اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

ارمنستان کشوری واقع در جنوب قفقاز می باشد که پایتخت آن شهر ایروان است. این کشور از شمال با گرجستان, از شرق با جمهوری آذربایجان, از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران همجوار است. زبان رسمی این کشور ارمنی می باشد که جزئی از زبان های هندی و اروپایی محسوب می شود. همچنین بیشتر مردم این کشور پیرو کلیسای حواری ارمنی می باشند.

از آنجایی که این کشور زیبا و تور ارمنستان ، کشوری کوهستانی و پر باران است دمای هوای آن به شدت تابع فصول سال می باشد. یکی از منابع مهم و درآمدزا در ارمنستان صنعت گردشگری می باشد و از آنجا که اخذ ویزای ارمنستان برای ایرانیان راحت و آسان می باشد لذا در سال های اخیر تور ارمنستان به عنوان یک تور نسبتا پر مخاطب در ایران به شمار می رود.

جغرافیای ارمنستان

به گزارش سفر باتو ، جمهوری ارمنستان سرزمینی است کوهستانی که اکنون تنها شامل بخش شمالی فلات بزرگ ارمنستان است. سطح ارمنستان را مجموعه‌ای از کوهستان های دارای چین خوردگی بسیار، آتش فشان های بزرگ، قله‌های مخروطی، دره‌های تنگ رودخانه‌ای، دریاچه‌ها، چاله‌ها و گودال ها فرا گرفته است. حدود نود درصد اراضی ارمنستان در ارتفاعی بیش از هزار متر واقع شده‌اند. سطح اراضی ارمنستان از دیدگاه ساختاری به سه منطقه بخش می‌شود. بخش شمال شرق و جنوب شرق که منطقه‌ای است تکتونیک؛ بخش مرکزی که منطقه‌ای است آتش فشانی؛ بخش جنوب غربی جلگه آرارات که ناهمواریهای آن حاصل سیلاب هاست و در جنوب شرق کوه آراگاتس در ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر منطقه آتش فشانی ناهمواری دارای چین خوردگی های بسیار واقع شده است که رودهای کاساغ و هرازدان آن را قطع کرده‌اند. در بخش شرقی ارمنستان دو گودال و فرورفتگی عظیمی که در ارتفاع ۱۹۱۴ متری از سطح دریا قرار گرفته دریاچه سوان واقع است. سوان بلندترین و بزرگ‌ترین دریاچه کوهستانی قفقاز است. در جنوب حوضه سوان منطقه کوهستانی وایوتس دزور و رود آرپا قرار دارد. جنوب غرب ارمنستان شامل چین خوردگیهای وسیع جلگه آرارات است که میان دو منطقه کوهستانی آراگاتس و گغام واقع شده است.

جمعیت

با توجه به آخرین آمار سرشماری های انجام شده جمعیت کل ارمنستان در سال 2017 سه میلیون نفر برآورد شده است. با نگاهی به گذشته جمعیت این کشور در سال 1960 بیش از 1.9 میلیون گزارش شده است. جمعیت ارمنستان تقریبا 0.04 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. به بیانی دیگر از هر 2250 نفر در دنیا یک نفر از آنها در ارمنستان زندگی می کنند.

زبان

مردم کشور ارمنستان در تور لحظه آخری ارمنستان به زبان ارمنی صحبت می کنند. می توان از این زبان به عنوان یکی از زبان های هندواروپایی نام برد که در منطقه قفقاز علی الخصوص کشورهای ارمنستان، آرتسخان و دیگر کشورهایی که جمعیت ارامنه را در بر می گیرند، کاربرد دارد. گرچه مردم این سرزمین به زبان ارمنی سخن می گفتند اما تا پایان قرن چهارم خط نوشتاری آنها سریانی یا یونانی بود و اغلب تاریخ و ادبیات این کشور نیز به همین خط نوشته می شد. تا اینکه در سال 405 میلادی یک روحانی ارمنی به نام مسروب ماشتوتس سیستم نوشتاری ارمنی را اختراع نمود و برای اولین بار حروف الفبای آن را معرفی کرد. شاید جالب باشد که بدانید زبان ها نیز دارای خانواده می باشند، دانشمندان با کشف این پدید موفق به دریافت همجنسی زبان های گوناگون، رابطه و جایگاه آنها نسبت به یکدیگر شدند. به عنوان مثال زبان های یونانی، آلبانی، ایرانی، ارمنی و آلبانیایی همگی از یک ریشه و خانواده هستند. زبان ارمنی نظر بسیاری از زبان شناسان را برای ریشه یابی به خود جلب کرده بود تا اینکه بعد از انجام تحقیقات گسترده مشخص شد این زبان شاخه ای مستقل از زبان هندواروپایی است. به طور کلی زبان ارمنستان دارای تاریخچه ادبی بسیار طولانی می باشد که می توان از نسخه ترجمه شده کتاب مقدس در قرن پنجم میلادی به عنوان قدیمی ترین و ماندگارترین متن آن نام برد. واژگان این زبان از لحاظ تاریخی از زبان ایرانیان به ویژه اشکانیان، کمی زبان یونانی، فارسی و سریانی الهام گرفته شده است. بیشتر ببینید : گردش در موزه های گرجستان در تور گرجستان

ارمنستان برای گرامیداشت الفبای خود یک بنای یادبود ساخته است

مردم ارمنستان به قدری به قدمت الفبا و زبان خود مفتخر هستند که برای گرامیداشت آن و به نوعی ادای احترام، یک بنای یادبود به شکل الفبای خود را ساخته‌اند که از جاذبه‌های گردشگری کشور ارمنستان محسوب می‌شود. همچنین هنر خوش‌نویسی در این کشور بسیار پرطرفدار است.

ارمنستانی‌ها حتی برای الفبای خود نان می‌پزند.

اگر فکر می­‌کنید که علاقه مردم ارمنستان به الفبای خود به همین‌جا ختم می‌­شود باید به شما خواننده این مقاله کجارو گفت که علاقه آنها فراتر از این حرف­‌ها است و حتی مردم ارمنستان برای نشان دادن این علاقه آن را روی غذای اصلی بشر یعنی نان حک می‌کنند و حتی در تقویم خود یک روز برای گرامیداشت الفبا و زبان خود در نظر گرفته‌اند.

ارمنستانی‌ها نیز مانند ایرانی‌ها میوه تازه دوست دارند

در کشور ارمنستان و تور ارزان ارمنستان نیز مانند ایران مردم ترجیح می‌دهند میوه و سبزی‌های خود را به شکل تازه خریداری و سرو کنند، پس اگر شما به خوردن میوه به‌ ویژه از نوع تازه آن عادت دارید، باید این خبر خوش را به شما داد که در ارمنستان میوه تازه فروان است و خبر خوش دیگر این است که قیمت پایینی هم دارند.

اشتراک دوم ارمنستانی‌ها و ایرانی‌ها علاقه به نان لواش است

کشور ارمنستان و ایران به دلیل همسایگی و نزدیکی فرهنگی که بین این ۲ کشور در طول قرن‌ها اتفاق افتاده است، از اشتراکات بسیاری برخوردار هستند. یکی از اشتراکات خوشمزه نان لواش است. پس اگر اهل خوردن نان تازه با غذای خود هستید و علاقه دارید تا لذت خوردن نان داغ لواش با صبحانه خود را در ارمنستان هم تجربه کنید، حتماً سری به نانوایی‌های این کشور بزنید.

جوامع ارمنی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل فعالی وجود دارند

در بسیاری از کشورها ارمنستانی‌هایی وجود دارند که خارج از کشور خود زندگی می‌کنند. آن‌ها به همراه افرادی که ریشه ارمنی دارند، جوامع خاص خود را تشکیل داده‌­اند تا از این طریق به شکل مطلوب‌تری بتوانند آداب و سنت خود را حفظ و اجرا کنند. از اهم این کشورها می‌توان به ترکیه، لبنان، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی اشاره کرد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار