اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
شوشان - صباح مزبان‌پور:

یک مشکل بسیار شایع که عموما افراد دچار آن می شوند این است که بلافاصله پس از مشاهده مشکل و رویارویی با یک مساله، بدون بررسی پایه ای به سراغ ارائه راه حل برای بخش مشهود آن می روند اما متاسفانه این شتاب برای حل، به دلیل عدم آگاهی از جوانب مختلف مسأله،نه تنها كمكي به حل مسأله نمي كند بلكه وضعيت را در اكثر موارد بدتر مي كند.براي جلوگیری از این شتاب زدگی در عمل در مواجهه با مشکلات،لازم است که فرایند حل مسأله در ذهن به شكلي روشمند و داراي قواعد مشخص تبديل شود كه روش كوه يخي، اجراي چنین فرایندی را در عمل ممکن می سازد.

روش کوه یخی یک رویکرد سیستمی و کاربردی در حل خلاق مسائل است كه طبق آن، تحليل يك مسأله شامل چهار مرحله یا لایه اصلی است.

این رویکرد بیان می دارد که مشکلات ما عموما به مثابه یک کوه یخی می باشند که ما تنها ده درصد آنها را مشاهده می کنیم و مابقی آن از دید ما پنهان است.

اولین سطح از بررسی مسأله يعني لايه اول كوه يخي، بررسي و ثبت وقايع و رخدادهاي قابل مشاهده است كه در هنگام بروز یک مشکل مشهود هستند.

لایه دوم کوه یخی بررسی الگوهای رفتاری مسأله و سوابق أن در گذشته است.

در سطح سوم از تحلیل مساله به روش کوه یخی، بررسی ساختارهای مسأله و توجه به مجموعه علت و معلولهايي مطرح است كه بر يكديگر اثر گذاشته و مشكل را ايجاد كرده اند.

در لايه چهارم و آخرین لایه از روش کوه یخی این نکته مورد توجه قرار می گیرد که ساختارهای مسأله چگونه شکل گرفته اند،بررسی ها موئد این مطلب هستند که ذهنیات افراد باعث به وجود آمدن ساختارها می شوند و اساسا ساختارها بر اساس تصمیمات انسانی شکل می گیرند.پس حل ريشه اي مشكل را بايد در ذهنيات افراد مرتبط و درگیر با آن جستجو کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار