اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
رییس ستاد برگزاری هفته مدیریت سبز گفت: باتوجه به هفته مدیریت سبز در دانشگاه اقدامات اساسی شامل تولید کمپوست گیاهی و ساخت دستگاه آب شیرین‌کن صورت گرفته است.
حمیدرضا غفوری در نشست خبری هفته مدیریت سبز که امروز در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: حدود سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منعقد شد که برمبنای این تفاهم نامه قرار شد، وزارت علوم و دانشگاه‌های زیر مجموعه آن فعالیت‌های مرتبط با حفظ محیط زسیت را در راس برنامه‌های خود قرار دهند.

وی بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز متعهد شد که از این فعالیت‌ها حمایت مادی و معنوی کند. این تفاهم‌نامه موسوم به مدیریت سبز در دانشگاه‌ها انجام شد. برای عملیاتی شدن این برنامه دستور‌العملی از سوی وزارت علوم ابلاغ شد که برمبنای آن شورای سبز دانشگاه‌ها شکل گرفت. در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز دو کمیته آموزشی و فرهنگی و اجرایی زیر‌نظر شورای سبز دانشگاه شکل گرفت.

غفوری افزود: فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مدیریت سبز در دانشگاه، دارای پنج محور اساسی است که شامل استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و استفاده مجدد از آن، صرفه‌جویی در استفاده از انرژی، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده مجدد از پساب‌ها و نهایتا توسعه فضای سبز هستند.

رییس ستاد اجرایی هفته مدیریت سبز گفت: در دانشگاه شهید چمران سعی کردیم یک برنامه جامع پنج ساله را برای فعالیت‌های مدیریت سبز دانشگاه تدوین کنیم که خوشبختانه این برنامه تهیه شد و به دنبال اجرای آن نیز موفقیت‌های نسبی به دست آمده ‌است؛ از جمله فعالیت‌های ساده می‌توان به استفاده از لامپ‌های کم مصرف و جایگزینی آن‌ها با لامپ‌های پر مصرف در جاده‌های اصلی دانشگاه، حذف ظروف یکبار مصرف از سلف سرویس‌ها، توسعه فضای سبز دانشگاه و کاشت حدود هزار و 730 نهال در خوابگاه ها و دانشگاه و تفکیک زباله‌های کاغذی که باعث جلوگیری از هدر رفت کاغذ شد، اشاره کرد. 

غفوری در ادامه، عنوان کرد: همچنین اقدامات اساسی و پرهزینه صورت گرفت که شامل تولید کمپوست گیاهی از پسماند فضای سبز با ظرفیت حدود 40 تن در سال است که این کار برای اولین بار توسط شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه صورت گرفت که دانشگاه را از خرید کود بی نیاز کرده است. طراحی و ساخت نوع خاصی از دستگاه آب شیرین کن، اصلاح معماری ساختمان‌ها به منظور کاهش هدر رفت انرژی در مجموعه‌های خوابگاهی و دانشگاهی، نصب کنتورهای هوشمند به منظور پایش مصرف برق، ارتقای کیفی موتورخانه‌های دانشگاه و افزایش راندمان و نوسازی سیستم های برق رسانی در سه ایستگاه برق از دیگر اقدامات هستند.

وی با بیان این‌که دو برنامه دیگر در مرحله انجام مطالعات هستند، گفت: این برنامه‌ها شامل طراحی سامانه استفاده از پساب دانشگاه و احداث پنج نیروگاه خورشیدی در دانشگاه هستند که علی‌رغم همه تلاش‌ها برای اجرایی کردن، متاسفانه در این بخش هنوز موفق نشده‌ایم و در صورت تامین بودجه، این برنامه‌ها نیز اجرا می‌شوند. 

رییس ستاد اجرایی هفته مدیریت سبز گفت: در کنار همه این برنامه‌ها وظیفه ی دیگر برعهده دانشگاه است که شامل ترویج و آموزش فعالیت‌های مرتبط با مدیریت سبز می‌شود که از مهم‌ترین کارهایی است که باید در دانشگاه اجرا شود. سال گذشته برای اولین‌بار طرح برگزاری هفته مدیریت سبز توسط دانشگاه شهید چمران مطرح شد که در کشور بازتاب بسیار خوبی داشت. تصور ما این است که هفته مدیریت سبز به بهترین شکل صورت گیرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار