اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
یک سری ریزه کاری های ابتکاری مدنی وجود دارند، که محصول تجربیات تاریخی زیست اقلیمی مناطقی از ایران زمین هستند که با بهره مندی از این دانش های بومی، می توانیم تنها با صرف هزینه های جزیی از بروز خسارت های کلان و ریخت و پاش های مالی در عملیات های اجرایی غیر ضرور  و دیگر ندانم کاری های ناشیانه ممانعت بعمل آورده و در مهار بحران سیلابی اخیر در خوزستان، نیز کارساز گردند.

الغرض، با نشست پای صحبت، اقلیم شناسان تجربی، مدیران مجرب بازنشسته، ریش سفیدان بومی تلخ و شیرین چشیده ی حوداث تاریخی و فرماندهان نظامی و انتظامی کارکشته می توان قبل از وقوع هر اقدام خودسرانه ی تخیلی،  از بروز فجایع خسارتبار و انجام کارهای بودجه سوز جلوگیری نمود.

بشرط آنکه، جناب آقای استاندار خوزستان و فرمانداران شهرهای سیلزده، فارغ از هر واهمه و معذوریت های سیاسی _ اجتماعی، در حقیقت  هرکاری را که آن بزرگواران طرف مشورت صلاح می دانند با قاطعیت هر چه تمام عملیاتی کنند و در این راه  از بنی بشری نه بترسند و نه با کسی رو در واسی بخرج دهند.

 علی ایحال، بعضی از کارشناسان محلی و اقلیم شناسان منطقه ای معتقدند، که راه های مناسبی وجود دارند، که می توان، از طریق اصلاح پیچ های مسیر رودخانه کارون در بخش باوی و کارون، و نیز لایروبی بعضی از کانال های قدیمی متروکه در این مناطق که به رودخانه های فصلی و تالاب ها راه دارند، نفس رودخانه ی کارون را، از چند نقطه، برای انتقال فوری سیلاب به خلیج فارس روان تر و سرعت جریان آب را شدت بخشید.

البته پای صحبت، بعضی از ریش سفیدان و افراد مجرب  که نشستیم این تجویزات فنی را، تایید نموده و پیشنهاداتی بشرح زیر، ارائه نمودند.

۱- در محل تلاقی مارپیچی رودخانه کارون، از پشت بیمارستان سینا، می توان مسیر بحیره را از بخش شهرستان کارون، با لایروبی کانال و اصلاح مختصر مارپیچ آن، فعال نمود تا سرعت جریان سیلاب، بیشتر گردد.

۲- با انجام مورد یک، و با اسکان موقت، بعضی از روستاها کم جمعیت در مسیر بحیره، در محلی امن، می توان شهر شادگان و دیگر روستاها و مناطق پرجمعیت شهرستان کارون را از خطر سیلاب نجات داد.

۳- بعضی از کارشناسان، نیز معتقدند، می توان از بالای کانال اصلی دریسیه، بواسطه ی  لایروبی یک کانال موجود قدیمی بخش عمده ای از سیلاب را بصورت ثقلی به هور شادگان منتقل نمود که با این اقدام  علاوه بر شادگان دیگر مناطق و روستا های پر جمعیت را، بدون صرف هزینه های تخریبی کلان و گزاف(تخریب جاده ها، پل ها و اراضی کشاورزی) بی  آنکه کانال های جدید غیر ضروری را احداث نمائیم تنها با صرف هزینه های ناچیز،  در زمانی اندک، مناطق مذکور را از خطر سیلاب رهانید. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار