اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۱۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
شهردار اهواز:
شهردار اهواز اعلام کرد: با هدف تسریع در راه اندازی ریل باس جهت حمل و نقل درون شهری، ظرف ماههای آینده فاز اول احداث 10 ایستگاه در مسیر خطوط راه آهن احداث می شود.

منصور کتانباف در جلسه ای با حضور معاون حمل و نقل ترافیک و مدیران هفت منطقه گفت: براساس تفاهم نامه میان راه آهن کشور، استانداری خوزستان و شهرداری اهواز، 10 ایستگاه جدید در مسیر خطوط فعلی احداث می شود و با 3 ایستگاه فعلی جمعاً با 13 ایستگاه ریل باس کار خود را آغاز می کند.

شهردار اهواز با اشاره به محل ایستگاهها بیان کرد: ظرف مدت یک ماه فاز اول ایستگاهها در 10 نقطه باهنر، زیباشهر، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، کوی علوی، کوی نهضت آباد، کوی انقلاب، 18 متری چهارم، خیابان میهن و زیارتگاه علی ابن مهزیار احداث می شود و همزمان با راه اندازی ریل باس، به تدریج ایستگاههای مکانیزه با تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هم ایجاد می شود.

این مقام مسئول دستور داد: معاون حمل و نقل و مدیران مناطق موظفند با سرعت و دقت این کار را انجام دهند. در ساخت این ایستگاهها تمهیدات فنی لازم از قبیل شیب بندی، رمپ و تمهیدات لازم برای استفاده معلولین و... رعایت شود. معابر و مسیرهای دسترسی به ایستگاهها باید اطلاع رسانی شود تا شهروندان به سمت ریل باس هدایت شوند. همچنین باید با تمهیدات گوناگون، برای شهروندان جاذبه سفر با ریل باس را ایجاد کرد.

کتانباف ادامه داد: برای موفقیت در این کار حتماً باید توزیع سفر و جمع کننده های مناسب پیش بینی شود. به این معنا که مینی بوس، اتوبوس و تاکسی ها به سمت ایستگاهها هدایت شوند که توزیع سفر انجام شود بطوریکه مسافران پس از پیاده شدن بتوانند با استفاده از این وسایل به مقصد نهایی خود برسند.

وی تاکید کرد: به امید خدا اهواز نخستین شهر در استفاده از ریل باس است و طبق مطالعات انجام شده، این ریل باس درصد خوبی از سفرهای درون شهری را پوشش می دهد. ضمن آنکه وسیله ای ایمن، سریع و ارزان است.

شهردار اهواز ادامه داد: باید همزمان پیگیر گرفتن 3 ریل باس دیگر هم باشیم. داشتن ریل باس از اتوبوس به صرفه تر است. زیرا حداقل عمر ریل باس 50 سال است و نگهداری آن با توجه به حجم و کیفیت بالای خدماتش ارزان تر است. ضمن آنکه ترافیک و مشکلات اتوبوس را هم ندارد.

منصور کتانباف به پیشینیه طرح ریل باس اشاره کرد و گفت: در برنامه ای که به دوره سوم شورای اسلامی شهر ارائه دادم و در آرشیو شورا هم موجود است، یکی از این موضوعات استفاده از خطوط راه آهن برای حمل و نقل درون شهری است. در آن مقطع حرف و حدیث هایی بود که می گفتند حدود30 کیلومتر خط آهن در شهر باید جمع شود. آن زمان هم گفتم که این ریل ها، سرمایه هایی هستند که هر شهری آرزوی داشتن آن را دارند.

وی ادامه داد: در سال 90 جلسات متعددی با مسئولین راه آهن و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی تشکیل دادیم. همه آنها در ظاهر از این طرح استقبال  کردند، اما اراده ای برای اجرا نبود و در نهایت کار انجام نشد.

شهردار اهواز افزود: در این دوره جلسات متعددی با استاندار خوزستان و مسئولین راه آهن کشور تشکیل شد. خوشبختانه این بار اراده لازم برای اجرای این طرح در مسئولین بوجود آمد. علیرغم اینکه چند استان دیگر به شدت خواستار این قطار بودند. خوشبختانه با حمایت های رسولی عضو هیات مدیره راه آهن کشور(که جا دارد از وی تشکر کنم) نخستین ریل باس با ارزش 50 میلیارد تومان به اهواز آورده و راه اندازی شد که هم اکنون از آن به عنوان تورهای اهواز گردی استفاده می شود.

این مقام مسئول با اشاره به مزایای ریل باس گفت: سال 85 تصمیم گرفتند در اهواز قطار شهری احداث کنند، در حالیکه ازاین ظرفیت غافل بودند و همین ریل باس در صورت تحقق، می تواند نقش مترو را به خوبی ایفا کند.

 کتانباف با بیان اینکه جا افتادن این وسیله حمل و نقل جدید بین شهروندان اهوازی فرآیندی زمان بر است، اظهار کرد: زمانی که شهردار منطقه 20 تهران بودم یکی از بزرگترین پایانه های درون شهری استان تهران را در شهرری با تمام دشواری های آن از قبیل مشکلات مالی، معارض و تملک و... ساختیم، خط BRT  شهرری تا نیاوران را راه اندازی کردیم و پس از آن تا بهشت زهرا هم ادامه پیدا کرد. تا چند ماه اول این خط هر روز با حداکثر 4 یا 5 مسافر تردد می کرد اما به تدریج مردم متوجه شدند که چقدر تردد با این وسیله می تواند سریعتر، ایمن تر و ارزان تر باشد و در نهایت این خط جایگاه خودش را در بین مردم بدست آورد.

وی در پایان تاکید کرد: این پروژه هیچ منافع مادی برای شهرداری و راه آهن ندارد و صرفاً هدف آن خدمت رسانی بهتر به مردم است.

شهردار اهواز در پایان از همه رسانه ها درخواست کرد: با معرفی مزایای این پروژه به مردم، باعث شوند از این فرصت مناسب به نفع شهر بهره برداری شود.



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
comment
0
0
comment جا دارد از اقای کتانباف تشکر و قدردانی شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار