اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
رئیس دیوان محاسبات کشور:
رئیس دیوان عالی محاسبات کشور گفت: قول می‌دهم یک هیات ویژه حسابرسی ویژه این کار تشکیل شود.

عادل آذر در جلسه شورای اداری خوزستان که امروز شنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: پیش از انقلاب دیوان محاسبات وجود نداشت و اداره محاسبات داشتیم و دیوان محاسبات و نظارت کامل بر دخل و خرج از دستاوردهای انقلاب است.

وی افزود: در اصل ۵۴ قانون اساسی ایران، وظیفه دیوان محاسبات صیانت از بیت المال اعلام شده است. در دیوان محاسبات تعبیر ما از صیانت تاکنون اینگونه بود که بیت‌المال در ریال، ارز، دلار، سکه و این مباحث خلاصه می‌شد. ما این را بخشی از بیت المال می‌بینیم و بخش عمده بیت المال را سرمایه انسانی کشور می‌دانیم و تنها در سرمایه فیزیکی و ارز و ریال نمی‌بینیم.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: شعار ما برای صیانت از سرمایه انسانی کشور «نظارت مستمر مالی پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه» است. به این معنا که به مدیر کمک می‌کنیم که چگونه بدون اینکه دچار تخلف شود، مدیریت کند. کارگزاران ایران انسان‌های پاک دستی هستند. پرونده های زیادی در دیوان محاسبات وجود دارد و مطالعات ما این مساله را نشان می دهد. ما تخلف عمدی را جدای از جرم می‌دانیم. تخلف عمدی یعنی مدیر با نیت خیر قصد انجام کاری را داشته اما از قانون برداشت اشتباهی داشته است یا آن را اشتباه متوجه شده است.

آذر با بیان اینکه برخی مدیران گلایه دارند که دستگاه های نظارتی مانع کار اجرا می‌شوند، خاطرنشان کرد: شعار ما یک شعار سه عنصری است که سه رکن آن به نفع شما مدیران اجرایی است چراکه شما خط مقدم توسعه هستید. نظارت پیشگیرانه در آموزش مدیران خلاصه می‌شود. کلاس‌های آموزشی تحت عنوان طرح بینا در لایه‌های مختلف به این منظور طراحی شده اند. از شما مدیران می‌خواهم که در این کلاس‌ها شرکت کنید. در این کلاس‌ها برای دانش افزایی حقوق مالی شما آموزش می بینید. هدایتگری نیز در شعار ما یعنی ما در حین عمل، به مدیران مشاوره می دهیم. شما در هزینه بودجه اختیار دارید و ما مانع شما نمی‌شویم اما در این زمینه به شما مشاوره می دهیم. اقتدار نیز به این معنا است که بعد از هزینه بودجه، حسابرسی از سوی ما به هزینه ها بر اساس قانون رسیدگی می‌کند.

وی گفت: در دیوان محاسبات ما می‌خواهیم نظارت را در خدمت اجرا و توسعه بیاوریم که لازمه آن نیز این است که شما از ظرفیت دیوان محاسبات در استان و کشور استفاده کنید.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور تصریح کرد: تمام معاملات شما باید در سامانه ای به نام سامانه ستاد ثبت شود. البته این سامانه مشکلاتی نیز دارد که باید اصلاح شود. به طور مثال سامانه جوابگوی اقدامات فاخری که در حوزه فرهنگ انجام می‌شود نیست و باید این مساله اصلاح شود.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد ما در کشور ۳۰ درصد و در خوزستان تنها یک چهارم اموال دولتی به ثبت رسیده‌اند. از شما می‌خواهم ثبت اموال دولتی را جزو اولویت‌های خود قرار دهید. شناسنامه‌دار کردن اموال دولت جزو وظایف ما مدیران است. یکی دیگر از مواردی که فراوانی آن در خوزستان بالا است، موضوع ترک تشریفات برای برگزاری مناقصه است. ترک تشریفات آدابی دارد و برای هر کاری انجام نمی شود.

آذر افزود: موضوع دیگر ما متمرکز کردن حساب‌ها است. قانون به صراحت می‌گوید که تمام دستگاه هایی که اسمشان در لایحه بودجه و تبصره ها آمده، چه دستگاه هایی که دارای ردیف بودجه اند یا نامشان در جدول ها است، باید گردش مالی آنها نزد بانک مرکزی باشد. در گذشته این گردش مالی در بانک های دولتی بود. وقتی دستگاه ها این کار را انجام دادند، باید حساب قبلی خود را ببندند.

وی اظهار کرد: مورد دیگر، استفاده از اعتبارات خارج از شمول است. توصیه من این است که تا جایی که می‌توانید از این اعتبارات استفاده نکنید. این اعتبارات اگرچه خارج از شمول هستند اما برای مصرف، قانون دارند. این اعتبارات تنها برای موضوعی که در موافقت نامه آن طرح و پروژه گفته شده، قابل استفاده هستند. بسیاری از مدیران با عدم اشراف به قانون، چنین کارهایی انجام می دهند. معنی این کارها تخلف است اما تصرف بیت المال نیست.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: نکته دیگر بحث سهم مالیات بر ارزش افزوده است. سهم مالیات بر ارزش افزوده برای شهرها و روستاها برای عمران و آبادانی آنها است نه برای امور دیگر. برای خرج این مالیات موارد عجیبی را می بینیم.

وی با بیان اینکه خوزستان از نظر دانشی و کارکردی در دیوان محاسبات یک استان درجه یک است، ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز اجرایی شده است که خوزستان در این زمینه موفق بوده است ولی تعدادی از مدیران بازنشسته استان نیز باقی مانده اند. در حال تهیه گزارش هستیم که رتبه بندی استان ها را در آن مشخص کنیم که خوزستان جزو موفق ترین استانها در اجرای درست قانون است.

آذر  در خصوص انتقال آب خوزستان به اصفهان تصریح کرد: اظهار نظر دیوان محاسبات باید در قالب مستندات قانونی باشد که قابل دفاع باشد. قول می‌دهم یک هیات ویژه حسابرسی ویژه این کار تشکیل شود.

وی افزود: امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن این کار را انجام دهیم و بعد جلسه مشترکی با مجمع نمایندگان دو استان داشته باشیم. این کار می تواند در استدلال کردن و پیگیری امور کمک زیادی کند. وظیفه دیوان محاسبات استدلال حرفه‌ای و رعایت اصل بی طرفی است. باید از یافته‌های خود با رعایت اصل بی طرفی دفاع کنیم. 



























منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار