد بین ملت و دولت بر مبنای یکسری تکالیف و حقوق متقابل است، اجرای حقوق شهروندی با دولت است اما وظیفه حمایت و تضمین حقوق شهروندی مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی که بیان می دارد، - قوه قضاییه قوه ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد است - با دستگاه قضایی می باشد. 
امروزه مفهوم حقوق شهروندی به عنوان منزلتی اجتماعی در نگرش به جامعه مردم سالار تلقی می شود و چگونگی کمیت و کیفیت بهره مندی از آن در هر جامعه، از شاخصه های توسعه و از مولفه های حکمرانی خوب محسوب می گردد. در همین راستا منشور حقوق شهروندی که لیستی از مهم ترین حقوق شهروندان یک کشور است و این منشور یکی از وعده های دولت تدبیر و امید بوده در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۵ در ۱۲۰ ماده تدوین گردید و طی مراسمی با حضور رئیس جمهور محترم آقای دکتر روحانی، رونمایی گردید.
سند حقوق شهروندی، هدفش توسعه مبانی حقوق انسانی و قانون اساسی کشور است و کاملاً به دنبال تحکیم و تقویت مبانی مردم سالاری دینی در حوزه های مختلف است، در منشور حقوق شهروندی سعی شده همه حقوقی که برای ملت در قوانین مختلف وجود دارد را به صورت یکجا جمع آوری کرده و در نتیجه باعث سهولت دسترسی به آن احکام را ارائه دهد.
در مجموع اصل نگارش یا تدوین منشور یا دستوری که باعث شود فرد یا نهادی خود را متهعد تر، نسبت به تکالیف خود کند، امری پسندیده است و شهروندان این موضوع را به نوعی نشان از درک دولت و حسن نیت می دانند و در واقع منشور حقوق شهروندی به معنای سند راهبردی است که مفاد آن اولویت های دولت و نهادهای مرتبط با آن را مشخص می کند و دولت خود را ملزم به اجرای آن می داند. البته نقد و انتقاد از دولتمردان و مسئولین، وظیفه همگانی و شهروندان آگاه به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، گرچه متاسفانه همیشه عده ای به عمد و تحت عناوین مختلف و به بهانه آزادی بیان، نقد و انتقاد اصولی را از مسیرش منحرف نموده و جای آن را به هتاکی، فحاشی و تخریب شخصیت دیگران با ادبیات سخیف می دهند، اما گفتمان حقوق شهروندی نباید حالت شعاری پیدا کند زیرا این حقوق فقط الفاظی بر روی کاغذ نیستند چرا که ریشه در سرشت انسان و قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار