اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا:
رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به ورود وزارت ارشاد به موضوع کاغذ یادآور شد:‌ وزارت صنعت و وزارت ارشاد مشکلاتی بر سر کاغذ با هم پیدا کردند‌. من می‌گویم سیستم واردات کاغذ باید متمرکز باشد،‌ از تشکل‌های بخش خصوصی بهره گرفته شود؛ این در حالی است که در گذشته ارز کاغذ را به افرادی دادند که ارزها را برده و کاغذی نیاوردند.













رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا می‌گوید: مدیران دولتی به من می‌گفتند تو از تولید مرده حمایت می‌کنی اما اگر از همان تولید مرده حمایت شده بود،‌ امروز عمده نیاز بازار کاغذ را پاسخ می‌داد.

ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا،‌ با اشاره به ورود معاون اول رئیس جمهور به موضوع تولید داخلی کاغذ گفت:‌ ظرفیت تولید کاغذ تحریر در کشور سالانه 150 هزار تن است، البته این ظرفیت تا 200 هزار تن هم می‌تواند افزایش یابد،‌ اما ظرفیت دست یافته 150 هزار تن است،‌ کارخانه‌های پارس، مازندران و کاغذ تبریز تولیدکننده این حجم از کاغذ هستند و هر سه نیز توانایی تولید کاغذ باکیفیت را دارند‌، اما مشکل امروز را باید به مشکل دیروز مرتبط کنیم و آن عدم حمایت و استفبال از کالای داخلی بود که موجب شد این کارخانه‌ها خط تولید خود را به سمت تولید کالایی با سودآوری بیشتر سوق دهند.
وی ادامه داد:‌ در نتیجه این کارخانه‌ها تولید کاغذ تحریر را کنار گذاشته و به سمت تولید کاغذی با سوددهی بیشتر رفتند. در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای حمایت از تولید داخلی کاغذ انجام شد، اما متأسفانه به جایی رسیدیم که امروز این علاقه‌مندی و جذابیت برای تولید وجود ندارد؛ در حالیکه همانطور که گفتم از 380 هزار تن نیاز سالانه در کشور قابلیت تولید 200 هزار تن در کشور را داریم.
 روغنی تصریح کرد: دلایل بسیاری برای عدم تولید کاغذ در وضعیت فعلی برشمرده می‌شود که مهمترین آن نبود مواد اولیه چون چوب و خمیرکاغذ است. وضع قوانین مناسب و حمایت از تولید اما می‌تواند این مشکلات را براحتی برطرف کند.
وی با اشاره به ارسال نامه پاره‌ای از ناشران به معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از تولید کاغذ و گلایه‌های ناشران از وضعیت بازار کاغذ گفت:‌ این دوستانی که بعضاً گلایه می‌کنند،‌ در گذشته هیچ استقبالی از تولید داخل نمی‌کردند و اذعان می‌داشتند که کاغذ داخلی کیفیتی ندارد، گران است و...
رئیس اسبق کارخانه چوب و کاغذ مازندران با بیان این مطلب که همواره در ایران تمایل به واردات کاغذ بوده است،‌ یادآور شد:  آن زمان که کاغذ داخلی تولید می‌شد و از رونق خوبی هم برخوردار بود،‌ رغبت بازار به سمت واردات بود،‌ گلایه می‌کردند که کیفیت داخلی را باید افزایش داد. این گونه بحث‌ها و بی‌حمایتی‌‌ها موجب شد که رفته رفته کارخانه‌ها تولید را کنار بگذارند.

وی با گلایه از بخش دولتی افزود:‌ هر چه در سال‌های اخیر بر لزوم حمایت از تولید داخلی کاغذ اصرار کردیم بی‌فایده بود،‌ کار به جایی رسید که مسئولان دولتی از ما انتقاد کردند و می‌گفتند که از تولید مرده حمایت می‌کنید،‌ در حالیکه اگر همین تولید مرده به گفته آقایان مورد حمایت قرار می‌گرفت،‌ امروز بخشی از بحران کاغذ را برطرف می‌کرد.
روغنی در پاسخ به اینکه آیا در وضعیت فعلی تولید داخلی به صفر رسیده است، گفت: برخی شرکت‌ها تعهداتی که دارند را تولید می‌کنند،‌ به صورت صد در صد متوقف نیست اما با یک‌دهم یا یک بیستم ظرفیت تولید کار می‌کنند. امروز دولت ارز 4200 تومانی را که می‌تواند نیاز مردم به دارو را تا حدی برطرف کند،‌ به کاغذ اختصاص داده است،‌ ثبت سفارش بسیاری در بازار کاغذ انجام شده و این نشان می‌دهد که ما مسیر را اشتباه رفته‌ایم.
وی با اشاره به راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی اضافه کرد:‌ در کوتاه مدت ما با اختصاص ارز مناسب و فراهم کردن زمینه واردات مواد اولیه به کشور می‌توانیم اقدام کنیم‌، اما در بلند مدت باید قوانین مناسب وضع کنیم،‌ نظام تعرفه‌ای را اصلاح کنیم،‌ رفع موانع‌، فراهم کردن تسهیلات مناسب و ... می‌تواند کمک‌رسان باشد،‌ امروز یکی از بزرگترین موانع تولید داخلی کاغذ در کشور مشکلات واردات چوب از روسیه است
 رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به ورود وزارت ارشاد به موضوع کاغذ یادآور شد:‌ وزارت صنعت و وزارت ارشاد مشکلاتی بر سر کاغذ با هم پیدا کردند‌. من می‌گویم سیستم واردات کاغذ باید متمرکز باشد،‌ از تشکل‌های بخش خصوصی بهره گرفته شود؛ این در حالی است که در گذشته ارز کاغذ را به افرادی دادند که ارزها را برده و کاغذی نیاوردند.

وزارت ارشاد تنها می‌تواند نیاز کشور از نظر تناژ را مطرح کند،‌ نقش دیگری نمی‌تواند داشته باشد‌، تأکید کرد: وزارت صنعت و تشکل‌های خصوصی می‌توانند در این زمینه مثمر ثمر‌تر باشند.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار