اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
شوشان - اسماعیل آریا:

کشور عزیزمان ایران با تمدن چند هزار ساله دارای رسومات مختلفی است که در این بین می توان از مراسم پر هیاهوی چهارشنبه سوری نام برد.

 به مراتب و مکررات چهارشنبه آخر هر سال به چهارشنبه سوزی معروف شده است ، بطوریکه هر بار برای این مراسم به بیرون از خانه می رویم چیزی جز صدای ناهنجار از مواد منفجره نصیبمان نمی شود که همه اینها با اسم چهارشنبه سوری بر دل ها و افکار خانواده‌ها لرزه می افکند.

از قدیم ایرانیان آخرین سه شنبه سال را به جشن با آتش افروزی برای دفع بلا می پرداختند و بر این باور بودند که آتش قدرت جذب دارد که برای این جشن آیتم های مختلفی تدارک می‌دیدند از این رو می توان به کوزه شکنی ، فال گیری ، آش پختن ، قاشق زنی و... در این شب اشاره کرد.

 پس از آن با ورود اروپایی ها به ایران ، مواد منفجره و بازی با آتش را به فرهنگ این جشن اضافه کردند تا رنگ و بوی این روز را عوض کنند.

توصیه می شود برای آنکه اصالت این جشن حفظ شود نباید اجازه دهیم این مراسم دستخوش تعریف از جانب اجنبی‌ها قرار گیرد.

به این نکته باید توجه ویژه ای داشته باشیم که استفاده از مواد آتش بازی و محترقه هرگز بطور کامل ایمن نیست ، حتی اگر کاملا مراقبت کنیم. در این بین حادثه نه تنها ممکن است برای کسانی که از این موتد استفاده می کنند بوجود آید ، بلکه ممکن است برای کسانی نیز که در حال تولید مواد منفجره هستند خطر آفرین باشد.

مواد منفجره ی دست ساز که صداهای بسیار مهیب و هنجار شکنی را بوجود می آورند ؛ جراحات سنگین چشمی ، سوختگی ، ناشنوایی ، نابینایی ، قطع عضو و حتی در برخی موارد فوت را به همراه دارند.

پارگی پلک چشم و شبکیه ، خونریزی داخلی چشم ، از بین رفتن کامل چشم و نابینایی از عوارض ناشی از استعمال مواد منفجره پر خطر در چهارشنبه آخر سال است.

 باید به جای شنیدن صداهای مهیب و هنجار شکن که متاسفانه در این ایام باب شده ، صدای پای کوبی قاشق زن ها در خیابان شنیده شود.

باید کارنوال شاد پیمایی در خیابان های شهر برقرار شود و شادمانی بیشتری میان مردم صورت گیرد.

 بیایید با یکدیگر در روزهای پایانی آخر سال تمامی مشکلات سال گذشته را با خاکستر آتش چهارشنبه سوری دور بریزیم و در هدف جدیدمان بذر امید بکاریم به احترام نیاکان و اصالت ایرانیان در این آیین سنتی ایران باستان بوته‌ای برداریم و آتش بیافزاییم و به برق سِحر جذب آتش باور داشته باشیم.

هنگام خیره شدن به آتش از گرما ،‌ رنگ پرانرژی آن و خوردن آش در کنارش لذت ببریم.

برای نهادینه شدن رسومات زیبای ایرانیان باستان باید خانواده‌ها و مسئوولین در امر فرهنگ سازی یکه تاز باشند. 

چهارشنبه پایان سال تان پیروز

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار