اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۶
در حقيقت سپاه بدليل اتصال به مردم و داشتن قدرت توسعه سازماني و قدرت عملياتي و همچنين بدليل جواني و شادابي نيروهايش مزيتهايي داشت
به گزارش شوشان، دريابان علي شمخاني وزير اسبق دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ، در خصوص سهم ارتش و سپاه در جنگ تحميلي بويژه در عمليات آزادسازي خرمشهر اظهار داشت: ارتش در کتابهاي خود مي گويد ما جنگيديم و سپاه هم در کتابهاي خود مي گويد که ما جنگيديم ولي واقعيت اين است که ترکيبي از ارتش و سپاه در دفاع مقدس جنگيدند که در بعضي از مراحل نقش يکي از آنها پررنگ تر از نقش ديگري بود.

وي خاطرنشان کرد: در حقيقت سپاه بدليل اتصال به مردم و داشتن قدرت توسعه سازماني و قدرت عملياتي و همچنين بدليل جواني و شادابي نيروهايش مزيتهايي داشت که اين مزيتها در کنار مزيتهاي ارتش مثل داشتن امکانات و تجهيزاتي همچون بالگردهاي هوانيروز و جنگنده هاي نيروي هوايي در جنگ توليد پيروزي مي کرد.

رئيس مرکز مطالعات راهبردي نيروهاي مسلح درعين حال تصريح کرد: اما واقعيت اين است که ارتش و سپاه نقش مساوي در جنگ و بويژه در فتح خرمشهر نداشتند.

وي در بخش ديگري از گفتگوي خود در خصوص علل سقوط خرمشهر گفت: ما در آن زمان منتظر جنگ نبوديم و آمادگي لازم را براي مقابله با ارتش بعثي نداشتيم، همچنين درگير مسائل داخلي بوديم در حاليکه صدام از 22 بهمن 57 تا 31 شهريور 59 يعني مجموعا طي 19 ماه نيروهاي مسلح خود را آماده کرد تا ابتدا خرمشهر و سپس خوزستان را از ايران جدا کند اما به حول و قوه الهي به اهداف خود نرسيد.

وزير اسبق دفاع با بيان اينکه جنگ بازي شطرنجي است که هرکس بتواند حرکت دومي را سريعتر از حريف خود طراحي کند پيروز خواهد بود، گفت: براين اساس در آن زمان تنها قسمتي از خرمشهر سقوط کرد ولي بعد از 175 روز به لطف خدا و جانفشاني رزمندگان اسلام خونين شهراز اشغال دشمن بعثي درآمد.

وي افزود: در حقيقت عراق با اشغال خرمشهر بدنبال اثبات نقش محوري خود در منطقه بود درحاليکه ابهت عراق در روز آزادسازي خرمشهر کاملا فرو ريخت.

عضو شوراي راهبردي روابط خارجي ايران در پاسخ به اين سئوال که آيا درست است که عشاير و طايفه هاي بومي خرمشهر به ارتش رژيم بعث عراق براي تصرف خرمشهر کمک کردند؟ گفت: کاملا اين موضوع دروغ است.

وي با بيان اينکه من خود يک عرب هستم، گفت: شما نمي توانيد يک عرب را در گروه هاي محارب جمهوري اسلامي ايران مثل منافقين و چريکهاي فدايي خلق پيدا کنيد چون هيچ عربي در اين گروه هاي تروريستي وجود ندارد.

شمخاني خاطرنشان کرد: اما از قبل از پيروزي انقلاب بعضي ها به منظور مقابله با شاه وارد معادله اي با صدام شدند وقتي انقلاب پيروز شد اينها دو تيره شدند بعضي از آنها به انقلاب پيوستند که ما همين را مي خواستيم يعني در حقيقت براي مبارزه با استبداد گرايش خلق عربي پيدا کردند و بعضي ها هم ماندند که اينها مزدور بعثي بودند و ربطي به عشاير عرب نداشتند بلکه حتي توسط همان عشاير سرکوب شدند.

وي با اعلام اينکه خيلي از کسانيکه در خرمشهر شهيد شدند عرب بودند بطوريکه صدام به هيچ وجه تصور نمي کرد که اين افراد در مقابلش بايستند، گفت: بنابراين افرادي قبل از پيروزي انقلاب متصل به صدام بودند که اينها مبارزه با جمهوري اسلامي را ادامه دادند.

رئيس مرکز مطالعات راهبردي نيروهاي مسلح اضافه کرد: بدليل عملکرد بد آقاي مدني در زمان استانداري که از بني صدر هم بدتر بود چون مي خواست اين موضوع را به يک موضوع ملي تبديل کند و از خود يک قهرمان ملي بسازد، اين افراد از فرصت بوجود آمده سوء استفاده کردند.

وي ادامه داد: آقاي مدني در آن زمان کار تبليغاتي زيادي بر روي اين موضوع کرد ولي واقعيت اين است که آنها ظرفيت لازم را نداشتند، از پشتوانه مردمي هم برخوردار نبودند و به شکل دسته و تيم کلا در خدمت اداره استخبارات ارتش بعث عراق بودند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار