اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در کاهش خطر بلایا بر لزوم جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی در اثر وقوع سیلاب تاکید کرد.
محمد اسماعیل مطلق در جلسه هماهنگی سلامت در بلایا که با موضوع احتمال وقوع سیل در استان و بررسی فعالیت های انجام شده و مخاطرات پیش رو و اقدامات حین و پس از بحران سیل در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: گاهی باران‌های سنگین و افزایش جریان آب موجب انتشار مواد شیمیایی در محیط می‌شود و ممکن است در اثر سیلاب، جابه‌جایی مخازن ذخیره‌سازی و یا تخریب لوله‌های حامل مواد شیمیایی انجام شود و ممکن است نشت مواد شیمیایی در سیلاب را در پی داشته باشد.

وی افزود: همچنین مواد برخی معادن مانند معادن زغال سنگ هم ممکن است در سیلاب رها شده و آب را با اسید سولفوریک ترکیب کنند.

مطلق تصریح کرد: مواد شیمیایی آزاد می‌توانند با مخلوط شدن در آب، باعث ایجاد واکنش‌های شیمایی شوند و خطر انفجار و یا آتش‌سوزی را رقم بزنند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در کاهش خطر بلایا ادامه داد: در مناطق روستایی نیز بر اثر افزایش سیلاب، مواد شیمیایی از طریق کود، علف‌کش و حشره‌کش‌ها وارد روان‌آب می‌شود و یا اینکه روان‌آب در بزرگراه‌ها و جاده‌ها و پل‌ها هم می‌تواند حامل فلزات سنگین، هیدروکربن‌های نفتی و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: انتشار زباله صنایع شیمیایی در اثر سیلاب ممکن است باعث جدا شدن روغن زباله‌ها و یا سایر مواد شیمیایی شود. همچنین محل دفن زباله و سایت دفن هم می‌تواند با روان‌آب شدید، مواد شیمیایی خطرناک را در محیط رها کند.

مطلق در پایان گفت: این موارد از آثار مخرب و پنهان از دید سیلاب هستند که ضروری است از همان ابتدا کلیه ارگان‌ها و کلیه متخصصین در شرایط بحرانی تعامل و هم‌اندیشی داشته باشند تا هیچ خطر کوتاه مدت و دراز مدتی از نظر دور نماند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار