اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
کتاب عکس « جنوب از جنوب غربی» شامل عکس‌های خیابانی آبادان با عکاسی گروهی آرش آبخو، علی‌اکبر گذاری، آرش نقی‌زاده، کاوه آبخو و نرگس مطلبی به کوشش آرش آبخو چاپ و منتشر شد.
آرش آبخو‌ گردآورنده مجموعه «جنوب از جنوب غربی» در گفت‌وگو با ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: به نظر شما انسان‌ها چگونه دردها را تاب می‌آورند و پس از طوفان‌های سخت و بنیان‌کن، دوباره جوانه می‌زنند و ریشه می‌گسترانند؟ جنگ، آوارگی، شرایط سخت اقتصادی، شرایط دشوار اقلیمی، تهدیدهای نظامی و سیاسی، کمبود امکانات اولیه معیشت  و بسیاری دیگر از عوامل هر کدام به تنهایی می‌توانند مردمان را به زانو دربیاورند و تسلیم‌پذیر کنند. اما در جنوب اتفاقی پنهان رخ داده است. در صد سال اخیر شهر من آبادان آن قدر نقطه تلاقی حوادث بی‌شمار بوده است که مردمانش آموخته‌اند دو راه بیشتر پیش پایشان نیست، تلاش کن به زندگی کردن، یا برو به پیشواز مرگ و این مردم  همواره راه نخست را برگزیده‌اند. 
  
وی افزود: عکاسی خیابانی، عکاسی بدون پیش فرض اولیه ذهنی و عکاسی لحظه‌های زندگی، نه داستان مصور روایت می‌کند نه به دنبال اثبات یک خبر یا شعار است، نه سیاه‌نمایی بدبینانه می‌کند و نه سفیدنمایی متوهمانه، عکاس آنچه در کوچه و خیابان می‌بیند فارغ از دست‌بندی‌های طبقاتی جامعه‌ ثبت می‌کند که دشواری کار نیز درست همین جا به چشم می‌خورد. از دید بنده باید ذهن را از تمام پیش فرض‌ها خالی کرد و تا سرحد ممکن به سوژه نزدیک شد و بدون قضاوت و بدون حکم صادر کردن از آن عکاسی کرد. 

  
این عکاس خوزستانی خاطرنشان کرد: عکاسی خیابانی در عین سادگی بسیار پیچیده و سخت است. در انتخاب عکس‌ها مراحل مختلفی طی شد که ضمن رعایت موارد پیش گفت، تصویری مخدوش و یا آرمانی از طبقات اجتماعی اقلیت ارایه نشود. بنابراین عکس‌ها در طیف گسترده بین فقیر و غنی شکل گرفتند اما متاسفانه به دلیل محدودیت تعداد صفحات کتاب، بسیاری از عکس‌های ناب قابلیت درج نیافتند. بدیهی است که هزاران سوژه بهتر و و جذابتر از عکس‌های این کتاب را می‌توان همچنان در کوچه‌ها و خیابان‌های آبادان یافت و عکاسی کرد و اتفاقا این نکته نشانه روشنی از پویایی عکاسی خیابانی است که هیچ محدودیت و پایانی ندارد. به همین دلیلاین پروژه نیز حتی از چاپ کتاب همچنان برای عکاسان آن و همچنین برای همه علاقمندان باز خواهد ماند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار