اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
بخشی از مشکلات و گرفتاری های خوزستان برگرفته از شرایط حاکم بر کشور است به خصوص که ساختار اقتصادی استان دولتی بوده و بیشتر از دیگر استان ها از شرایط حاکم بر کشور و اقتصاد دولتی آسیب می بیند.


حتی خوزستان را می توان نمونه ای کوچک شده ای از دولت دید و به صورت موردی آنها را قیاس کرد، در بحث اقتصاد همان کلافگی و سردرگمی که وزارتخانه را احاطه کرده بر مدیران اقتصادی استان نیز حاکم است یا بحث دخالت نمایندگان در امور قوه مجریه را نمونه ای از نحوه مدیریت وزیر کشور بر این وزارتخانه دانست.

گستردگی سازمان ها که در خیلی از موارد پاسخگویی بیشتری به مرکز دارند تا استان و پروسه زمان بر هماهنگ کردن و برنامه محور کردن این سازمان ها یکی دیگر از موارد شباهت دولت کوچک در خوزستان است. 

اگر دولت مرکزی بخشی از وقت و هزینه خود را صرف دیپلماسی خارجی و جلسات می کند دولت کوچک در استان نیز بخش زیادی از وقت خود را باید برای مرکز نشین هایی که به استان می آیند و برنامه های کشوری هزینه کند.

بدین ترتیب در کنار عقب ماندگی تاریخی خوزستان در بحث زیرساخت ها، برخی از مشکلات استان برگرفته از ساختار پیچیده استان و شرایط حاکم بر دولت و چالش های کشور است، اما بخشی دیگر از مشکلات به خاطر عملکرد مدیران در استان است و این بخش از مشکلات بوده که نارضایتی ها را دامن زده و بیشتر از دیگر استان ها آن را پر رنگ تر می کند.

یک مشکل اساسی که در خوزستان وجود دارد و لازم است چرایی آن مورد تحقیق قرار بگیرد، حساس نبودن مسئولین نسبت به مشکلات و رضایت مردم است، گویا در ذهنشان این است که مردم مسائل سخت تر از این را  تحمل کرده اند و این مساله چندان مشکل مهمی نیست که بخواهیم اجازه وقوع چنین مشکلی را ندهیم یا با پیگیری و سرعت آن را برطرف کنیم.

یک بو در شهر تهران پیچید و در کسری از ثانیه همه سازمان ها درگیر آن شدند تا منشا آن را پیدا و خنثی کنند اما در کلانشهر اهواز که یک ماه می شود آب حیاتی ترین عنصر زندگی دچار کاهش کیفیت، افت فشار و قطعی شده چنین حساسیت هایی دیده نمی شود.

این نوع نگاه مدیریتی است که آزار دهنده است و خوزستان را استان مشکلات در  رسانه ها و شبکه های اجتماعی معرفی می کند، در همین بحث افت فشار و قطعی آب در اهواز به یکباره تصمیم بر تعمیر کانال آب طرح غدیر گرفته شد که ۶۰ درصد آب شرب شهر را تامین می کرد، بدون اینکه فکر جایگیزن آن و زندگی مردم باشند.

سازمان آب و برق می گوید که رودخانه کارون توانایی تامین کمی و کیفی آب شهر را دارد و باید شرکت آبفا پاسخگوی نابسامانی ها باشد، آبفا می گوید که منبع تامین ۶۰ درصد آب شهر را آب و برق از مدار خارج کرده و از کارون هم به دلیل کدورت بالا و گل لای ناشی از بارندگی امکان جبران ۶۰ درصد وجود ندارد.

در مساله ای به این مهمی بین دو شرکت و سازمان از یک مجموعه در قطع آب شرب مردم آن هم قطعی برای یک فصل، حداقل هماهنگی به چشم نمی آید و با خونسردی تمام توپ را به زمین یکدیگر می اندازند و از حل شدن موضوع در آینده صحبت می کنند، هرچند به تازگی و بعد از ایجاد نارضایتی ها و سختی هایی که می شد بر مردم تحمیل نکرد، صحبت از یک کانال جایگزین برای تامین آب شهر شده است.

بحث تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات در مواقع بحرانی و آبگرفتگی معابر نمونه ای دیگر از عدم هماهنگی و غافلگیری در بحران های فصلی استان است، در همین بحث آبگرفتگی معابر به خیال آنکه امسال هم مانند سال های گذشته از بارندگی خبری نخواهد بود اقدامات پیشگیرانه را انجام ندادند تا با اولین بارندگی ها زندگی بر مردم سخت شده و خوزستان دوباره سوژه رسانه ها شود.

نمونه هایی از چنین مشکلاتی فصلی که ویژه خوزستان است زیاد بوده و در همه آنها نوعی از بی خیالی و عدم پیش بینی مسئولین در مواجهه با آنها دیده می شود، گویا برای مدیران دستگاه های اجرایی رضایت مردم چندان جایگاهی ندارد که اجازه می دهند کوچکترین مشکلات به نارضایتی تبدیل شوند.

اگر در برطرف کردن مشکلاتی که از شرایط کشوری بر استان وارد می شود عاجز هستیم و مردم نیز در چنین مشکلات کمتر معترض هستند، حداقل در مشکلات ویژه خوزستان می توان اختیار عمل را در دست گرفت و برای حفظ رضایت شهروندان ارزش بیشتری قائل شد، به شرط آنکه مدیران در برابر مشکلات غافلگیر نشده یا خود بخشی از مشکل نباشند.

با این شواهد، در کنار مشکلات حاکم بر کشور و بی برنامگی برخی از مدیران استانی، نوع جدیدی از مسائل در خوزستان در حال شکل گیری است که می توان از آنها به نام "مسائل و مشکلات فصلی ویژه خوزستان" نام برد.

پس بهتر است قبل از آنکه این مسائل فصلی در استان تبدیل به بحران شود و حساسیت پیرامون آنها از بین برود، مسئولین به خود بیایند و از همین امروز به فکر مسائل و مشکلات احتمالی فصل های بهار و تابستان بوده تا با بررسی چالش های احتمالی این دو فصل، سختی و نارصایتی جدیدی بر مردم تحمیل نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار