اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
در دوره آموزشی مطرح شد؛
مدرس بین ‎ المللی تخصصی قهوه اروپا گفت: طی سال ‎ های اخیر، بخش دولتی و خصوصی در کنارهم برای بهبود این صنعت در کشور اقدامات مثبتی انجام داده‎اند.
محمد آقامحمدخانی در دوره آموزشی "صنعت قهوه و نوشیدنی در ایران و راه‎های بهبود این صنعت و شناخت آن" که به همت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در هتل بوستان اهواز برگزار شد اظهار داشت: تا چند سال پیش٬ حرفه‌ای تحت عنوان "باریستا’ در ایران ناشناخته بود و این افراد به‌عنوان "کافی‎من" شناخته می‌شدند؛ اما درحال حاضر دیگر آن دید گذشته نسبت به باریستا وجود ندارد و ضمن این‎که تخصصی شده به یک حرفه نیز تبدیل و جایگاه شغلی ویژه نیز برای آن تعریف شده است. 
  
او در توضیح لغت باریستا عنوان کرد: باریستا به فردی گفته می‎شود که کاملاً به جنبه‎های مختلف قهوه اعم از تفاوت در عطر و طعم، اشراف داشته باشد و با انواع روش دم‎آوری و سِرو آن آشنایی داشته باشد. 
  
مدرس بین‎المللی تخصصی قهوه اروپا در ادامه درخصوص بهبود صنعت قهوه و نوشیدنی و تأثیر آن روی صنعت گردشگری افزود: مراکز سِرو غذا، خوراک و نوشیدنی‎ها از صنعت گردشگری جدا نیستند و قهوه می‎تواند یکی از مثال‎ها و وجه تمایز یک مجموعه گردشگری باشد؛ کما این‎که دیده می‎شود بسیاری از استان‎های کشور به دلیل غذا، نوشیدنی و یا شیرینی معروف خود حجم زیادی از گردشگر غذایی را به خود جذب می‎کنند. 
  
وی با بیان این‎که از یک هتل خوب انتظار غذای خوب و از یک مجموعه پذیرایی خوب انتظار سرویس‎دهی مناسب می‎رود افزود: خوشبختانه طی سال‎های اخیر با ورود فارغ‎التخصیلان رشته‎های قهوه باریستا، گردشگری و هتلداری به بسیاری از مجموعه‎های خصوصی، شاهد ارتقای سطح، تنوع، تفاوت و کیفیت دراین مجموعه‎ها هستیم. 
  
آقامحمدخانی با تأکید بر این‎که صنعت قهوه یک ظرفیت گردشگری به ویژه برای کشورهایی مانند ایران که سابقه تاریخی دارند محسوب می‎شود به اقداماتی که که برای بهبود این صنعت در کشور انجام شده است اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی و بخش دولتی در این زمینه در کنار یکدیگر فعالیت‎هایی طی سال‎های اخیر داشته‎اند که در این میان یکی از فعالیت‎هایی که توانستیم به همت جمع کثیری از فعالان از جمله انجمن ترویج خوراک و نوشیدنی ایران انجام دهیم این بود که NGO مربوط به قهوه را ثبت کردیم و با حداقل امکانات سعی کردیم با برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی در استان‎های مختلف این فرهنگ را اشاعه دهیم. 
  
او با اشاره به این‎که انجمن جهانی رویدادهای قهوه هرسال مسابقه‎ای را تحت عنوان مسابقه جهانی باریستا برگزار می‎کند گفت: این انجمن در هر کشور نماینده‎ای دارد که آن نماینده نیز به همین ترتیب مسابقات ملی را در سطح کشور برگزار می‎کند و نماینده هر کشور در نهایت به مسابقات جهانی اعزام می‎شود. 
  
مدیر بخش توسعه و آموزش قهوه لِم افزود: این مسابقات جهانی چیزی شبیه به المپیاد غذایی است و هر فرد شرکت‎کننده باید در آن مسابقات از فرهنگ قهوه کشور خود دفاع کند. این فرد باید ابداعات و ابتکارات خود در زمینه قهوه را به‎گونه‎ای که بین‎المللی باشد ارائه دهد به صورتیکه هر فرهنگ و ذائقه‎ای بتواند آن پذیرش کند و از آن لذت ببرد. 
  
وی با بیان این‎که مسابقات جهانی باریستا در حوزه‎های مختلف برگزار می‎شود و ایران تاکنون در سه رشته از شش رشته موجود دراین مسابقات شرکت کرده است افزود: ایران سال گذشته در این مسابقات و در رشته هنر طراحی شیر و قهوه که تجسم و ایجاد اشکال هندسی روی قهوی می‎باشد در بین 60 شرکت‎کننده جایگاه نهم را کسب کرد. 
  
این مدرس بین‎المللی تخصصی قهوه اروپا جایگاه ایران در صنعت قهوه و باریستا را ویژه دانست و گفت: این جایگاه همانند گنجی است که روی آن از غبار پوشیده شده است و ما خود باید جایگاه‎مان را کشف کنیم. توجه به فرهنگ خوراک و نوشیدنی خاورمیانه و سنت‎ها چیزی است که دنیا به آن می‎پردازد و ما از آن غنی و سرشار هستیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار