اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر در برخی روستاها لوله‌کشی آب وجود دارد اما میزان مطلوبیت لازم آب وجود ندارد و باید مراکزی که دچار مشکل هستند، اصلاح یا تعمیر شوند.
غلامرضا شریعتی در نهمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (24 دی‌ماه) در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌های کشور و خوزستان، موضوع مدیریت پسماند است که باید در این زمینه اقدامات موثرتری مخصوصا از سوی شهرداری‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران زیادی حاضر هستند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند اما بعضا مقاومت‌های ناسالم در این زمینه موجب می‌شود کاری انجام نشود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران مختلفی با پیشنهادهای متفاوت حاضرند مدیریت پسماند را به عهده بگیرد اما یا دانش لازم در خصوص تصمیم‌گیری و ارائه پیشنهاد مشخص نیست یا رقابت‌های ناسالمی وجود دارد که موجب شده شهرداران میزانی از قدرت تصمیم‌گیری را از دست بدهند و آسیب اصلی را مردم ببینند.

استاندار خوزستان گفت: بحث مدیریت پسماند در کلان‌شهرها نه ‌تنها هزینه‌ای نمی‌خواهد بلکه می‌تواند برای شهرداری‌ها محل درآمدی باشد اما به علت مسائل و ناملایمات مختلف در این زمینه، تصمیم‌گیری نشده و موجب شده روش‌های غیربهداشتی دفن زباله انجام شود که این موضوع جای نگرانی دارد.

شریعتی با بیان اینکه مدیریت پسماند با سلامت مردم در ارتباط است، عنوان کرد: باید کارگروهی با مسئولیت معاونت عمرانی استانداری و مشارکت دانشگاه‌های خوزستان با حضور شهرداران تشکیل شود و نقشه راهی در این زمینه تعیین و اقدامات لازم انجام شود. 

وی بیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از مناطق، شاهد وجود زباله‌های پراکنده هستیم که سیمای مناسبی ندارد و در عین حال سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

استاندار خوزستان در خصوص وضعیت آب شرب، تصریح کرد: در حوزه آب و فاضلاب اقدامات خوبی انجام شده است اما این اقدامات کافی نیستند. از سال 1371 تا سال 1395 مجموع کل شبکه آب استان خوزستان که اصلاح شده، 1200 کیلومتر و میانگین سالیانه اصلاح شبکه حدود 50 کیلومتر در حوزه شهری بوده است.

شریعتی ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه‌های آب فرسوده بودند و بر کیفیت آب اثر می‌گذاشتند، در سال‌های 96 و 97 در حوزه شهری بیش از 580 کیلومتر اصلاح شبکه انجام شده است.

وی عنوان کرد: در آبادان در طول 24 سال، تنها حدود 120 کیلومتر شبکه آب اصلاح شده بود و یکی از فرسوده‌ترین شبکه‌های آب خوزستان مربوط به این شهرستان بود اما در سال‌های 96 و 97، 185 کیلومتر شبکه آب آبادان اصلاح شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر حجم قراردادها در حوزه فاضلاب بیش از 1000 میلیارد تومان است و تنها در اهواز در حوزه فاضلاب بیش از 200 میلیارد تومان حجم قراردادها را داریم.

شریعتی خاطرنشان کرد: اینکه اصلاح شبکه آب انجام می‌شود اما اقدامات لازم دیگر انجام نمی‌شود و بعضا خروجی آب، کیفیت لازم را ندارد و یا ممکن است نسبت به سرمایه‌گذاری انجام شده مطلوبیت نداشته باشد، نشانگر این است که کار مدیریتی ایراد دارد. از جیب مردم خرج می‌کنیم، اما خدماتی ارائه نمی‌دهیم و این کار محل اشکال اساسی است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در آب و فاضلاب روستایی نیز کارهای خوبی انجام شده است به طوری که در سال گذشته از محل صندوق توسعه 150 میلیارد تومان اعتبار به جز اعتبارات استانی به آبفای روستایی دادیم. امسال نیز حدود 140 میلیارد تومان از صندوق توسعه اعتبار دریافت کردیم.

شریعتی گفت: با توجه به اعتباراتی که به آب و فاضلاب روستایی داده شده است انتظار داریم وضعیت بهتر شده باشد. در حال حاضر کار فیزیکی انجام شده است اما نتیجه لازم اخذ نشده است.

وی ادامه داد: خلیفه حیدریه محل حساسیت بوده است و روی خط لوله در این منطقه کار شده است اما چرا علی‌رغم این اقدامات، تاکنون وضعیت کیفیت آب همان است یا تغییر کمی داشته است؟ همچنین در بهبهان و آغاجاری وضعیت کیفیت آب مناسب نیست. شهرستان شوش و حوزه بهبهان و آغاجاری نیز باید در اولویت قرار بگیرند و کمیته‌ای با حضور دانشگاه‌ها تشکیل و موضوع بررسی شود و جمع‌بندی نهایی گزارش شود تا اقدامات لازم انجام شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر در برخی روستاها، لوله‌کشی آب وجود دارد اما میزان مطلوبیت لازم آب وجود ندارد و باید مراکزی که دچار مشکل هستند، اصلاح یا تعمیر شوند.

شریعتی گفت: با توجه به گرانی‌های اخیر باید وقت بیشتری گذاشته شود و شورای سلامت نیز به این مساله حساس‌تر شود. زیرا این موضوع‌ها تهدیدی برای استان و کشور محسوب می‌شوند و نگرانی‌هایی برای نسل‌های آینده ایجاد می‌کنند و در آینده موجب ایجاد آثاری در رشد جسم و ذهن می‌شوند. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار