اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
همیشه یکی دو موضوع هستند که به عنوان دغدغه اصلی و موضوع داغ روز در جامعه به آن پرداخته می شود و بیش از سایر موضوعات دیگر مردم را به خود مشغول می کند. به همین دلیل نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز انرژی خود را متمرکز آن چالش های پیش آمده می کنند.

همیشه یکی دو موضوع هستند که به عنوان دغدغه اصلی و موضوع داغ روز در جامعه به آن پرداخته می‌شود و بیش از سایر موضوعات دیگر مردم را به خود مشغول می‌کند. به همین دلیل نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز انرژی خود را متمرکز آن چالش‌های پیش آمده می‌کنند.

ولی زمانی هم مثل این روزهای شروع سال 98 فرصتی برای نفس کشیدن نیست و هرروز با چالش و دغدغه‌ای جدید که هر یک از آنها این ظرفیت را دارند که برای مدتی وقت و انرژی مردم و مسئولان را به خود اختصاص دهد، مواجه می‌‌شویم.

این روزها کشور بیش از هر زمان دیگری درگیر چالش‌های مختلف داخلی و خارجی است و از درون و بیرون با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. جمهوری اسلامی از طرف ایالات متحده آمریکا تحت فشار و تحریم اقتصادی قرار گرفته است و دونالد ترامپ به منظور ایجاد نارضایتی در ایران، مردم را تحت فشار قرار داده است. به همین منظور بعد از خروج یک طرفه از برجام، با اعمال تحریم اقتصادی وارد جنگی تمام عیار اقتصادی با ایران شد.

از دیگر خواسته‌های دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا، به صفر رسیدن فروش نفت ایران و برداشتن معافیت خرید نفتی 8 کشور خریدار نفت ایران بود تا با کاهش فروش نفت، دولت با کسری بودجه مواجه شود. بعد از این اعمال فشارهای خارجی در حوزه اقتصادی، حالا شایعاتی مبنی بر عبور از جنگ اقتصادی و ورود به جنگ در حوزه نظامی نیز مطرح است؛ مسئله‌‌ای که حتی بیان آن هم در این شرایط اقتصادی، زمینه‌ساز التهابات بعدی خواهد بود.

چالش‌های پیش رو

از جمله موارد دیگر این آشفته بازار می‌توان به افزایش افسار گسیخته قیمت طلا، ارز، مسکن و خصوصا نابسامانی در بازار خودرو اشاره کرد. ضمن اینکه مجلس پیش از آغاز سال 98 به دلیل پیش‌بینی نرخ بالای تورم که گفته شده است به بالای 40 درصد هم می‌رسد، طی مصوبه‌ای دولت را ملزم به افزایش حقوق 400 هزار تومانی کارمندان علاوه بر 10 درصد کرد و شورای عالی کار هم کارفرمای بخش خصوصی را به افزایش همین میزان حقوق کارگران ملزم کرد؛ شاید با این افزایش حقوق حداقلی قدرت خرید مردم در سال 98 بیش از پیش پایین نیاید و از نظر معیشتی فشار کمتری به آنها وارد شود.

ولی تا کنون نه دولت توانسته از پس الزامات قانونی برای پرداخت حقوق کارمندان خود بربیاید و نه کارفرمای بخش خصوصی که البته برای کاهش هزینه‌هایش در برخی موارد دست به تعدیل نیروی دسته جمعی زده بود موفق شده است حقوق کارگران را طبق قانون جدید بپردازد.

گفتنی است چالش‌های پیش روی مجلس و دولت در سال جدید به همین موارد ختم نمی‌شود و می‌توان به آثار و خسارات ناشی از سیل اخیر هم اشاره کرد که در برخی استان‌ها جدی است و باید این خسارات از سوی دولت جبران شود.

هر دم از این باغ خبری می‌رسد

در شرایطی که مردم این روزها با انواع چالش‌ها و تعدد موضوعات دست به گریبانند، خبر سهمیه‌بندی بنزین و دونرخی شدن آن هم در جای خود شگفت‌انگیز است. هرچند که بعد از انتشار این خبر مسئولان دولتی آن را شایعه و خبری کذب دانستند ولی اعلام کردند که هنوز درباره رقم بنزین آزاد و میزان سهمیه درنظر گرفته شده و زمان اجرای آن تصمیم گرفته نشده است و خانه‌ملتی‌ها هم به مردم قول دادند که دولت بدون هماهنگی با مجلس اجازه اعمال چنین کاری را ندارد. ولی آنها هم نگفتند که این مسئله منتفی است و وعده دادند بعد از بررسی در مجلس درباره آن تصمیم‌گیری شود. حالا در میان این همه موضوع و سوژه داغ روز که کشور به طور یکجا با آنها درگیر است، باید دید که در یک سال باقی مانده از عمر مجلس دهم، نمایندگان در مواجهه با این مشکلات چه می‌کنند و کدامیک از موضوعات را به عنوان دغدغه اصلی و مشکل روز کشور دارای اولویت رسیدگی در مجلس می‌دانند.

مطالبات براساس منابع موجود بررسی شوند نه شرایط انتخاباتی

در این باره جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس به «ابتکار» گفت: «نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم باید در این باره دو حوزه را مدنظر قرار دهند. یکی حوزه عمومی و اینکه مردم به عنوان طبقات مختلف اجتماعی چه انتظار و توقعاتی دارند و نکته دیگر اینکه باید منابع دولت را درنظر بگیرند و برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری را بر اساس این دو موضوع تدوین کند.»

نماینده مردم ایلام در خانه‌ملت ادامه داد: «مجلس نمی‌تواند بدون توجه به محدودیت منابع و امکانات، به دلیل اینکه انتخابات در پیش است، هر قانونی که می‌خواهد را برای خوشامد اقشار و نیروهای اجتماعی وضع کند. در این شرایط مجلس باید خیلی مراقب باشد که به مطالبات دامن نزند.»

میرزایی تاکید کرد: «نمایندگان باید به طور واضح و شفاف با رویکرد عقلانی مطالبات مردم را پیگیری کنند ولی نباید به‌گونه‌ای عمل‌کنند که مردم تصور کنند در این وضعیت اقتصادی مجلس می‌تواند به همه خواسته‌های آنها جامه عمل بپوشد چرا که در شرایط بهتر هم نتوانسته به همه مطالبات پاسخ مثبت بدهد چون منابع و درآمد کافی در اختیار ندارد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: «در این شرایط با محدودیت منابع و درآمدها مواجه شده‌ایم پس باید مراقب باشیم در این شرایط از منابع به درستی استفاده شود و بهترین راه آن نظارت است.»

این عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به این موضوع که در سال پایانی مجلس دهم و در پیش بودن انتخابات، مردم توقع دارند مطالبات‌شان نادیده گرفته نشود، به «ابتکار» گفت: «بین حفظ ثبات در کشور و منافع شخصی باید جانب ثبات را بگیریم و منافع شخصی را نزدیک انتخابات نادیده بگیریم، چون اگر جامعه دچار بی‌ثباتی شود در همه زمینه‌ها با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم و نماینده بودن یا نبودن‌مان دیگر اهمیتی ندارد.»

معیشت مردم در اولویت است

میرزایی در عین حال با ارزیابی موارد و مشکلاتی که به آنها پرداخته شد، گفت: «در این شرایط با دسته‌ای وسیع از دغدغه‌های پیش‌رو مواجه هستیم. با توجه به وضعیت فعلی و داشته‌های‌مان باید معیشت مردم را به عنوان اولویت در نظر بگیریم.»

او تاکید کرد: «در مجلس باید بررسی کنیم که چطور می‌شود حداقل‌های زندگی را برای مردم تامین کرد تا در مواجهه با رویکردی که آمریکایی‌ها برای اعمال فشار حداکثری به مردم درنظر گرفته‌اند تا زمینه نارضایتی اجتماعی فراهم شود، شکست نخوریم.»

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس هم در ارزیابی اولویت‌های مجلس در شرایط پیش رو به «ابتکار» گفت: «اول باید توضیح دهم که بخشی از معادلات اقتصادی ما با معادلات سیاسی و سیاست خارجی گره خورده است. معادلات اقتصادی ما تابع معادلات سیاسی است و بر آن تاثیرگذار است.»

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع لوایح چهارگانه FATF به عنوان نمونه پیوستگی موارد سیاسی با اقتصادی توضیح داد: «در لوایح چهارگانه FATA مجلس با قاطعیت پشت آن لوایح ایستاد و رسالت خودش را به درستی دراین‌باره انجام داد و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت هم کمک کند این کار زودتر انجام شود تا به دلیل نپیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، شرایط برای ما بدتر نشود.»

جلوگیری از افزایش قیمت بنزین اولویت دارد

لاهوتی به مسئله افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی و اولویت مجلس در این شرایط اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «گفته می‌شود بنزین در کشور ما ارزان است و هزاران دلیل و توجیح برای گران کردن و سهمیه‌بندی آن بیان می‌کنند در حالی که شرایط اقتصادی جامعه منتظر یک التهاب است و کوچک‌ترین افزایش قیمت بنزین شوک تورمی 30 درصدی به وضعیت تورمی فعلی اضافه می‌کند. پس ما به عنوان نمایندگان مجلس باید مراقب باشیم و اجازه این اتفاق را در این شرایط اقتصادی ندهیم.»

نماینده مردم لنگرود در مجلس هم اولویت دیگر مجلس را رفع مشکلات معیشتی مردم دانست و به «ابتکار» توضیح داد: «مردم توقع ندارند مشکلات بیکاری را در این یک ساله باقی مانده مجلس حل کنیم، ولی اگر تلاش کنیم می‌توانیم تا حد قابل قبولی وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها را که در سطح کلان در دست بررسی داریم رفع کنیم به نحوی که مردم اثرش را در سفره‌های خود ببینند و شاهد باشند که وضعیت به سمت بهبود است و این امید در دلشان زنده شود.»

جلوگیری از افزایش قیمت خودرو و نابسامانی بازار مسکن

سخنگوی فراکسیون مستقلین همچنین نظارت بر بازار خودرو و نابسامانی در بازار مسکن را از اولویت‌های دیگر مجلس دانست و تاکید کرد: «افزایش قیمت خودروی بی‌کیفیت تا این اندازه توجیهی ندارد و افزایش قیمت مسکن هم باید بررسی شود. در دولت‌های گذشته برای مسکن اقشار کم درآمد ایده‌ای وجود داشت؛ در دولت مرحوم هاشمی زمین شهری، در دولت اصلاحات اجاره به شرط تملیک و در دولت احمدی‌نژاد مسکن مهر بود ولی این دولت موضع شفافی درباره مسکن دهک‌های پایین جامعه ندارد و باید به این موارد پرداخته شود.»

منبع: روزنامه ابتکار
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار