اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
شوشان خرمشهر:در سال های اخیر پیاده روی اربعین حسینی (ع) به عنوان بزرگترین حرکت دینی دنیا توانسته نقش غیرقابل انکاری در افزایش همبستگی و شاخص سازی اشتراکات کشورهای مسلمان منطقه ایفا نماید. زیارت هرساله میلیونها ایرانی و هزاران شیعه خارجی از عتبات عالیات در عراق، سبب عزیمت جمعیتی چندمیلیون نفری در زمانی کوتاه به شهرهای مرزی به ویژه استان خوزستان می شود. در این بین، علیرغم وظیفه دینی-میهنی هر ایرانی جهت نقش آفرینی خرد و کلان در گردهمایی بی نظیر اربعین حسینی (ع)، این رویداد کاستی های بسیاری در شهرهای زائرپذیر به ویژه در استان خوزستان به دنبال داشته است. در این میان خرمشهر نیز به واسطه مرز شلمچه از جمله شهرهایی است که هر ساله میزبان صدها هزار زائر عتبات عالیات است. برغم اشتیاق خرمشهریان جهت میزبانی از دوستداران امام حسین (ع)، در سال های اخیر نکات بسیاری مغفول مانده که اکثر این موارد با استفاده ابزاری برخی مسئولان از شور و شعف مذهبی مردمی، به خط قرمزی برای انتقاد مبدل شده است.
بدون تردید میزبانی خرمشهر از این رویداد مقدس، به مانند سایر شهرها افتخاری است وصف ناشدنی، اما از منظر مدیریت شهری، عمرانی و پتانسیل اقتصادی، به دوش کشیدن بار این مسئولیت به تنهایی سبب کاهش و در غالب موارد حذف بسیاری از خدمات شهری به خرمشهریان گردیده است. همچنین به رغم مشارکت سایر استان ها در مدیریت اربعین حسینی (ع)، اما در سال های اخیر و در عمل، تمام امکانات خدماتی-عمرانی خرمشهر برای بیش از یک ماه کاملاً به زائرین اختصاص یافته و این معضل مشکلات عدیده ای را برای مردم شهر ایجاد نموده است. استقرار نیروهای خدمات شهری، ماشین آلات نظافت و حمل زباله، اختصاص اتوبوس های حمل و نقل و ده ها امکانات دیگر سبب شده که مردم به ویژه در محلات غیرمرکزی با مشکلات جدی روبرو شوند. تمامی این معضلات با عنایت به کمبود شدید امکانات مدیریت شهری خرمشهر، چندبرابر نیز می شود.
اما سوال اینجاست با توجه به اینکه پیاده روی اربعین، موضوعی ملی و بعضاً فراملی است و با عنایت به نقش مهم این مقوله در وحدت منطقه ای مسلمانان، با کدامین دلیل و توجیه، همچنان تلاش خاصی از سوی نهادهای مدیریتی شهر جهت جذب بودجه ملی برای سامان دهی این موضوع انجام نشده و اگر هم توفیقاتی کسب گردیده، اطلاع رسانی خاصی در این مورد صورت نپذیرفته است.
با توجه به استفاده برخی مدیران برای نمایشهای کرسی پسندانه در پیشگاه مسئولان ملی و حضور فعالشان در تصاویر و گزارش های رسانه ای که در بعد ملی نیز بازتاب می یابد، می توان حدس زد که بخش عمده ای از این کاستی ها بدین دلیل بوده که همواره از حرکت ملی اربعین در جهت ارتقا شغلی استفاده شده است. از سوی دیگر، فرصت حضور مدیران ملی را غنیمت شمرده شده و هزینه استمرار تکیه بر کرسی نیز از منافع خرمشهر و بیت المال پرداخت شده است.
یادآوری استقرار شبانه روزی فرماندار سابق و سایر مسئولین در مرز شلمچه، تلاش بی دریغ جهت قرار گیری در کادر رسانه ها و رقابت تنگاتنگ جهت همجوار گشتن با مسئولان بالادستی در گزارش های رسانه ای، همه نشان دهنده این واقعیت است که برخی از مسئولان در گذشته، منافع خرمشهر، اخلاص دینی مردم و نهایتاً در مضیقه انداختن مردم خرمشهر را بهترین سکوی پرتاب خود میدانستند.
لذا با شروع به کار ستاد اربعین در خرمشهر و با وجود استقرار تیم های مدیریتی جدید در فرمانداری، مدیریت شهری و... انتظار می رود مسئولان ذیربط در زمان باقی مانده فشارهای واقعی و رایزنی های کارامدی را جهت اختصاص بودجه ملی-استانی به این حرکت مردمی-دینی آغاز کرده و به ثمر رسانند.
بی شک نگارنده این نوشتار همانند سایر هموطنان، پیاده روی اربعین را افتخاری برای خرمشهر و خرمشهری می داند؛ اما شرعی، قانونی و انسانی نیست که امکانات بسیار اندک مردم محروم شهر را برای مصلحت طلبی و خودمحوری برخی مسئولان، از خرمشهریان دریغ کنند؛ آنهم هنگامی که خرمشهر هرساله با میزبانی از صدها هزار زائر در قالب نهادهای مردمی-دولتی دین خود را ادا می نماید. از این رو، یقیناً مسئولان امر با برآورد دقیقی از امکانات و هزینه های مورد نیاز جهت مدیریت نظام مند و آبرومندانه این حرکت عظیم و گزارش نیازهای واقعی به مقامات بالادست، می توانند در کنار حفظ منافع خرمشهریان، مشارکت فعالی نیز در پیاده روی اربعین حسینی (ع) داشته باشند. بی تردید، اگر مسئولان امر راهبرد مدبرانه ای در این خصوص اتخاذ نمایند، افزون بر میزبانی شایسته از زوار و محبان اهل بیت (ع)، می توان از فقدان امکانات و محرومیت بیشتر مردم خرمشهر نیز پیشگیری نمود؛ که این امر مستلزم استقلال؛ صداقت و انجام وظیفه صادقانه مدیران خرمشهری است.

مجید حیدری


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار