اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
یک فعال محیط زیست گفت: تنها راهکار پایدار حل مساله ریزگردها، رهاسازی تدریجی حق‌آبه تالاب‌ها و جلگه خوزستان است.
هژیر کیانی با اشاره به وضعیت کانون‌های گرد و غبار، اظهار کرد: با وجود وقوع سیلاب در خوزستان، کانون‌های شرق اهواز و غیزانیه همچنان کانون گرد و غبار هستند و این نشان می‌دهد که در سیلاب‌های اخیر به این کانو‌ن‌ها وارد نشده است. 

وی افزود: در شورای عالی آب هیچ حق‌آبه‌ای برای کانون‌های ریزگرد تخصیص نیافته است.  آب‌هایی که به این کانون‌ها وارد شده به صورت مقطعی بوده است و اعتقاد داریم اجرای طرح‌هایی مانند نهال‌کاری، کارهایی مقعطی و ناپایدار در کانون‌های گرد و غبار است. 

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: نهال‌کاری یکی از روش‌های ناکارآمد است اما همچنان می‌بینیم که در این زمینه اعتبار هزینه می‌شود. اگر نهال‌کاری علاج‌بخش بود باید شاهد بهبود وضعیت می‌شدیم.

کیانی گفت: یکی دیگر از مسائل نیز این است که در کانون‌های شرق و غیزانیه معارضین اجازه نهال‌کاری نمی‌دهند.

وی با اشاره به دیگر راهکارهای حل مساله ریزگردها، تصریح کرد: تنها راهکار پایدار حل مساله ریزگردها، رهاسازی تدریجی حق‌آبه تالاب‌ها و جلگه خوزستان است؛ به جز این راهکار، اجرای طرح‌های دیگر اتلاف منابع است که سود آن به کام شرکت‌های بزرگ می‌رود. 

کیانی با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم نیز گفت: با وقوع سیلاب می‌توانستند بخش‌های خشک هورالعظیم را آبگیری کنند.

کیانی با بیان اینکه حداقل مطالبه مردم حفظ حق‌آبه است، بیان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند امسال حق‌آبه تالاب هورالعظیم یا شادگان داده شده است؛ این حق‌آبه را سیلاب طبیعی داده است. 

وی افزود: علاوه بر این سیلاب، حق‌آبه تالاب هورالعظیم باید از سد کرخه تأمین شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار