اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
اردیبهشت ماه از راه رسید و گرمای هوا رو به افزایش گذاشته و تابستان زودرس در نقاط گرمسیری خودنمایی می کند. گرمایی که کمک حال بزرگی برای تبخیر آب های جمع شده در استان خوزستان خواهد بود، اما قادر به رفع مشکل از بیخ و بن نیست.

اردیبهشت ماه از راه رسید و گرمای هوا رو به افزایش گذاشته و تابستان زودرس در نقاط گرمسیری خودنمایی می‌کند. گرمایی که کمک حال بزرگی برای تبخیر آب‌های جمع شده در استان خوزستان خواهد بود، اما قادر به رفع مشکل از بیخ و بن نیست.

این را هشدار‌های بهداشتی نشان می‌دهد که تاکید دارد راکد شدن آب‌های به دام افتاده در سطح زمین‌ها و مزارع و مجاورت شهر‌ها و روستاها، بستر مناسبی برای رشد بیماری‌ها و انگل‌ها و حشرات است و سلامت مردم را تهدید می‌کند. سلامت مردمی که هنوز برخی شان از خطر سیلاب هم رهایی نیافته اند. اوضاع و احوال عجیبی که ظاهرا تمامی هم ندارد چراکه پیش بینی‌های هواشناسی حکایت از ورود دو جبهه بارشی در روز‌های آتی به کشورمان دارد که اولی قرار است مناطق شمال غربی کشورمان را به دمای صفر درجه ببرد و زمستانی کند و دومی احتمالا به وقوع سیلاب‌هایی در مناطق شمال شرقی تا جنوب کشور منجر خواهد شد!

سرگرد بهنام طیبی، رئیس پلیس راه آبادان به حجم بالای آبگرفتگی و سیلاب در جاده آبادان ــ اهواز اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام هشدار به رانندگان که از این جاده گذر نکنند اما متأسفانه برخی از رانندگان همچنان این مسیر را برای تردد انتخاب می‌کنند.

وی با ابراز اینکه رانندگان خاطی نیروهای امدادی را دچار مشکل کرده‌اند، بیان کرد: طی روزهای گذشته چندین خودرو در سیلاب گیر افتادند که با کمک نیروهای امدادی نجات پیدا کردند. آب در اطراف جاده به حجم بالایی رسیده اما از طریق سیل‌بندها هنوز در جاده نفوذ نکرده است. وی با یادآوری پر بودن جاده شادگان دارخوین از روان‌آب‌ها خاطرنشان کرد: رانندگان برای سفر به شادگان مسیر سه‌راهی خور دورق را به‌ عنوان جاده جایگزین انتخاب کنند.

میزان خسارت اولیه ناشی از سیل

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور در بازدید از یکی از اردوگاه‌های اسکان اضطراری اهواز با اشاره به امدادرسانی به 450 هزار نفر در سطح کشور در سیل اخیر اظهار داشت: 220 هزار نفر اسکان اضطراری شده‌اند. وی با اشاره به استقرار 140 هزار نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری بر اثر وقوع سیلاب بیان کرد: سیل اخیر با توجه به برآوردهای اولیه باعث خسارت 40 هزار میلیارد تومانی شده است. رئیس جمعیت هلال احمر کشور به تخریب منازل مسکونی مناطق سیل‌زده بر اثر سیلاب اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: ساکنان این منازل در اسکان‌های اضطراری مستقر شده‌اند و برای بازگشت‌ آنها مقدمات بازسازی و بهسازی باید انجام شود.

ادامه امدادرسانی به سیل‌زدگان

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز گفت: از تاریخ 25 اسفند 97 لغایت 30 فروردین 98 در 31 استان کشور بیش از 3400 شهر، روستا و محورهای کوهستانی به 602هزار نفر از هموطنان امدادرسانی شده و بیش از 290هزار نفر اسکان اضطراری داده و 8345 نفر توسط نیروهای امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند. در این روزها 4809 دستگاه خودرو از برف رهاسازی و بیش از 57هزار و 7 مورد تخلیه آب از منازل انجام شد و بیش از 21هزار نیروی عملیاتی در قالب 5165 تیم امدادی در حال فعالیت هستند.

 مرتضی سلیمی افزود: باتوجه به محاصره برخی از روستاها توسط آب و تخریب راه‌های ارتباطی، یکی از نکات برجسته عملیات روزهای گذشته، استفاده از توان امدادهوایی جمعیت هلال‌احمر بوده که در این مدت نسبت به انتقال بیش از 785هزار کیلوگرم اقلام غذایی و زیستی طی 915 ساعت پرواز بالگردهای جمعیت و انتقال 2802 از امدادگران و نجاتگران اقدام کرده‌اند. وی اضافه کرد: امدادرسانی در ایلام، گلستان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و لرستان ادامه دارد.

برخی مناطق خرمشهر در معرض خطر

عبدا... سامری، نماینده خرمشهر در مجلس در جلسه ستاد مدیریت بحران اظهار کرد: در منطقه نزدیکی سه راه جفیر سیل بند شکسته شد و این شکستگی که عرضش تنها یک متر بود و می‌شد با ۵۰ تا ۱۰۰ گونی رفع شود حالا به خاطر اهمال سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی حالتی بحرانی به خود گرفته است. وی افزود: آب از طریق این شکستگی کوچک نفوذ و تا نزدیک جاده امام جعفر صادق (ع) پیشرویی کرده که باعث نا آرامی مردم آن منطقه نیز شده که خواهان همکاری تمام دستگاه‌ها برای رفع این شکستگی و جلوگیری از پیشروی بیشتر آب هستیم.

نماینده خرمشهر، از مینوشهر به عنوان دیگر نقطه در معرض تهدید در شهرستان خرمشهر یاد کرد و گفت: در جزیره مینو نیز منطقه بحرانی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. تا زمانی که خاکریز در مینوشهر برداشته نشده بود مینوشهر را خطر خاصی تهدید نمی‌کرد اما اکنون خاکریز برداشته شده و منطقه در معرض خطر است. نماینده خرمشهر همچنین به نحوه احداث برخی سیل بندهای ایجاد شده توسط شهرداری خرمشهر در محدوده شهری انتقاد کرد و گفت: نهرهای احداث شده در محدوده نهر ۳ تا ۵ روستای مرزی خرمشهر در عمل سیل بند نیست و باید تحکیم و تعریض شوند. تحکیم سیل بندهای انهار ۳، ۴، ۵، مقابل شهرداری قدیم خرمشهر و مسدود کردن انهار در منطقه پوزه کعبی‌ها را نیز خواستاریم.

سامری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لزوم تبادل اطلاعات میان ایران و عراق درباره دبی رودخانه‌های سیلابی عراق، اظهار کرد: وزارت نیرو و خارجه ایران اطلاعاتی در رابطه با سیلاب آمده از سوی عراق در دست ندارند و این امر به این دلیل است که عراق هم اطلاعات خاصی ندارند و استاندار بصره تنها از احداث سیل بندی که مانع ورود آب دجله و فرات به اروند می‌شود، سخن گفته است.

هشدار درباره گرد وغبار دوران پساسیل

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تاثیر سیلاب‌ها بر حوزه محیط زیست کشور چندان خسارت بار نبوده اعلام کرد، دغدغه موجود ایجاد احتمالی گرد وغبار، ناشی از خاک‌های ریزدانه به‌جا مانده از رسوبات سیل است. عیسی کلانتری با ارائه گزارشی از عملکرد سال 97 و برنامه‌های سال جاری این سازمان به حسن روحانی رئیس جمهوری، بر پیگیری و حل موضوع گرد وغبار در استان سیستان و بلوچستان، به عنوان اولویت دولت و سازمان محیط زیست تاکید کرد.

 وی در خصوص وضعیت تالاب‌های کشور نیز با توجه به دغدغه رئیس جمهوری، برای تخصیص مناسب حقابه‌ها از جانب وزارت نیرو، ازپر آب شدن تالاب‌های غرب و جنوب غرب کشور، همچنین آبگیری 25 تا 30 درصدی تالاب‌های سیستان و استان فارس خبر داد.‌

 وی تصریح کرد، در حوزه مدیریت و دفع مناسب پسماندها، با توجه به حذف بودجه یک میلیارد دلاری پیشنهادی دولت توسط مجلس در بودجه ٩٧ و عدم ارائه آیین نامه لازم برای استفاده از اعتبار هزار میلیارد تومانی توسط وزارتخانه‌های ذی‌ربط در سال گذشته، تلاش‌های انجام شده در این زمینه را صرفا اقدامات جاری شهرداری‌ها دانست و توجه بیشتر مجلس و دولت در این زمینه را خواستار شد.

تغذیه سفره‌های آب‌های زیر زمینی

نادرقلی ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: در مواقعی که ترسالی می‌شود باید به فکر تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باشیم. یکی از بهترین فرصت‌های استفاده از سیل، هدایت و مدیریت سیلاب به سمت دشت‌ها و آبخوان‌ها با پخش سیلاب و آبخوان داری است که کمبود منابع زیر سطحی و زیرزمینی را جبران می‌کند.

 او می‌گوید: هر منطقه‌ای که عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری اجرایی شده سیل در آن مناطق کمترین ضایعات را به بار آورده است، بدین واسطه آب به صورت طبیعی از طریق مراتع ، جنگل‌ها و تعدیل جریان در آبراهه‌ها وارد پروفیل خاک و آب‌های زیرزمینی شده است و سفره‌های زیرزمینی تغذیه شده و سیلاب تخریبی به بار نخواهد آورد.

رزونامه آرمان/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار