اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی شوشتر؛
با افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در خصوص آشنایی با انواع فرآورده های سلامت وارداتی و نحوه تشخیص کالاهای قاچاق و تقلبی از کالاهای دارای اصالت و مجوز ورود از وزارت بهداشت می توان سلامت و ایمنی مصرف این گونه محصولات را درجامعه ارتقا بخشید.
مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر در رابطه با تأمین ایمنی و اصلاح الگوی مصرف فرآورده های سلامت در گفتگو با شوشان گفت: امروزه با توجه به تنوع و گسترش فرآورده های سلامت محوری که از خارج کشور وارد می شوند، ممکن است شهروندان با این شبهه مواجه شوند که آیا محصولی که قصد خرید آن را دارند اصلی است یا تقلبی. با افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در خصوص آشنایی با انواع فرآورده های سلامت وارداتی و نحوه تشخیص کالاهای قاچاق و تقلبی از کالاهای دارای اصالت و مجوز ورود از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو کشور می توان سلامت و ایمنی مصرف این گونه محصولات را درجامعه ارتقا بخشید.

دکتر مرضیه عجمی افزود: فرآورده های سلامت شامل کلیه فرآورده های دارویی، گیاهی، آرایشی بهداشتی، خوراکی، آشامیدنی، مکمل های تغذیه ای و ورزشی، شیرخشک، تجهیزات و ملزومات پزشکی است. کلیه فرآورده های سلامت وارد شده از خارج کشور بایستی دارای برچسب رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده های سلامت یا به اختصار TTAC (Tracing, Tracking and Athentication Control) باشند. در این صورت می توان اطمینان حاصل کرد که فرآورده ی مورد نظر تحت نظارت سازمان غذا و دارو وارد کشور شده و دارای اصالت است. 

وی اضافه کرد: هر فرآورده خارجی که فاقد این برچسب باشد قاچاق محسوب می گردد. لذا از شهروندان تقاضا می شود که از خرید کالاهای سلامت خارجی فاقد برچسب مذکور خودداری فرمایند. باید توجه داشت که متأسفانه گاهی برچسب های تقلبی و منسوخ توسط افراد سود جو طراحی شده و روی کالاهای قاچاق و تقلبی تعبیه می شود اما در حال حاضر تنها نوع برچسبی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو کشور است برچسب زیر می باشد.

 

وی در رابطه با مشخصات این برچسب و نحوه ردیابی کالاهای دارای اصالت و سلامت از کالاهای قاچاق و تقلبی به برخی مولفه ها اشاره و اظهار داشت: این برچسب دارای 9 قسمت به شرح ذیل بوده و باید خوانا، با کیفیت و غیر قابل جدا شدن و در محل مناسب روی جعبه کالا نصب شده باشد.
1- کد تجاری فرآورده (GTN) کاملاً عددی و با طول ثابت 14 رقمی باشد
2- شناسه ی رهگیری و ردیابی (UID) کاملاً عددی، اختصاصی و منحصر به فرد و غیر تکراری و با طول ثابت 20 رقمی باشد.
3- شماره سری ساخت (LOT) به صورت عددی یا حروفی با طول متغیر باشد.
4- تاریخ انقضاء فرآورده (EXP) کاملاً عددی به صورت روز / ماه / سال نوشته شده باشد.
5- بارکد شطرنجی (دیتا ماتریکس) که قابل تشخیص توسط نرم افراز بارکد خوان می باشد.
6- کد اصالت کالا که به وسیله ی اسکرچ پوشانده شده، منحصر به فرد می باشد و مختص هر واحد فرآورده است و در صورت خراش، یک عدد 16 رقمی، زیر آن نمایان خواهد شد.
7- سامانه دریافت پیام کوتاه به شماره ی20008822
8- شماره تلفن مستقیم 6185-021
9- سایت سامانه به آدرس  www.ttac.ir
 
همچنین به طریق زیر می توانید نحوه ردیابی کالاهای دارای اصالت و سلامت را بررسی کنید:

1- روش اول استفاده از شناسه رهگیری (UID): به این صورت است که کد 20 رقمی رو به روی واژه ی UID را به شماره ی 20008822 پیامک نموده و جوابیه ی دریافتی بایستی با مشخصات مندرج بر روی برچسب مطابقت داشته باشد.
2- روش استفاده از کد اصالت: اسکرچ مندرج بر روی برچسب را به نحوی خراش دهید که شماره 16 رقمی آن نمایان شود، سپس شماره مذکور را به سامانه ی پیامکی 20008822 پیامک نمایید؛ جوابیه مذکور بایستی با مشخصات مندرج بر روی برچسب مطابقت داشته باشد.
3- روش استفاده از نرم افزار: در صورت استفاده از تلفن همراه دارای نرم افزار بارکد خوان، می توان تصویر شطرنج مانند (دیتا ماتریکس) را در کادر مربوطه قرار داده و بلافاصله مشخصات محصول شامل کد UID و GTN و تاریخ انقضاء محصول نمایان خواهد شد.


 روش تهیه برنامه
مراجعه به سایت www.ttac.ir و دریافت نرم افزار تلفن همراه با توجه به به نوع سیستم عامل گوشی / دانلود از google play/ دانلود از ایران اپس / دانلود از کندو / دریافت از طریق نرم افزار اندروید ایران اپس که بر روی گوشی تلفن همراه نصب می گردد.


پیام های دریافتی از استعلام
1- اصالت این فرآورده مورد تأیید است
2- اصالت این فرآورده قبلاً توسط همین سامانه/دستگاه کنترل شده است.
3- اصالت این فرآورده قبلاً توسط سامانه/دستگاه دیگری کنترل شده است.
4- این فرآورده تقلبی است.
5- تاریخ مصرف این فرآورده گذشته است، لطفاً از مصرف آن خودداری فرمایید.
6- لطفاً از مصرف فرآورده خودداری کرده و آن را به محلی که از آن خریده اید بازگردانید.
7- مصرف کننده گرامی به علت عدم بارگزاری کامل اطلاعات این فرآورده امکان پاسخگویی توسط سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت وجود ندارد. لطفاً طی روزهای آینده مجدداً تلاش کنید.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار