اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
معاون اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: بدهی برخی شرکت‌های خودروساز به کارخانجات تولید قطعات خودرو موجب شده است که قطعه سازان از نقدینگی مناسب برخوردار نبوده و دست به اخراج کارگران بزنند.
محمدرضا خیراندیش اظهار کرد: در چند روز اخیر بالغ بر 80 نفر از کارگران شرکت ایمن سپهر تولید کننده شیشه‌های اتومبیل از کار برکنار شدند و علت اخراج کارگران به دلیل بدهی قابل توجه و کلانی است که دو شرکت بزرگ خودروساز به این واحد تولیدی در شهر صنعتی کاوه دارند و کارفرمای شرکت به دلیل عدم دریافت مطالبات از این خودروسازان، توانایی پرداخت حقوق و دستمزد کارگران را نداشته و مجبور به اخراج آنان شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در پی این اقدام از سوی دو شرکت خودروساز بزرگ کشور، کارگرانی که به صورت قراردادی جذب بازار کار شدند در حال ذبح شدن هستند و در این شرایط اقتصادی بحرانی و تورم بدون هیچ پشتوانه ای شغل خود را از دست داده اند و هیچ اراده ای هم برای حل این مشکل وجود ندارد.

معاون اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه در ادامه عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان به قطعه سازان، عدم وجود نقدینگی برای تامین مواد اولیه که بخش اعظمی از آن وارداتی است، پرداخت مطالبات کارگران و مشکل تامین ارز را موجب بروز بحران و چالش جدی در شرکت های قطعه ساز خودرو دانست.

وی تصریح کرد: در شرایطی که خودروسازان اقدام به پرداخت بدهی های خود به صنایع پائین دستی نمی کنند، هم با افزایش بی رویه و غیر قابل باور قیمت خودرو به ملت زور می‌گویند و هم برای واحدهای تولیدی قطعه ساز چالش ایجاد می کنند چرا که در چنین وضعیتی صنایع مرتبط با خودروسازی مجبورند برای بقای واحدهای تولیدی خود به تعدیل نیرو روی آورده و کارگران را بیکار کنند.

خیراندیش تاکید کرد: بیکاری کارگران در چنین شرایط اقتصادی موجب شرمندگی آنان بین خانواده در این فصل سرما می‌شود و امکان پیداکردن شغل دیگر برای آنها بسیار دشوار خواهد بود.

وی بیان کرد: عدم پرداخت بدهی این شرکت‌های خودروساز به قطعه سازان در حالی صورت می‌گیرد که کارگران شرکت های خودروسازی منوی غذای روزانه در شرکت دارند در حالیکه صنایع پائین دستی توانایی پرداخت حقوق و مزایای کارگران را هم ندارند و این مصداق کامل بی عدالتی و اجحاف است چرا که یک کارگر قطعه ساز باید محتاج نان شبش باشد، اما کارگر خودروساز حق انتخاب منوی غذای روزانه داشته باشد.

معاون اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه در ادامه از استاندار استان مرکزی و فرماندار شهرستان خواست تا پیگیر مطالبات کارگران قطعه ساز باشند چرا که تداوم این رویه موجب اخراج بی رویه یا تعطیلی احتمالی چند شرکت قطعه ساز خودرو در ساوه خواهد شد و باید از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کرد.

وی همچنین از دولت خواست تا ضمن وصول مطالبات واحدهای قطعه ساز خودرو از صنایع خودروساز، تدابیری اتخاذ کند که اشتغال موجود حفظ شود و برای حفظ اشتغال برای صدها کارگر شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی قطعه ساز خودرو در این شهرستان راهکار عملی ارائه کنند تا در آینده با بحران و چالش‌های کارگری مواجه نشویم.

خیراندیش با اشاره به اینکه مدیر واحد تولیدی شیشه ایمن سپهر، علیرغم میل باطنی خود اقدام به اخراج کارگران کرده است، گفت: از آنجاکه که شرکت امکان بقاء با شرایط مالی بحرانی نداشته و توانایی اداره آن تضعیف شده است به ناچار دست به تعدیل نیرو زده است.

وی در عین حال تصریح کرد: ادامه روند اخراج کارگران ضربه سنگینی به سازمان تامین اجتماعی می زند و این سازمان در حال حاضر با استقراض بانکی اقدام به پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان می کند. اخراج کارگران باعث افزایش آمار پرداخت بیمه بیکاری از سوی این سازمان شده و میزان پرداختی ها را افزایش می دهد، از طرفی با اخراج کارگران میزان درآمدزایی این سازمان از محل پرداخت حق بیمه ماهانه کاهش می‌ یابد و ادامه این وضعیت موجب ایجاد بحران مالی در صندوق تامین اجتماعی خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار